Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Nyman
    Deltagare

Har en fundering ang min lilla pärla..

Till och från när man startar bilen så lyser ABS-lampan. När den lyser så är abs:en urkopplad och de gånger den är släckt fungerar abs:en som den ska…

de är även så att jag under en tid bara haft ett baklyse, men här om dagen så lyste båda igen… oftast så är hellyset ur funktion men ibland fungerar även det… vid de tillfällen när de inte fungerar så visar den fortfarande på instrumentpanelen att de är tänt om man slår på det och om man vid dessa tillfällen slår på det så släcker den parkeringslyset… de kanske den gör normala fall också? de vet jag ej, men någon form av el-fel tycks de vara.. någon som vet vad de kan vara och vad det kan bero på?

tacksam för svar!

-= enough is enough =-

challe
      Deltagare

Jag hade nog börjat med att kolla div jordanslutingar, om det är ärgat (stavning??) vid/på anslutningarna så ta loss och slipa med smärjelduk och spruta på 2-26/5-56.
        Kan bli lite sådana konstiga fel om inte minus är riktigt ansluten, och istället börjar ”vandra bakvägen” till div lampor och andra grejer. Kompisen hade en bil där bakrutetorkaren började veva när man slog på helljuset 😮 och det berodde på just dålig minus/jord.

Nyman
        Deltagare

ok, så om man är helt okunnig elektriskt så vart hittar man jordningarna? 😀

-= enough is enough =-

challe
          Deltagare

Från minuspolen på batteriet så går det iväg två svarta kablar. Den ena smiter iväg i en kabelstam och den andra går runt bakom batteriet (iaf på min bil GT-00) och är sedan ansluten i chassit det är den anslutningen som kan ärga. Säger inte att det är detta som är anledningen till ditt problem, men det KAN vara så.

Här är batteriet
            http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album586/P2200009.sized.jpg

Och här anslutningen
            http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album586/P2200012.sized.jpg

Lycka till 🙂

Nyman
            Deltagare

Tack för en grymt utförlig förklaring… 😉

Ska kika på de nån dag när jag har tillgång till garag och verktyg

-= enough is enough =-

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.