› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Eftermontera farhållare?
- Detta ämne har 16 svar, 1,769 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 4 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
14 april, 2004 kl. 18:44 #578
Fimpan
DeltagareGår detta på en Impreza -00:a?
Saknar det som…Gjorde en sökning men fann inget.
Någon som vet?
15 april, 2004 kl. 05:48 #38916Niklas
DeltagareDet fanns väl med en farthållare till Imprezan i märkestidningen som kom i brevlådan till alla ägare?
15 april, 2004 kl. 08:02 #38907Janne248
DeltagareVem vill ha??????? Inte jag….
15 april, 2004 kl. 08:06 #38917Niklas
Deltagare>Vem vill ha??????? Inte jag….
Bara för att du inte vill ha så kan det väl finnas någon som vill ha. Inte alla som vill ha en S201-vinge men de låter dig ha en ändå. 🙂
/A – som skulle kunna tänka sig ha en FH som dock endast hade använts på långresorna till Dalarna och Skåne
15 april, 2004 kl. 10:24 #38902SecretAgentMan
Deltagare…nu är ju problemet att den markanta turboknuffen & farthållare rimmar särdeles illa.
Jag har en kalaslösning på problemet, åk den krokigare vägen när du skall någonstans. 😉
/J
15 april, 2004 kl. 10:42 #38908Janne248
DeltagareA: DU har rätt! Dumt inlägg av mig, men det känns lixom för mig att vill jag ha farthållare köp Merca el. Audi…inte GT Turbo.
J: Bra tips!! Brukar jag göra när jag skall till Uppsala iaf! Fin fin krokig väg mellan Norberg & Sala! 🙂 Rekomenderas.
15 april, 2004 kl. 13:23 #38914Fimpan
DeltagareJag har släkt i norrland, då är det rätt skönt med farthållare.
Sen att andra inte vill ha det förstår jag utan problem.
15 april, 2004 kl. 13:36 #38910Kvarnis
Deltagare>Vem vill ha??????? Inte jag….
Jag har upplevt problemt när man åkt hem från banträffar ….
man är cool lung dom första 60mil’n…men sedan så brukar jag tröttna duktigt…… å sista ~20-25 milen brukar tyvärr avverkas i ett alldeles FÖR HÖGT tempo…:(Tyvärr så tror jag dom sista 20mil i fjol tog ~1&20 å då tog det en kvart igenom S-vall :o…. hade varit bra med en fart hållare så man kunnde softa lite i stället för att försöka underhålla sig i stället ;):D
16 april, 2004 kl. 07:35 #38906Practos
Deltagare>>Vem vill ha??????? Inte jag….
>
>Jag har upplevt problemt när man åkt hem från banträffar
>….
>man är cool lung dom första 60mil’n…men sedan så brukar jag
>tröttna duktigt…… å sista ~20-25 milen brukar tyvärr
>avverkas i ett alldeles FÖR HÖGT tempo…:(
>
>Tyvärr så tror jag dom sista 20mil i fjol tog ~1&20 å då
>tog det en kvart igenom S-vall :o…. hade varit bra med en
>fart hållare så man kunnde softa lite i stället för att
>försöka underhålla sig i stället ;):Dtok 😀
stanna på kaffe i Timrå nästagång 😉
20 april, 2004 kl. 21:20 #38912Kvarnis
DeltagareBEROR på Turbon ;):D:D….men nog lär 10psi märkas alltid…kanske inte så där våldsamt men ändå…
10 juni, 2004 kl. 18:40 #38905ExOrdis
DeltagareSatuma perkele, tänkte inte på det. Tack Kvarnis.
Men är det laddtrycket märkbart överhuvudtaget
när plenumet korrigeras kontinuerligt?10 juni, 2004 kl. 18:40 #38911Kvarnis
Deltagareproblemet är att du har fortfarane fjädren som håller WG’n stängd tom ~8-10 psi
10 juni, 2004 kl. 18:40 #38915down_the_drain
Deltagarehmm, vad jag har förstått så skall det gå att eftermontera en farthållare. Den skall kopplas in på samma stift på Ecu:n som en navigerings enhet.
/Peter
10 juni, 2004 kl. 18:40 #38904ExOrdis
DeltagareHmm, kom faktiskt på en lösning.
Lite idiotisk men fungerande.Spjällmotorn ska reglera precis som på vilken farthållare som helst.
Däremot krävs ett tillägg för att styra ECU´n.
Helt enkelt, när en hastighet har ”satts” elektroniskt så
ska Wastegate-solenoiden öppnas och förbli öppen tills farthållaren
kopplas ur. Då skapas inget laddtryck och regleringen av spjället kommer då att fungera precis som på vilken sugmotor som helst.
Utan laddtryck kommer förmodligen bränsleförbrukningen att sjunka avsevärt oxå för den som nu bryr sig om sådant.
Problemet är väl bara att det knappast är så lyckat att ha wastegateventilen öppen på detta sätt under så lång tid. 😉/Kjell
>Jo det är säkert enkelt, men hur låser man gasspjället i
>”lagom” läge
>för vald hastiget och får det att automatregleras mellan säg
>2600-2900 rpm utan att det uppstår ”boostsvaj”?
>
>/Kjell
>
>>hmm, vad jag har förstått så skall det gå att eftermontera
>en
>>farthållare. Den skall kopplas in på samma stift på Ecu:n
>som
>>en navigerings enhet.
>>
>>/Peter
>10 juni, 2004 kl. 18:40 #38903ExOrdis
DeltagareJo det är säkert enkelt, men hur låser man gasspjället i ”lagom” läge
för vald hastiget och får det att automatregleras mellan säg 2600-2900 rpm utan att det uppstår ”boostsvaj”?/Kjell
>hmm, vad jag har förstått så skall det gå att eftermontera en
>farthållare. Den skall kopplas in på samma stift på Ecu:n som
>en navigerings enhet.
>
>/Peter -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.