Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #50442
    SecretAgentMan
    Deltagare

      Det är en fråga om tajming, tillgång och efterfrågan.
      En bra ide är att kika under säljes på 22b och scoobynet.

      /J

      #50461
      Ante_J
      Deltagare

        Rogga, vad har du egentligen tänk dig för turbo?

        SGM, vart går gränsen för när ett closed-deck verkligen behövs?

        ps. jag vet av ett closed-deck block 🙂

        #50443
        SecretAgentMan
        Deltagare

          Öppna block har gått med tillräckligt med effekt, det handlar mer om hur mycket laddtryck man vill köra.

          Trakterna runt 1,5 bar med hyfsat tuffa aggregat körs dagligen på öppna block…och med tanke på original 5-petare så är den ett problem innan blocket är det.

          /J

          #50462
          Ante_J
          Deltagare

            Som jag misstänkte då, ska till ganska bjässe-aggregat innan man blåser ut cylinderväggarna 🙂

            #50458
            STIred
            Deltagare

              Som jag misstänkte då, ska till ganska bjässe-aggregat innan man blåser ut cylinderväggarna 🙂

              Det är nog inte blåsa ut cylinderväggarna som är problemet, utan i första hand att cylindern kan “röra”(för lite stöd i sidled) på sig något vid för högt ladd om man kör med open eller semi-closed, om jag nu har hajat det hela rätt.
              Hade nog inte kört mer än kanske 2bar(med 99 oktan) i ladd på semiclosed, oavsett om det är 2l eller 2.5l. iofs 2 bar på 2.5l med rätt mapp +rätt turbo borde ge drygt 550hk eller nåt sånt.

              #50444
              SecretAgentMan
              Deltagare

                …är det sådana laddtryck du är ute efter hoppar du över tvåhalvan och sneglar mot en strokad, sluten 2,2:a istället. 🙂

                Några av grabbarna grus i England har haft problem med toppackningar när det hårdstressats tvåhalvor…men den som haft mest problem har inte kikat på det där med squishspalt och annat kul som blir med standard 2-literstoppar på tvåhalvans större borr heller.

                /J

                #50459
                STIred
                Deltagare

                  Vad tror du om en liberty 2.5l block förstärkt(stängt) av rigoliracing(som alternativ till strokead 2.2l).Iofs slipper ju inte problemet som du nämner med topparna/packningar(där har man ju lärt sig nåt nytt 🙂 )

                  Inte många som tar upp sådana problem, speciellt inte de som vill sälja block till en 😀 De flesta berättar bara om vad deras motorer klarar…

                  Tur att man bestämt o läsa på lite(mycket mer) till innan man ev. går vidare 😀 om det nu nånsinn blir av… Mycket billigare med väghållning 😉 😀

                  #50452
                  Kvarnis
                  Deltagare

                    Med toppar från dom nya bilaran så vekar 2.5 fuinka mycket bättre….

                    #50445
                    SecretAgentMan
                    Deltagare

                      …och svaret ligger garanterat i att förbränningskammarens diameter är matchad mot den större borren. 😉
                      Det blir en stadig squishspalt hela vägen runt annars, jag kan nästan satsa en slant på att det är problemet.

                      Sicken tur att man såg till att lösa det innan topparna bultades på… 😀

                      /J

                      #50460
                      STIred
                      Deltagare

                        Med toppar från dom nya bilaran så vekar 2.5 fuinka mycket bättre….

                        Där ser man 🙂 Ett problem mindre då…

                        Edit:Sen kan man ju iofs ha det i åtanke om/när det är dags att byta

                      Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.