Visar 12 inlägg - 31 till 42 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #39876
    Kvarnis
    Deltagare

      Du får ursäkta manuel om du känner dig trampad på foten…

      men jag hittar inte bara på saker å ting…jag har grejat/trimmat/mappat Subaru i över 3år.

      Sen vet jag inte vad din källa är som säger att en VF30/34/35/37 som sitter i dom nyare STI’n ..vet iofs inte vad din bil har …men dom kommer inte att fixa fram 400 bromsade hästar på veven..om nu inte man trollar med omvanndlinge dvs 😉

      Sen Om du anväder NOS så är det en annan 5:a och inte turbon som gör det längre.. med 100 shot så kommer du få närmare mellan 150-200Hp till när du bromsar en turbo bil med rätt tryck i flaskan.

      Sen att anväda Nos har ju inte direkt med turbon att göra lr hur…
      kan montera en 250Shot på en gt oxå å bromsade på närmare 500Hp…i 5 sek 😉

      Sen måste jag påkeka att det är orginal Tmic som beränsar… inte nå annat jag har en vän som åker 10:or med sin STI Type-R med en tmic utan NOS…den är inte orginal dock varken bil lr ic 😉

      För att förstå lite vad jag pratar om ang flödes mappar/turbo beränsningar så ska jag vissa några enkla beräkningar.

      http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album139/13G.sized.jpg

      GT97> orginal turbo Mistu TD04-13G
      Säg att vi vill köra 18Psi(1.25Bar) vid 7000rpm
      PR blir då 14.7(absolut tryck)+18(laddtryck i PSI)/14.7 =~2.2
      Motorns flöde i CFM= (L(M.Volym) x RPM x VE(effektivtet) x Pr)/5660
      VE är 90 för en standard bil

      Så (2x7000x90x2.2)/5660 =~490CFM, nu sätter vi in det i flödes mappen för turbon.

      http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album139/13G_changed.sized.jpg

      Som du ser kommer deta inte att funka nå vidare då det är långt utan för vad turbon kan flöda.

      Sen så 1.45CFM ~1HP

      En VF30 flödar ~460CFM vid 18PSI så det skulle funka fint…men den kommer inte att flöda 400×1.45CFM=580CFM

      Sen kommer problemet att motorn även måste kunna flöda så mycket oxå…:o

      Om man vill att en 2 L motor ska flöda 580CFM vid 7000rpm så kommer det se utt ~på följande sätt …

      (580×5660)/(RpmxVExL)=PR som skulle bli 2.6 som skulle innebära att
      du behöver ladda 2.6×14.7=38.22-14,7=~24PSi lr 1.7Bar vid 7000rpm

      Allt är dock bara ett ~hur det blir teori6verklighet är sällan =

      Puhh blev lite långt det här …
      Tyvärr så har jag inte tillgång till en VF30/34/35 fulständig flödes mapp därför valde jag att vissa på 13G som är orginal turbo på bla WRX’n

      #39863
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Suveränt Kvarngren! 🙂

        /J

        #39866
        Strat
        Deltagare

          Lysande Sick.. eh Kvarnis 😀 Sitter faktiskt själv och plöjer igenom Corky Bell’s Maximum boost för tillfället, teoretiker som man är :+

          Flödesmappar på IHI turbos är grymt hemliga verkar det som. Släpps tydligen ingenting från fabrik… Synd.

          #39894
          pannan
          Deltagare

            För att återgå till topicen lite. Några som kan berätta hur skillnaden vart med Ecutek? Är det bara Manuel som gjort en Ecutek på sin STI här eller?

            p.s Jag kan ratta bil 😀 Körde skiten ur Hondaklubben för ca 2 år sedan när man vart inbjuden av en kompis i deras konbana. Var ett rätt kul syn på deras miner när resultatet kom fram 😛

            #39877
            Kvarnis
            Deltagare

              Ser att PR sträcket hammande alldes för lågt, den skulle självklart varit vid PR 2.2 i stället 🙂

              ECUTEK, Autronic,AEM, Motec är ganska lika i slut effekt.

              Är helt upp till den som mappar.

              ECUTEK är eneklt&behåller alla standard säkerhets detlajer, dock behåller den MAF’n.

              Dom övriga är Map baserade och har en del andra roliga grejer …om man vill tämja på gränserna lite…+ att man kan pilla lite själv oxå 😀

              Som en riktlinje Tycker jag att under <400Bhp så är ECUTEK bra, över så är inte ett MAF baserat sytem riktigt bra...men det funkar.

              Autronic nya ecu ser dock intressant utt :), sen är allt en fråga om pris oxå..;):D

              #39888
              Krigge
              Deltagare

                Ingen som har några erfarenheter av link, blev rekommenderad link av SCT i kungälv. Vet iofs inte om dom har nån kolla på vad dom pratar om, ska tala med trollspeed också och se.

                #39864
                SecretAgentMan
                Deltagare

                  Jag är den som meckat mest link i Sverige, dock enbart på GT:s.
                  Hade jag en ny sti som det skulle pillas med skulle jag kika på Autronic – VM Performance i Västerås är på jakt efter en bil att prova lite nya saker i..

                  /J

                  #39870
                  LOScooby
                  Deltagare

                    Hej,

                    Lite feedback pa ECUTEK-STI…

                    Jag bor och arbetar för tillfället i Tyskland och da kunde jag förstas inte lata bli att köpa en STi efterom dom är en hel del billigare här nere(Bayern) där alla vill köra dyra BMWs…

                    Bilen är en STI -2003 med effekt-avgas turbo tom slutrör med en race-cat fran PE i mitt-sektionen med custom-mappad ECUTEK.

                    Bilen gar kanon och alla värden ser helt ok ut, loggar regelbundet med WPSM(Delta dash liknande).
                    Laddar ingan jätte-tryck utan loggen visar 1.25 Bar max som faller av vid högre vartal(mappat sa)

                    Läser dock att en hel del STI-ägare har problem med boost-creep när annan DP monterats med original IHI.
                    Jag har ännu inte haft nagra problem men planen är att antingen porta-wastegaten pa original turbo eller köpa ny turbo som är portad fran leverantören.

                    Det blir isafall en TD05/06 18 eller 20G och da maste jag byta spridare och mappa om(suck…) sa priset sticker iväg och det ska ju effekten oxa göra…

                    /L-O

                    #39878
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      >Hej,
                      >
                      >Lite feedback pa ECUTEK-STI…
                      >
                      >Jag bor och arbetar för tillfället i Tyskland och da kunde jag
                      >förstas inte lata bli att köpa en STi efterom dom är en hel
                      >del billigare här nere(Bayern) där alla vill köra dyra
                      >BMWs…
                      >
                      >Bilen är en STI -2003 med effekt-avgas turbo tom slutrör med
                      >en race-cat fran PE i mitt-sektionen med custom-mappad
                      >ECUTEK.
                      >
                      >Bilen gar kanon och alla värden ser helt ok ut, loggar
                      >regelbundet med WPSM(Delta dash liknande).
                      >Laddar ingan jätte-tryck utan loggen visar 1.25 Bar max som
                      >faller av vid högre vartal(mappat sa)
                      >
                      >Läser dock att en hel del STI-ägare har problem med
                      >boost-creep när annan DP monterats med original IHI.
                      >Jag har ännu inte haft nagra problem men planen är att
                      >antingen porta-wastegaten pa original turbo eller köpa ny
                      >turbo som är portad fran leverantören.
                      >
                      >Det blir isafall en TD05/06 18 eller 20G och da maste jag byta
                      >spridare och mappa om(suck…) sa priset sticker iväg och det
                      >ska ju effekten oxa göra…
                      >
                      >/L-O
                      >

                      Eftersom du är mycket i Tyskland, skulle jag rekommendera en lite resa till UK och mappning av Bob Rawle lr Andy Forrest(han säljer även TD05/06-20G) dessa herrar har störst erfarenhet i europa av mappning av subaru 🙂

                      #39867
                      Strat
                      Deltagare

                        OT:

                        Tänkte vara lite petig Kvarnis 😛

                        Tror du har komplicerat PR i uträkningarna ovan. PR är en multipel på atmosfärsikt tryck (1 bar), så PR 2.6 = 1.6 bars laddtryck (2.6 – 1). PR 2.2 = 1.2 bars laddtryck osv. Eller har jag fel?

                        Vet inte om du såg, men jag gjorde ett excelark med beräkningarna:

                        http://www.claeswikdahl.com/files/BoostFlowPower.xls

                        🙂

                        ————————————–
                        /Claes
                        Regionsansvarig Stockholm
                        Min RalliPil

                        #39879
                        Kvarnis
                        Deltagare

                          Vill man vara mindre petig kan man säga det….men märkväl att 1.25Bra blir 2.2 i PR så det stämmer inte 100 mao …men nästan om man snabbt vill göra en koll 😉

                          #39868
                          Strat
                          Deltagare

                            >Vill man vara mindre petig kan man säga det….men märkväl
                            >att 1.25Bra blir 2.2 i PR så det stämmer inte 100 mao …men
                            >nästan om man snabbt vill göra en koll 😉

                            Mja…

                            1,25 bar = 18,375 psi.
                            18,375 + 14,7 / 14,7 = PR 2,25.

                            Ditt sista exempel:

                            PR 2,6 x 14,7 = 38,22 psi abs
                            38,22 – 14,7 = 23,52 psi rel
                            23,52 / 14,7 = 1,6 bar

                            Med några decimaler blir det rätt 😉 Ratio är ju just en multipel. 2,2 gånger atmosfärsikt tryck borde ju vara exakt 2.2 bar (om atmo är 1 dvs).

                            ————————————–
                            /Claes
                            Regionsansvarig Stockholm
                            Min RalliPil

                          Visar 12 inlägg - 31 till 42 (av 42 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.