SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Efter avgasbyte ingen tomgång!

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2181
    FoNZie
    Deltagare

    HJÄLP!!!

    Byggde ett 3″ system dirket från turbon med downpipe och inga kattar å två små dämpare.
    När motorn är kall så är tomgången helt ok, men har man kört en stund så blir den väldigt dålig, å sen blir den sämre å så dör den nästan direkt.
    Den går hur bra som helst när man kör, det är bara tomgången som är dålig.
    Har sett att andra har haft samma fel, men måste man mappa om den eller finns det någonting som man bara kan få upp tomgången på den.
    Jag ska göra mer med bilen senare, bl.a. chip, så jag tycker det känns dumt att mappa den som den är nu, å sen mappa den igen när man byter nästa grej.

    Är det nån som har nåt tips å ge mig så man slipper åka å bromsa med vänster fot å ha andra foten på gasen…

    __________________
    http://www.team-avr.com

    Impreza GT -00 Silver

    #50000
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Luktar kass Lambda – kolla att den är inkopplad över huvudtaget. 😉 Ingen check engine lampa som lyser?

    Lambdan sitter på downpipen efter turbon, och kopplas med en kontakt som sitter vid det övre motorfästet (mitt på torpedväggen).

    🙂

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

    #50007
    FoNZie
    Deltagare

    Vi byggde ju om downpipen så lambdan är ditsatt typ där den satt förut fast direkt på röret.
    Och den ska vara ok.. För säkerhets skull, har nån som ska till Tullinge på lördag en lambda liggandes över som man kan testa den å se om det är den???
    Nån som har andra ideér??

    __________________
    http://www.team-avr.com

    Impreza GT -00 Silver

    #50008
    FoNZie
    Deltagare

    Ordis> Bilen går hur bra som helst. Körde 13.32 på Tullinge i Lördags, men det är tomgången som är dålig.
    Den går bra när den är kall, men efter ett tag så står den å vandrar mellan typ 100 varv till 1100varv, å ibland dör den. Riktigt jobbigt.
    Jag har bytt lambda till en ny å den gick lite lite bättre men den beter sig likadant. Jag har tagit bort -kabeln å lagt ihop den med + å lät dom vara ihop ca: 5min så den ska ju vara nollställd.

    __________________
    http://www.team-avr.com

    Impreza GT -00 Silver

    #50005
    skytiskapilen
    Deltagare

    5 minuter är tveksamt om det räcker. Nån timme behövs nog för att vara på den säkra sidan, kan nog ligga kvar lite smygström i kretsarna annars.

    Nu är jag iofs ute på tunn is eftersom el-kunskap inte är min vassaste gren men då lär nån(Ordis kanske?) rätta mig 🙂

    /Andreas
    http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
    – Original Gangster –

    #50001
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Lambdan hjälpte inte…hum.

    Tomgångsstyrningen är näste man till rakning (luftmassemätare kan ge strul, men inte riktigt på detta sättet, och bilen går bra annars, så den kan vi räkna bort på en gång).

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

    #50009
    FoNZie
    Deltagare

    Bilen är orginal förutom avgassystem och som sagt den gick bra innan avgas bytet. Ingen check engine lampa lyser och den går jämt å fint när man kör. Vid avgasbygget var batterikontakten ur…
    Kan inte begripa detta jobbiga fel.
    Ska prova att dra bort batterikablarna och koppla ihop dom över natten å se om det hjälper.
    Har iof sig ingen kat, men det ska väl inte göra så att tomgången är ryckig..

    __________________
    http://www.team-avr.com

    Impreza GT -00 Silver

    #50004
    hogmark
    Deltagare

    Jag hade exakt samma fel på min förra bil… då var det luftmassemätaren.
    Men då gick den konstant piss på tomgång, oavsett varm eller kall. Men konstigt nog bra vid gaspådrag… vet fler som haft samma strul, då LMMen varit boven. Provbyt med nån om du har möjlighet vettja. Den är relativt lätt att montera…

    /Hogis

    #50010
    FoNZie
    Deltagare

    Nu har jag haft + & – kontakterna ihop ca: 18 timmar och i morse när jag körde den så verkar den lite bättre på tomgången. Jag vågar inte säga att den är OK men den är mycket bättre.
    Jag håller tummarna på att det hjälpte att nollställa ECU´n.
    Och Andreas, din elkunskap verkar inte vara så tokig om nu det här skulle funka. Du kanske skulle bli en el tekniker…

    Om nu bilen funkar så vill jag tacka alla som hjälpt till.
    __________________
    http://www.team-avr.com

    http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi602

    #50006
    skytiskapilen
    Deltagare

    Bra om du får ordning på tomgången men Elektiker blir jag aldrig:)

    -Vad är det här får tåt?…. ZZZzzzZZt Jaha, en med ström i….-

    /Andreas
    http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
    – Original Gangster –

    #50011
    FoNZie
    Deltagare

    Ja, har man tillräckligt med säkringar så kan man ju testa så, kanske inte är att rekomendera, hehe..
    Bilen går bra nu och det är så jäkla skönt.
    Tack för alla tips, subaru Pal’s
    __________________
    http://www.team-avr.com

    http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi602

    #50002
    ExOrdis
    Deltagare

    LAST EDITED ON Jun-13-03 AT 04:11PM (GMT)
    Har du kört reset på ECU´n efter bytet?
    Kan förkorta inställningsperioden en aaaning.

    Vad är det för fel på det körsättet förövrigt? 😉

    #50003
    ExOrdis
    Deltagare

    Eftersom den beter sig olika vid olika temperaturer så… hmmm
    Temp-givaren verkar den ge rimliga signaler när motorn nått
    driftstemp?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.