› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Efterlyses: Folk med cold air intakes
- Detta ämne har 28 svar, 2,119 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 4 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
24 maj, 2004 kl. 16:37 #39155
Allan
Deltagare24 maj, 2004 kl. 18:13 #39164Plogen
DeltagareVarför skjuter man motorn med aps filter och FMIC? Jag körde ett tag med KN filter( sen en gammal bilsport löpsedel… brutal montering :D) och Cusco FMIC, med orginalecu.. Bilen gick kanon för att vara orginal ecu…. Fast sen skaffade jag link och ringde SAM 😀
24 maj, 2004 kl. 19:19 #39150Strat
DeltagareTack Allan! Perfekta bilder 🙂 Ser lovande ut. Måste ut och mäta lite mer bara…
24 maj, 2004 kl. 22:00 #39168Hulken
DeltagareKapar tråden lite….
Såg att ni skrev att man måste mappa om vid byte av luftfilter? Jag har precis bytt till K&N 57i filterkit och innan det så var den ecutec-ad med orginalfilter, scoobysport downpipe och sti slutburk! Behöver jag mappa om då?:(
Är i övrigt grymt nöjd med nya filtret!!!:-)25 maj, 2004 kl. 06:58 #39156Allan
DeltagareKör du med TEk2 så är det ingen fara. Har du en TEK3 mappning så är det väl optimalt om du mappar om bilen efter de nya förutsättningarna. Men jag skulle inte oroa mig särskilt mycket…
25 maj, 2004 kl. 10:31 #39158Kvarnis
Deltagare>Varför skjuter man motorn med aps filter och FMIC? Jag körde
>ett tag med KN filter( sen en gammal bilsport löpsedel…
>brutal montering :D) och Cusco FMIC, med orginalecu.. Bilen
>gick kanon för att vara orginal ecu…. Fast sen skaffade jag
>link och ringde SAM 😀det är APS filtret som är boven…
Den gör att bilen går oförskämnt lean i vissa zoner !
Sen så visst går det att åka fmic med orginal ecu oxå…men om man mappat bilar så förstår man problemet.. då fmic kräver mer soppa i en hel del last zoner.Det fiins mängder med ras i bla UK pga APS coldair intake.. som för övrigt inte bör användas på bilar över 350Bhp(MY00<)
25 maj, 2004 kl. 11:01 #39151Strat
DeltagareAPS kittet buter inte ut MAF-huset för 99-00 modellerna. Däremot ändras ju flödet över sensorn, särskilt som det är en krök på röret. En mappning med kalibrering av flödet ecu’n ser borde ju lösa problemet?
Varför inte över 350 häst?
Har precis blåst ännu en MAF… Lämpligt nog svängde ”öhlins”-Stefan in precis bakom med service bussen, och hjälpte mig komma på att koppla bort MAF-kabeln. Jag var lagomt stressad men kom fram till doktorn i tid. *host-host* Tack Stefan! 🙂
Hmm.. Link? 😉
25 maj, 2004 kl. 12:38 #39163Wallinen
Deltagare>Det fiins mängder med ras i bla UK pga APS coldair intake..
>som för övrigt inte bör användas på bilar över 350Bhp(MY00<) Kvarnis, inte rasar dom väl om dom mappas om? APS används av hur många som helst i Australien, kanske mycket tack vare att det är där det tillverkas, men hade det inte funkat hade dom nog inte använt det. Körde inte John B med APS cai med en bra bit över 350 bhp innan han kastade i sin 2,5l usdm motor? /W25 maj, 2004 kl. 13:14 #39152Strat
Deltagare>
>OT:
>Claes, hade du inte en förstärkt variant av LMM:en? Har den
>också ”gått kapputto”?
>
>mvh Mats NJapp x( Kollade just med Delta Dashen och felkoden för MAF kommer upp (med kontaken monterad förstås). Men… Det har ju meckats runt filtret och den tillfälliga monteringen nu har ju inte varit optimal. Kan ha med det att göra, eller inte. Skyller inte på nån eller nåt, bara att acceptera då man pillar ;( 😉
25 maj, 2004 kl. 13:18 #39143SecretAgentMan
Deltagare…urk, var lite rädd för att filtret hamnade lite dumt till…
/J
25 maj, 2004 kl. 13:33 #39153Strat
DeltagareIngen fara. Du varnade mig ju, och jag vet själv att det är känsligt 😉
25 maj, 2004 kl. 14:32 #39159Kvarnis
Deltagare>Varför inte över 350 häst?
Visst går det att hitta mer än 350Bhp med den …men den blir en hyfsad restriktion kan jag säga ;):D…dvs inte optimalt.
Bygger man för över 350Bhp bör man titta på en annan lösning 🙂
25 maj, 2004 kl. 14:39 #39160Kvarnis
Deltagare>>Det fiins mängder med ras i bla UK pga APS coldair
>intake..
>>som för övrigt inte bör användas på bilar över
>350Bhp(MY00<) >
>
>Kvarnis, inte rasar dom väl om dom mappas om?
>
>APS används av hur många som helst i Australien, kanske
>mycket tack vare att det är där det tillverkas, men hade det
>inte funkat hade dom nog inte använt det.
>
>Körde inte John B med APS cai med en bra bit över 350 bhp
>innan han kastade i sin 2,5l usdm motor?
>
>/WNej inte mappade bilar 🙂
Visst JB kör med ett APS men det var en av hans största restiktioner för nuvarande hans mål.
Allt är en fråga vad man är ute efter helt enkelt !
Går att åka 10:or med orginal grenrör&toppar oxå..men med typ 45psi i ladd på en heere jösses stor snurra…det går men är det optimalt…Ska man åka över 350Bhp med en Cai så krävs marginalerna från turbo lr soppa i stället.. vad man väljer är upp till var&en 🙂
19 december, 2005 kl. 06:19 #39154Manor
Deltagare>Har precis blåst ännu en MAF… Lämpligt nog svängde
>”öhlins”-Stefan in precis bakom med service bussen, och
>hjälpte mig komma på att koppla bort MAF-kabeln. Jag var
>lagomt stressad men kom fram till doktorn i tid. *host-host*
>Tack Stefan! 🙂
>
>Hmm.. Link? 😉OT:
Claes, hade du inte en förstärkt variant av LMM:en? Har den också ”gått kapputto”?mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.