› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › EJ20 EJ22 ?
- Detta ämne har 24 svar, 2,452 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 4 månader sedan av STIred.
-
FörfattareInlägg
-
3 oktober, 2005 kl. 16:29 #50442SecretAgentManDeltagare
Det är en fråga om tajming, tillgång och efterfrågan.
En bra ide är att kika under säljes på 22b och scoobynet./J
3 oktober, 2005 kl. 18:26 #50461Ante_JDeltagareRogga, vad har du egentligen tänk dig för turbo?
SGM, vart går gränsen för när ett closed-deck verkligen behövs?
ps. jag vet av ett closed-deck block 🙂
3 oktober, 2005 kl. 18:48 #50443SecretAgentManDeltagareÖppna block har gått med tillräckligt med effekt, det handlar mer om hur mycket laddtryck man vill köra.
Trakterna runt 1,5 bar med hyfsat tuffa aggregat körs dagligen på öppna block…och med tanke på original 5-petare så är den ett problem innan blocket är det.
/J
3 oktober, 2005 kl. 19:00 #50462Ante_JDeltagareSom jag misstänkte då, ska till ganska bjässe-aggregat innan man blåser ut cylinderväggarna 🙂
3 oktober, 2005 kl. 20:08 #50458STIredDeltagareSom jag misstänkte då, ska till ganska bjässe-aggregat innan man blåser ut cylinderväggarna 🙂
Det är nog inte blåsa ut cylinderväggarna som är problemet, utan i första hand att cylindern kan ”röra”(för lite stöd i sidled) på sig något vid för högt ladd om man kör med open eller semi-closed, om jag nu har hajat det hela rätt.
Hade nog inte kört mer än kanske 2bar(med 99 oktan) i ladd på semiclosed, oavsett om det är 2l eller 2.5l. iofs 2 bar på 2.5l med rätt mapp +rätt turbo borde ge drygt 550hk eller nåt sånt.3 oktober, 2005 kl. 20:12 #50444SecretAgentManDeltagare…är det sådana laddtryck du är ute efter hoppar du över tvåhalvan och sneglar mot en strokad, sluten 2,2:a istället. 🙂
Några av grabbarna grus i England har haft problem med toppackningar när det hårdstressats tvåhalvor…men den som haft mest problem har inte kikat på det där med squishspalt och annat kul som blir med standard 2-literstoppar på tvåhalvans större borr heller.
/J
3 oktober, 2005 kl. 20:24 #50459STIredDeltagareVad tror du om en liberty 2.5l block förstärkt(stängt) av rigoliracing(som alternativ till strokead 2.2l).Iofs slipper ju inte problemet som du nämner med topparna/packningar(där har man ju lärt sig nåt nytt 🙂 )
Inte många som tar upp sådana problem, speciellt inte de som vill sälja block till en 😀 De flesta berättar bara om vad deras motorer klarar…
Tur att man bestämt o läsa på lite(mycket mer) till innan man ev. går vidare 😀 om det nu nånsinn blir av… Mycket billigare med väghållning 😉 😀
7 oktober, 2005 kl. 08:33 #50452KvarnisDeltagareMed toppar från dom nya bilaran så vekar 2.5 fuinka mycket bättre….
7 oktober, 2005 kl. 08:37 #50445SecretAgentManDeltagare…och svaret ligger garanterat i att förbränningskammarens diameter är matchad mot den större borren. 😉
Det blir en stadig squishspalt hela vägen runt annars, jag kan nästan satsa en slant på att det är problemet.Sicken tur att man såg till att lösa det innan topparna bultades på… 😀
/J
7 oktober, 2005 kl. 10:45 #50460STIredDeltagareMed toppar från dom nya bilaran så vekar 2.5 fuinka mycket bättre….
Där ser man 🙂 Ett problem mindre då…
Edit:Sen kan man ju iofs ha det i åtanke om/när det är dags att byta
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.