› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Efter avgasbyte ingen tomgång!
- Detta ämne har 12 svar, 1,019 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 1 månad sedan av
ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
13 juni, 2003 kl. 07:18 #2181
FoNZie
DeltagareHJÄLP!!!
Byggde ett 3″ system dirket från turbon med downpipe och inga kattar å två små dämpare.
När motorn är kall så är tomgången helt ok, men har man kört en stund så blir den väldigt dålig, å sen blir den sämre å så dör den nästan direkt.
Den går hur bra som helst när man kör, det är bara tomgången som är dålig.
Har sett att andra har haft samma fel, men måste man mappa om den eller finns det någonting som man bara kan få upp tomgången på den.
Jag ska göra mer med bilen senare, bl.a. chip, så jag tycker det känns dumt att mappa den som den är nu, å sen mappa den igen när man byter nästa grej.Är det nån som har nåt tips å ge mig så man slipper åka å bromsa med vänster fot å ha andra foten på gasen…
__________________
http://www.team-avr.comImpreza GT -00 Silver
13 juni, 2003 kl. 07:25 #50000SecretAgentMan
DeltagareLuktar kass Lambda – kolla att den är inkopplad över huvudtaget. 😉 Ingen check engine lampa som lyser?
Lambdan sitter på downpipen efter turbon, och kopplas med en kontakt som sitter vid det övre motorfästet (mitt på torpedväggen).
🙂
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen13 juni, 2003 kl. 07:35 #50007FoNZie
DeltagareVi byggde ju om downpipen så lambdan är ditsatt typ där den satt förut fast direkt på röret.
Och den ska vara ok.. För säkerhets skull, har nån som ska till Tullinge på lördag en lambda liggandes över som man kan testa den å se om det är den???
Nån som har andra ideér??__________________
http://www.team-avr.comImpreza GT -00 Silver
17 juni, 2003 kl. 06:04 #50008FoNZie
DeltagareOrdis> Bilen går hur bra som helst. Körde 13.32 på Tullinge i Lördags, men det är tomgången som är dålig.
Den går bra när den är kall, men efter ett tag så står den å vandrar mellan typ 100 varv till 1100varv, å ibland dör den. Riktigt jobbigt.
Jag har bytt lambda till en ny å den gick lite lite bättre men den beter sig likadant. Jag har tagit bort -kabeln å lagt ihop den med + å lät dom vara ihop ca: 5min så den ska ju vara nollställd.__________________
http://www.team-avr.comImpreza GT -00 Silver
17 juni, 2003 kl. 08:07 #50005skytiskapilen
Deltagare5 minuter är tveksamt om det räcker. Nån timme behövs nog för att vara på den säkra sidan, kan nog ligga kvar lite smygström i kretsarna annars.
Nu är jag iofs ute på tunn is eftersom el-kunskap inte är min vassaste gren men då lär nån(Ordis kanske?) rätta mig 🙂
/Andreas
http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– Original Gangster –17 juni, 2003 kl. 08:18 #50001SecretAgentMan
DeltagareLambdan hjälpte inte…hum.
Tomgångsstyrningen är näste man till rakning (luftmassemätare kan ge strul, men inte riktigt på detta sättet, och bilen går bra annars, så den kan vi räkna bort på en gång).
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen17 juni, 2003 kl. 17:19 #50009FoNZie
DeltagareBilen är orginal förutom avgassystem och som sagt den gick bra innan avgas bytet. Ingen check engine lampa lyser och den går jämt å fint när man kör. Vid avgasbygget var batterikontakten ur…
Kan inte begripa detta jobbiga fel.
Ska prova att dra bort batterikablarna och koppla ihop dom över natten å se om det hjälper.
Har iof sig ingen kat, men det ska väl inte göra så att tomgången är ryckig..__________________
http://www.team-avr.comImpreza GT -00 Silver
18 juni, 2003 kl. 07:50 #50004hogmark
DeltagareJag hade exakt samma fel på min förra bil… då var det luftmassemätaren.
Men då gick den konstant piss på tomgång, oavsett varm eller kall. Men konstigt nog bra vid gaspådrag… vet fler som haft samma strul, då LMMen varit boven. Provbyt med nån om du har möjlighet vettja. Den är relativt lätt att montera…/Hogis
19 juni, 2003 kl. 05:14 #50010FoNZie
DeltagareNu har jag haft + & – kontakterna ihop ca: 18 timmar och i morse när jag körde den så verkar den lite bättre på tomgången. Jag vågar inte säga att den är OK men den är mycket bättre.
Jag håller tummarna på att det hjälpte att nollställa ECU´n.
Och Andreas, din elkunskap verkar inte vara så tokig om nu det här skulle funka. Du kanske skulle bli en el tekniker…Om nu bilen funkar så vill jag tacka alla som hjälpt till.
__________________
http://www.team-avr.comhttp://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi602
19 juni, 2003 kl. 12:45 #50006skytiskapilen
DeltagareBra om du får ordning på tomgången men Elektiker blir jag aldrig:)
-Vad är det här får tåt?…. ZZZzzzZZt Jaha, en med ström i….-
/Andreas
http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– Original Gangster –23 juni, 2003 kl. 13:00 #50011FoNZie
DeltagareJa, har man tillräckligt med säkringar så kan man ju testa så, kanske inte är att rekomendera, hehe..
Bilen går bra nu och det är så jäkla skönt.
Tack för alla tips, subaru Pal’s
__________________
http://www.team-avr.comhttp://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi602
10 juni, 2004 kl. 18:40 #50002ExOrdis
DeltagareLAST EDITED ON Jun-13-03 AT 04:11PM (GMT)
Har du kört reset på ECU´n efter bytet?
Kan förkorta inställningsperioden en aaaning.Vad är det för fel på det körsättet förövrigt? 😉
10 juni, 2004 kl. 18:40 #50003ExOrdis
DeltagareEftersom den beter sig olika vid olika temperaturer så… hmmm
Temp-givaren verkar den ge rimliga signaler när motorn nått
driftstemp? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.