Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #287400
    Christian S
    Deltagare

      Jag brukar tanka 95 för det mesta. Det kanske jag inte får säga haha! Vad är skillnaden mellan 95 och 98 egentligen? Jag förstår inte hur tre extra oktaner producerar mer prestanda. Enligt mackarna är det ju bara runt 1%.

      Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

      skillnaden emellan 95 och 98 är att 98 är mindre knack/spik benägen än 95 och därför blir det jävligt fel när folk tankar 95 i JDM bilar som tex en sån som jag hade som är mappad på 100oktan ifrån fabrik och kör därför motorras och dom kan inte förstå varför.

      E85 är väldigt lite knack/spik benägen och man kan därför gå på mer aggressivt med laddtryck/tändning vilket gör att man får ut mer effekt på E85 jämfört med 98.

      #287412
      Luna_gf8
      Deltagare

        skillnaden emellan 95 och 98 är att 98 är mindre knack/spik benägen än 95 och därför blir det jävligt fel när folk tankar 95 i JDM bilar som tex en sån som jag hade som är mappad på 100oktan ifrån fabrik och kör därför motorras och dom kan inte förstå varför.

        E85 är väldigt lite knack/spik benägen och man kan därför gå på mer aggressivt med laddtryck/tändning vilket gör att man får ut mer effekt på E85 jämfört med 98.

        Intressant. Jag vet att de har bättre soppa i Japan. Trodde inte det var så stor skillnad bara. Hädanefter ska jag tanka 98. Borde fan skaffa sponsring av Cirkle K…

        Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

        #287401
        Christian S
        Deltagare

          när du mappar den kan du göra det på 95 om du vill, visst du får ut några hk mindre men du kan tanka överallt för det finns ju inte 98 på alla tappar.

          #287396
          Koffe
          Keymaster

            Med tanke på hur många EJ05 som åker runt och knackar i vårt avlånga land så tror jag man gör rätt i att köra på 98 för att om möjligt minimera risken lite 🙂
            Vardagslunk runt 2500 varv är nog ingen större fara, men när det börjar gasas så är det alltid skönt med ett par oktans extra marginal.

            Men som sagt, när du väl mappar så kan du ju mappa för 95 om du vill 🙂

            /Koffe

            #287413
            Luna_gf8
            Deltagare

              98 får det bli. Jag kör hellre på det bästa när motorn ska köras hårt och pressas på bana. Måste bara fixa läckaget. Får inte ur motorn

            Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.