Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2229
    Rogga
    Deltagare

      Funderar över det här EJ20 EJ22 EJ25 kanske finns mera oxå. ? Är det olika motorer lr? isof i villken bil siter respetive motor och villken är bäst för eventuell trim? vad är skillnaden liksom?

      :+

      #50448
      Dawn
      Deltagare

        EJ20 2.0 liters motor
        EJ22 2.2 liters motor
        EJ25 2.5 liters motor
        EJ20(2.0L) och EJ22(2.2L) finns med turbo som standard i europa vad jag vet.
        EJ25(2.5L) är USA vers. utan turbo. Finns säkert andra spec också med detta är vad jag läst mig till.

        EJ25 hade väl varit det bästa att göra en turbo konvertering på med smidda stakar och kolvar och en herrejösses snurra och sådant smått och gott.:9

        #50454
        Rogga
        Deltagare

          Aha men villken impreza sitter då EJ22 i? För det borde ju vara bättre prestanda i den och bättre att trima kanske!
          För nån 04`as impreza med EJ25 det e ju inte så billigt x(

          #50449
          dlehtihet
          Deltagare

            EJ22 = 22B

            #50455
            Rogga
            Deltagare

              Hmm det blev man ju inge mera hjälpt av 😮

              Jag undrade villken årsmodel den sitter i lr sitter den i alla? Och är den bättre EJ22?

              #50440
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Då blocken har samma yttermått är det inte alltid säkert att en motor med större volym är bättre – man får mindre gods runt fodren….

                Och strokar man motorn och behåller borren tappar man i varvvillighet, vilket ger en tristare karaktär – men då höga varvtal lastar mer än massor med vrid i mitten så sparar man kanske motorn lite.

                Meeeen – ett slutet 2,2-liters block med rätt innanmäte är antagligen det vettigaste man kan bygga på, eventuellt med en strokning till 2,33 l, 2,5:an är det många som tvivlar på pga stryktålighet.

                /J

                #50446
                OzO
                Deltagare

                  >Jag undrade villken årsmodel den sitter i lr sitter den i alla?

                  Här tolkar jag det som om du vill veta vilken årsmodell EJ22 sitter i. Om det nu stämmer att den sitter i 22B (jag tror det stämmer) så är det 1998.

                  >Och är den bättre EJ22?

                  Menar du om EJ25 är bättre än EJ22? Det är i alla fall större volym 😉 men jag har ingen aning om hur blocket ser ut. Closed/Open? Nån annan?

                  ________________________________________
                  http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
                  ~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
                  “Id be unstoppable… if I could just get started!”

                  #50450
                  dlehtihet
                  Deltagare

                    Precis som OZO säger så kom dessa 98 (varav en handfull registrerades in i England som 99:or pga att kvoten 50 bilar redan hade gråimporterats). Blocket är ett helgjutet sådant (“closed deck”).

                    M v h

                    Danne

                    #50453
                    thehook
                    Deltagare

                      Tror att EJ22 sitter i diverse Outbacks och Legacy’s samt möjligen i några US Imprezor oxo… Kolla med Google. 😉

                      Mvh / Krooken

                      #50441
                      SecretAgentMan
                      Deltagare

                        Problemet med det slutna 2,2-litersblocket är att de är inte alltför vanliga, och hittar man ett kostar det FLIS.

                        Vad man kan göra är att kontakta Lateral Performance (naturligtvis med fördel via mig ;)) och greja ett slutet “vanligt” 2-litersblock, och byta foder i det för att få 2,2-borr…och sedan strokar man det om man vill…eller så kör man med en varvvillig 2,2:a.

                        Problemet kan bli att mappa en elakt byggd motor, och klara avgaskraven – om man ens klarar en okulär besiktning under huven med de turboaggregat som krävs för att få den skjuts som en rätt byggd motor kan leverera.

                        😀

                        /J

                        #50451
                        dlehtihet
                        Deltagare

                          Hugade spekulanter kan också gå in på http://www.22b.com under säljes och lägga bud på ett 22B block till salu där. Priset är 400 UKP.

                          #50457
                          Rogga
                          Deltagare

                            Låter fint det där secretagentman.. Så det vanliga EJ20 blocket är inte slutet då. Dumt att dom ha gjort alla möjliga modeller å inte bara dom braiga 🙁 … Vad kan man få loss ett sån slutet 2.0 liters rensat block för då? Om nu inte dom svenska blocken är sluten!!

                            #50447
                            ExOrdis
                            Deltagare

                              I 98:ans (22B) EJ22 har effekten uppmätts ligga en bit över 300 hästar, orört…

                              #50456
                              Rogga
                              Deltagare

                                Ja ha men då vet man ju lite mera om det! Så 2.2 L e borrad inte en strokad å ingen 2.2 Liters i MY00 då!! Kan man ju lika gärna borra och stroka den 2.0 litersen.. Trode inte att det va samma yttermått på 2.2 å 2.5 l blocken borde ju vara klen då 2.5 kanske därav inge snurra på dem lr så är dom strokad å inte fullt borade till 2.5L.. Jag tycker det borde vara mera kusar i 98`ans 2.2L då mot 00`ans 2.0?
                                SecretAgentMan det är ju skönnt med en massa vrid oxå 🙂

                                tackar för svaren 😉 😉

                                #50463
                                Saras
                                Deltagare

                                  Bra fråga…
                                  /Jimmy Särås

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.