Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1056
    Niklas
    Deltagare

      För att inget skall bli fel i gruppköpet som några av oss gör så vill jag fråga så många frågor så möjligt.

      Vissa av Imprezorna har eluppvärmda backspeglar vilket vi konstaterat i en annan tråd. Detta är dock helt ointressant då backspeglarna vi skall köpa inte har eluppvärmning. Dock måste vi få reda på hur många sladdar som behövs för styrningen av elektroniken i speglarna. Om det är tre eller fyra sladdar. Manuel har på sin ’04a fyra sladdar varav en går till uppvärmningen, alltså tre sladdar för att styra själva spegeln.

      Är det någon som pillat med backspeglarna på en WRX 01-02 eller en GT? Om ingen svarar angående GT så kommer jag ge på att ta av en spegel ikväll för att se hur det ser ut. Jag antar och hoppas att det är 3 sladdar på GTn för då vågar jag gissa att det är 3 sladdar på alla årsmodeller.

      Har letat efter lite information på SSI och det är många olika budskap beroende på vilken tråd man läser:
      Vår gamle kämpe Allan som inte längre är SSIare säger här att det skall vara 4p-polig till 99an:
      http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=12&topic_id=3472&mesg_id=3472&listing_type=search

      Addson säger att det skall vara 3p-polig om man inte har eluppvärmning:
      http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=12&topic_id=5919&mesg_id=5919&listing_type=search

      Matnyttigt – förklaring till hur man monterar av speglarna:
      http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=12&topic_id=1716&mesg_id=1716&listing_type=search

      #42121
      Nikke McRae
      Deltagare

        Kollade verktstadsmanualen 99-00, där är den iallfall 3polig. Men man vet ju aldrig, kanske tolkade jag den fel. 😉

        #42113
        Manor
        Deltagare

          Jag vill bestämt minnas att GT:n har tre sladdar. Mina backspeglar plockades av för lackning förra sommaren.

          mvh Mats N

          #42134
          Niklas
          Deltagare

            Ok, så det låter som det 3-polig på GTn och även på nyare WRXer. Men Allan skrev att han bara kunde styra spegeln i en riktning med bara tre sladdar. Var han full eller? 🙂

            #42135
            Niklas
            Deltagare

              Försökte kolla på mina speglar men det var svårare än jag trodde, kontakten till speglarna sitter dold bakom dörrsidorna. x( Det räckte alltså inte med att ta bort den lilla triangeln som lossnade utan större problem. Dessutom provade jag med att avmontera speglarna men det sket sig då en av skruvarna på förardörren satt så jävligt att jag förstörde stjärnan. Skall ge det ett försök till ikväll annars blir det till att borra bort huvudet på skruven. ;(

              Hoppas Subaru kan ta hem nya sånna skruvar annars blir jag less.

              #42136
              Niklas
              Deltagare

                Såja, efter lite hårda tag fick jag loss skruven.

                Sladden från “bilen” har 5 sladdar (svart, röd, blå, gul och rödsvart) som går till en 6-pols honkontakt med 5 stift. I hanen sitter det tre stift och från den kontakten går sedan 4 sladdar (röd, svart, grön och blå) in i spegeln.

                Så jag antar att GTn är fyrpolig eftersom det går fyra sladdar in i spegeln. Nyare WRXer är 3-poliga så frågan är nu hur många poler det är på MY01-02.

                #42114
                Manor
                Deltagare

                  Jag vill bestämt minnas att GT:n har tre sladdar. Mina backspeglar plockades av för lackning förra sommaren.mvh Mats N

                  …med facit på hand så skulle jag nu vilja ändra mig till att jag bestämt vill minnas att GT:n hade fyra sladdar…;).

                  mvh Mats N

                  #42122
                  Nikke McRae
                  Deltagare

                    Om hanen har tre stift är den väl tre-polig? Antal poler har o göra med kontaktens utförande.
                    En trepolig spegel ska ju också gå att justera i både höjd/sidled.
                    Den fjärde polen är till eluppvärmning.

                    Bäst o kolla med försäljaren, om han kan kolla om kontakt medföljer och hur många kablar.

                    Det går alltså två kablar från ett stift? Jag ser den på ritningen, men kan inte se dess funktion. 🙁

                    #42137
                    Niklas
                    Deltagare

                      Så här skrev Allan:

                      “beställde 3-polig eftersom kontakten är 3-polig. Men när speglarna kom så följde inte kontakt med utan det vara bara tre sladdar som hängde löst…arrgh”

                      “Okej har provat och du skall ha 4 poliga. Funkar inte med 3 poliga då kan du bara styra spegeln i höjdled”

                      På GTn finns inga kablar för elvärmning. De fyra som går in i spegeln används för styrning av spegeln.

                      Jag antar att man behöver sätta dit samma saker som redan finns på bilen. Har speglarna 4 sladdar för styrning så skall de nya också ha det. Om det bara finns 3 så skall de nya ha 3.

                      Men vad vet jag, jag är ingen expert. Men folk som modifierat vägrar ju svara och information på nätet hittar man ju inte och när man väl hittar så säger en A och en annan B.

                      #42123
                      Nikke McRae
                      Deltagare

                        Ok. Men om kontakt medföljer speglarna, och om den är fyrpolig, så kommer den inte passa i gt:ns trepoliga.

                        Du såg ingen kontakt närmare spegeln?

                        Kolla ritningen nedan. Endast tre kablar i kontakterna, enligt ritningen. (såg inte först att det hade o göra med om bilen var vänster eller högerstyrd)
                        Måste kolla på min bil också.

                        http://www.imprezive.com/ftp/wirediagram_page_100.gif

                        #42115
                        Manor
                        Deltagare

                          Jag vill bestämt minnas att GT:n har tre sladdar. Mina backspeglar plockades av för lackning förra sommaren.mvh Mats N

                          …med facit på hand så skulle jag nu vilja ändra mig till att jag bestämt vill minnas att GT:n hade fyra sladdar…;).mvh Mats N

                          …med ännu mer information till hands så skulle jag än en gång vilja ändra mig till att jag bestämt inte överhuvudtaget kan minnas hur många jävla sladdar det var…:*.

                          mvh Mats N

                          #42124
                          Nikke McRae
                          Deltagare

                            Har kollat kontakten på GT:n nu och mätt lite.

                            Hitills har jag kommit fram till detta, rätta mig om jag är fel ute:
                            GT’ns styrning är 3-polig. GT’ns spegel är 4-polig. Både en 3 och 4 pols spegel borde fungera med GT’n, bara man kopplar rätt.

                            Frågan är vilken man ska satsa på. När Manuel förklarade sin kontakt, så kändes den liknande som den jag såg idag på GT’n. Kanske ska det vara 3-polig iallfall?

                            #42138
                            Niklas
                            Deltagare

                              Alltså, jag öppnade upp och kollade första kontakten från spegeln räknat. Jag har för mig att det var en 6-polskontakt med tre stift, dvs tre “platser” var tomma. Jag har bilder på mobilen som är lagom dåliga, får väl gå ut och plocka loss allt igen och ta kort med riktig kamera. Det jag tittade närmare på var antalet kablar på vardera sida och det var fem kablar som gick från bilen till kontakten och på andra sidan var det fyra kablar som gick till spegeln från kontakten.

                              EDIT: Inget svar på Scoobynet. 🙁

                              #42125
                              Nikke McRae
                              Deltagare

                                Läs ovan, jag har också öppnat upp o kollat. 😛

                                Jag är nästan säker på att det är så här. GT’ns spegelstyrning har ju bara 3 trådar, alltså 3-polig. De speglar som sitter på är 3-poliga, eftersom kontakten är det. Anledningen till att det går fyra trådar ner till kontakten är att knutpunkten aka bygeln sitter i kontakten (se bild nedan).
                                Men köper man 4-poliga, så kan man göra på samma sätt som GT’ns bygel, men då måste man koppla mycket och kontakten passar ej.

                                Jag är nästan säker på att Sti’n kontakt ser likadan ut som den på GT’n. Manuel pratade ju om 5 kablar.

                                EDIT: Hittade ett Wiring Diagram även för STI 04!!! Samma lika som GT! 🙂 :7

                                Varför inte Allan fick sina att fungera, är ett mysterium, vi vet
                                inte vad det var för speglar heller.

                                http://www.imprezive.com/ftp/spegel_poler.gif

                                #42131
                                RK
                                Deltagare

                                  Kollade verktstadsmanualen 99-00, där är den iallfall 3polig. Men man vet ju aldrig, kanske tolkade jag den fel. 😉

                                  Ursäkta att jag lånar tråden lite, har du verkstads manualen till 99-00 Nikke? hur får man tag på den?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.