- Detta ämne har 17 svar, 1,125 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 3 månader sedan av ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
24 september, 2002 kl. 12:23 #1921HenrikDeltagare
Hej!
Är snart en ny lycklig ägare av en wrx -01.
Jag undrar vad man kan göra för att öka effekten på den (helst utan att chippa, då jag har “hört” att den inte alls är dimensionerad för att klara påfrestningarna)
Kan man tex byta luftfiler, byta avgassystem etc, eller är det bara marginella skillnader?
Jag är inte ute efter gas eller så, utan lite mindre apparater för inte alltför stor prislapp…25 september, 2002 kl. 07:13 #47859HenrikDeltagareKlart att det är fort man vill köra 🙂
Nu fick jag precis veta att auktoriserade verkstäder för subaru (åtminstonde där jag bor) tar inte i bilen med tång så fort man pillar på något. Han påstod att han kan se direkt om man pillar (även om man plockar bort moddet när man lämnar in den). Jag har ju ingen aning om vad man kan se i databoxen, men stämmer det att man ser varvtal, hastigheter och massa tjafs så kanske det ligger nått i det. Med tanke på att det är en “ny” så är det väl knappast värt risken att göra något nu. Om man sen (som jag) har planer på att byta in den om 2-3 år mot en ny så är det kanske dumdristigt att göra något alls.
Är det någon som vet om det finns auktoriserade verkstäder i mellansverige som “skiter” i om den e moddad?En annan relaterad fråga; Jag undrar om det är värt att lägga ett par extra hundralappar på bättre olja, vad jag har hört så är oljan dom använder vid service rätt grym redan. Kan någon definera ungefär hur “hårt” man skall köra för att man bör köra på den dyrare varianten?
25 september, 2002 kl. 07:25 #47849PractosDeltagareoljan de använder är en minaralblandning (halvsynt), det billigaste de får tag på (duger för att köra in motorn men sedan blir det farligt), köp alltid helsyntes 10w40, 10w50 eller 15w50 eller liknande, 5w40 är tex för tunt för våra motorer.
Byt service ställa ifall de börjar gnälla om småsaker som slutburk, har du trimmat ordentligt ska du givetvis vara medveten att garantin ryker. Fria servicen kan de inte ta bort från dig eftersom det ingår i bilköpet.
/tar alltid med egen olja till service
25 september, 2002 kl. 07:41 #47846SecretAgentManDeltagareLAST EDITED ON Sep-25-02 AT 09:42AM (GMT)
IM’s policy vad gäller trimmade bilar skall vara enligt ett brev vi fått vara något mera sansad än vad den varit – detaljer i närheten av det modifierade objektet täcks inte av garantier.
Har man ökat effekten i motorn får man pynta växellådsras själv osv.
Men rasar fönsterhissarna för att man målat sidokjolarna…ja ni fattar.Bilarna pallar mer stryk än man tror dock, det viktiga är att göra RÄTT saker när man pillar.
Kör bilen över vintern och “känn efter”…fungerar den problemfritt kan du börja skruva.
/J
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
12,726 @ 177,17 😀
25 september, 2002 kl. 08:23 #47860HenrikDeltagarePå tal om inkörning – När kan man räkna med att den är inkörd? 2-3 hundra mil?
Det skiljer ju en hel del mellan olika fabrikat..25 september, 2002 kl. 09:33 #47855dlehtihetDeltagareAng. olja efter inkörning så valde jag och även några fler i SSI att teckna QS motorgaranti som gäller i 10 år. Efter att ha snackat med folk som har hållt på med racing i över 20 års tid och hört vad de anser om QS oljan (som de alltid kört själva t.o.m) så har de aldrig någonsin haft problem relaterat till denna oljan (till skillnad ifrån andra som kört andra oljor). Jag vet att det är lite “religion” över detta ämne och jag själv lär mig allt eftersom, men att höra detta ifrån en “som varit med” känns ganska tryggt. Sen kan man ju köpa super-mega-duper-power olja för 1000 spänn litern, men hur många kan utnyttja dennas egenskaper på en skala? Lite overkill rent ekonomiskt om inte annat 😉
M v h
Danne – 5 days and counting…
25 september, 2002 kl. 09:53 #47850PractosDeltagareberor på vad du menar med att utnyttja oljans egenskaper, vet att kör man inte olja som är helsynt och rätt viskositet så bryts oljan ner efter ett fåtal mil. Har provat Qs och castrol’s och båda bröts ner fortare än jag hann säga “turbon börja bli laddad nu”. Nu kör jag ett annat märke som är helsynt och oljan ser bra ut trots lite mer aktivt körande (obs jag kör fortfarande som en kärring).
Skulle inte välja en mineralolja som kostar 100kr/l istället för helsynt som kostar 600kr/l…ser inte att man sparar tillräckligt för att riskera motorn.
Inget illa menat om de ovan nämda märkerna, vet att de båda gör bra oljor för racing bla, frågan var bara vad subarumecken häller i…och varför de gör det.
Sen finns folk som kör sönder maskinerna oavsett olja, försöker bara säga att när man sett själv hur oljan förändras i sommarvärmen så provar man gärna mer än ett märke.
25 september, 2002 kl. 11:02 #47861HenrikDeltagareMen är det vettigt att byta märke/kvalitet på oljan? Är det inte bättre att hålla sig till en kvalitet och köra vidare på den?
Ivfsh, Om jag tolkar er rätt, så är det helsyntet som gäller om man vill vara på säkra sidan… Frågan är om man skall vara med för att se att dom häller i den också 🙂
25 september, 2002 kl. 11:54 #47851PractosDeltagarefråga på telefon när beställer tid för service, vill han sälja på dig mineralolja med motiveringen att han själv kör med det så tar du med egen olja och ser till så att de även fyller i rätt mängd (enligt oljestickan, inte manualen). För mycket olja i subban kan vara lika dåligt som för lite olja!
25 september, 2002 kl. 15:54 #47856TommyNDeltagareHej och välkommen till WRX gänget!
Varför skulle WRX inte vara dimensionerad att klara det GT klarar?
Chassit är om möjligt bättre än GT (jag har haft en -99 GT).
Drivlinan är ungefär densamma.
Jag har satt på 3″ system med racekat (Simonz), GGR Induction Kit med K&N konfilter och Unichip från Trollspeed.
Den går alldeles utmärkt med den kombinationen.
De två första åtgärderna ger ca +20hk men jag rekommenderar att även sätta på Unichip för det ger en helt annan bil.
Lycka till!
TommyN25 september, 2002 kl. 16:43 #47862HenrikDeltagare>Hej och välkommen till WRX gänget!
>Varför skulle WRX inte vara dimensionerad att klara det GT klarar?
>Chassit är om möjligt bättre än GT (jag har haft en -99 GT).
>Drivlinan är ungefär densamma.
>Jag har satt på 3″ system med racekat (Simonz), GGR Induction Kit med
>K&N konfilter och Unichip från Trollspeed.
>Den går alldeles utmärkt med den kombinationen.
>De två första åtgärderna ger ca +20hk men jag rekommenderar att även
>sätta på Unichip för det ger en helt annan bil.
>Lycka till!
>TommyNHej Tommy!
Jag vet inte varför WRXen skulle vara “sämre”, jag har bara hört typ att den är redan så vässad att man lever farligt om man försöker pressa ur mer (främst blev jag varnad för växellåda/koppling), jag har ju ingen aning själv, det kanske är BS, det låter ju här på forumet som om det går. Och som du säger, det borde ju gälla GT´n också.
Ungefär vad kostar 3″ och unichipet? Vet du hur mycket du får ut av den med allt på? Och kanske det viktigaste för mig; Finns det nån auktoriserad verkstad som “blundar” för det? Skall man vänta tills 3åriga gratis servicen är över innan man ger sig på det hela? Eftersom jag är helt ny i sportbilsvängen så vet jag inte exakt hur viktigt det är att få den servad på godkänd verkstad. Får man igen det vid ev försäljning? Mekkar dom flesta här på forumet själv och skiter i servicarna (nu snackar vi nyare bilar och inte dom som gått 10000 mil +)?
//Henrik
26 september, 2002 kl. 06:12 #47852PractosDeltagaredu kommer alltid att få den servad på auktoriserad verkstad men ifall någonting går sönder så måste man pynta själv. Frågan är: har du råd med ny växellåda ifall den går sönder efter trimning ? (om inte, vänta med trimmet)
/Henrik
ju mer man frågar destå mer lär man sig…eller så är man bara irriterande och försöker bli “senior member”26 september, 2002 kl. 13:52 #47857TommyNDeltagare>Jag har hört att på wrx-01 så försvinner även fri service vid
>trimmning!
>/Adde
Det måste bero på vilken verkstad du använder. jag har fått service varje 1250 mil fram till 3750 mil men nästa gång blir det att betala.TommyN
26 september, 2002 kl. 19:35 #47858TARManiACDeltagareDet finns mångdor av mojligheter for trimning av nya
WRX´en. Surf runt på nettet. Då hittar du bl.a. :
Utblåsningssystem från Scoobysport (scoobysport.co.uk)
Magnex (magnex.co.uk??). Ecu från ecutek
(powerengineering.co.uk) eller Motec (tsl-motorsport
co.uk)Dom har enligt test i engelsk motorpresse en ecu
tuning som er baseret på rally knowledge och er lika
bra, eller bedre, ån ecutek. ITG luftfilter (insats)
er den dom seriøsa tunaren brukar da dom oppna filter
er for hårda for MAF´en. Prov TopSubarusites.com.
Tommy, jeg har hørt at just den vej du har vallt at
tune skulle vara lite farlig (oppet filter och en
“boostclamp” typ bara hojning av turboboost och inte
justering av tænding och insprut. Om det altså er sånt
en Unichip funkar?)Kor du katfri och i så fall hur gør
du med CEL lampan?P.S. Jeg kommer snart at bli´ WRX ågere, da Volvo tar
tilbaks deres skit, så jeg er också interesseret av
tuningsmojligheter.P.P.S. Det var snak om oliemængden. Nån som vet hur
mycket da den inte skal ha´ max. Halv fullt??27 september, 2002 kl. 05:16 #47853PractosDeltagaremax markeringen på stickan blir bra, problemet är att vissa verkstäder fyller först i filtret (som man ska) och sedan tittar de i manualen…aha 4.75liter och då häller vi i det…och vips så vart det för mycket och solenoider och annat sk_t tar stryk.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.