Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35636
    Luna_gf8
    Deltagare

      Hej! Jag heter Adam Bertlin och jag kör en Impreza GT från 1998. För 19 år sedan hade Luna (hon heter så) 211hk. Är det någon som vet var de mätte sånt? Svänghjulet vid motorn eller hjulen?

      Min fråga är egentligen om någon på det här forumet har erfarenhet av eftermarknads styrboxar till den här modellen. Eftersom det är en 98 så har ingen orkat bry som om att knäcka koden i ECUn. Då behövs en annan ECU från t ex Link eller Apexi. Jag är nämligen sugen på att lära mig mappa och hur jag smärtfritt kan klämma ut mer effekt ur Luna’s lilla platta motor. Det kommer kosta pengar såklart och det är jag beredd att spendera. Det är ändå bara pengar.

      Tidigare har jag fått svar från:
      Christian S
      http://www.subaruclub.se/forum/member.php?u=10825
      -L-
      http://www.subaruclub.se/forum/member.php?u=8751
      Fladric
      http://www.subaruclub.se/forum/member.php?u=11350

      och de hjälpte mig förstå vad som behövs för att “trimma”. Tack ska ni ha!

      #287397
      Christian S
      Deltagare

        Hoppas ni kan hjälpa mig. Alltså!
        #1 Var mätte Subaru effekten på sina bilar 1998?
        #2 Har ni erfarenhet av eftermarknads ECU till GT/WRX V4 EJ20K?

        #1 effekten ifrån biltillverkarn anges alltid i motorn
        #2 inte mer än att jag hade SimTek i den WRX STI Type R V4 jag hade och det var inget jag mappade själv utan det var Per på Trollspeed som gjorde det, numera ska det sitta Link i den då han som köpte den av mig har bytt.

        #287402
        Fladric
        Deltagare

          Jag har Link G4 plug and play I min Legacy Turbo (som är i princip samma bil som en tidig Impreza GT) och det har funkat väldigt bra 🙂 skulle rekommendera ett sådant plug and play då jag tycker det är prisvärt samt att det underlättar med plug and play om man inte jobbat med styrsystem så mycket innan 🙂

          #287406
          Luna_gf8
          Deltagare

            #1 effekten ifrån biltillverkarn anges alltid i motorn
            #2 inte mer än att jag hade SimTek i den WRX STI Type R V4 jag hade och det var inget jag mappade själv utan det var Per på Trollspeed som gjorde det, numera ska det sitta Link i den då han som köpte den av mig har bytt.

            Trollspeed i Trollhättan. SimTek är alltså inte en “plug and play”. Eller?

            Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

            #287407
            Luna_gf8
            Deltagare

              Jag har Link G4 plug and play I min Legacy Turbo (som är i princip samma bil som en tidig Impreza GT) och det har funkat väldigt bra 🙂 skulle rekommendera ett sådant plug and play då jag tycker det är prisvärt samt att det underlättar med plug and play om man inte jobbat med styrsystem så mycket innan 🙂

              Tack! Är det deras QuickTune- automated fuel tuning som gör det lätt? Jag ser att den kommer med en base tune. Vet du vilka mods den är baserad på?

              Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

              #287398
              Christian S
              Deltagare

                Trollspeed i Trollhättan. SimTek är alltså inte en “plug and play”. Eller?

                Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

                som alltid finns det “universal” och modellanpassat, den jag hade var modellanpassad så det var bara att ta bort original ecu och in med den nya samt montera trycksensor i laddluftröret eftersom det inte använder lmm.

                #287395
                Turbovin
                Deltagare

                  Simtek av äldre generation är nu uppdaterat och heter Alcatek. Förvirrande nog finns det ett nytt sprut som också heter Simtek.

                  Men inget av dem har nåt vidare stöd i Sverige så skulle rekommendera nåt annat. Har själv ett Simtek som jag fått uppdaterat till Alcatek men jag får väl se om nån ens är sugen på att mappa det.

                  #287404
                  Igge
                  Deltagare

                    Mikael Skogsberg (han heter så va?) som är aktiv på Facebook-sidan har jag för mig pysslade med ett EcuMaster EMU med gott resultat. Lite billigare än link tror jag, kan vara värt att kolla upp.

                    mappningsbehov hänger lite på hur mycket av avgassystemet som byts och hur vågad man är (eller hur ledsen man blir om det går knasigt)

                    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

                    #287408
                    Luna_gf8
                    Deltagare

                      Mikael Skogsberg (han heter så va?) som är aktiv på Facebook-sidan har jag för mig pysslade med ett EcuMaster EMU med gott resultat. Lite billigare än link tror jag, kan vara värt att kolla upp.

                      mappningsbehov hänger lite på hur mycket av avgassystemet som byts och hur vågad man är (eller hur ledsen man blir om det går knasigt)

                      Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

                      Rostfritt turbo back 3″ med öppen dump på downpipe och racekatalysator i början på midpipe.

                      Hittade den!
                      https://www.overtake.se/webshop/elektronik/motorstyrning/styrsystem/
                      Tack för tipset

                      Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

                      #287403
                      Fladric
                      Deltagare

                        Rostfritt turbo back 3″ med öppen dump på downpipe och racekatalysator i början på midpipe.

                        Hittade den!
                        https://www.overtake.se/webshop/elektronik/motorstyrning/styrsystem/
                        Tack för tipset

                        Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

                        Prisvärt sprut det också verkar det som 🙂

                        Egentligen den fördel jag ser med Link är att du inte behöver göra om kabelhärvan/bygga en egen 🙂
                        Vet inte hur bevandrad du är i bil-el men om man inte hållit på med det förut så skulle jag rekommendera en plug and play-lösning för att minska strulet 🙂

                        #287409
                        Luna_gf8
                        Deltagare

                          Prisvärt sprut det också verkar det som 🙂

                          Egentligen den fördel jag ser med Link är att du inte behöver göra om kabelhärvan/bygga en egen 🙂
                          Vet inte hur bevandrad du är i bil-el men om man inte hållit på med det förut så skulle jag rekommendera en plug and play-lösning för att minska strulet 🙂

                          Du har rätt. Jag vill ju ha det så enkelt som möjligt. Det får bli en Link! Ska jag byta spridarna?

                          Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

                          #287405
                          Igge
                          Deltagare

                            EcuMaster finns som pnp till 98 🙂

                            Gzracing tror jag det var som sålde

                            Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

                            #287399
                            Christian S
                            Deltagare

                              Ska jag byta spridarna?

                              det behöver du inte, iallafall inte så länge du tänkt köra på vanlig 98

                              #287410
                              Luna_gf8
                              Deltagare

                                EcuMaster finns som pnp till 98 🙂

                                Gzracing tror jag det var som sålde

                                Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

                                Ja det har jag sett! Den verkar ha utgått där dock. Kanske kan hitta begagnad… Letar vidare.

                                Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

                                #287411
                                Luna_gf8
                                Deltagare

                                  det behöver du inte, iallafall inte så länge du tänkt köra på vanlig 98

                                  Jag brukar tanka 95 för det mesta. Det kanske jag inte får säga haha! Vad är skillnaden mellan 95 och 98 egentligen? Jag förstår inte hur tre extra oktaner producerar mer prestanda. Enligt mackarna är det ju bara runt 1%.

                                  Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.