Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #770
    apache54
    Deltagare

    idag när jag skulle från jobbet fick jag inte igång stereon, inte heller funkade hastighetsmätare eller varvräknare, klockan lyser dåligt och innnerbelysningen lyser nästan inte. bilen startade utan problem och batteriet känns bra. mätarna funkar om jag inte har halvljus på. det har varit väldigt fuktigt idag så jag tänkte att det kanske kan ha nått med det att göra för alla kablar verkar sitta som dom ska o jordpunkter sitter fast. vad kan feler vara?

    ///Henrik

    #40377
    Manor
    Deltagare

    Har du kollat jordkabeln från batteriet? Det låter ju onekligen som ett jordninggsproblem.

    mvh Mats N

    #40378
    Manor
    Deltagare

    Laddrelät borde väl påverka hur batteriet mår, men då du inte har några startproblem så verkar ju det friskt. Jag brukar alltid gissa på att det är LMM:en som spökar för alla typer av fel ;), men denna gång så gissar jag fortfarande på jordningsproblem.

    mvh Mats N

    #40379
    Manor
    Deltagare

    nu har jag hittat felet men inte var det Lmm iaf ;)mätte med multimeter och kom fram till att det var ström mellan jord och kaross men inte mellan jord och motor. Altså jordfel mot karossen. Fick helt enkelt byta jorkabel till en större mot karossen och byta jordpunkt så funkade allt bättre än förut! lysen, stereo ALL el funkar bättre än nytt, lite konstigt att så klen jordkabel används orginal?

    Då kan man väl säga att jag äntligen hade rätt även om jag inte gissade på LMM:en :).

    Det finns en del jordsatser som man kan köpa (alternativt bygga själv) som många hävdar är perfekt. Det finns uppgifter om en renare motorgång mm. I Sverige så är denna “ombyggnad” inte så vanlig, jag kan bara komma på att Kyle gjorde detta på sin svarta STi och var nöjd. Däremot är det många engelsmänn som satsar på detta, och jag tror att de flesta upplever ett lyft av något slag. Det kan ju vara inbillning precis som att man tycker att bilen går bättre direkt efter tvätt ;)…vad vet jag.

    mvh Mats N

    #40381
    apache54
    Deltagare

    jorkablarna sitter bra… frågan är om det kan vara laddreläet? och vart sitter det isåfall?

    #40382
    apache54
    Deltagare

    nu har jag hittat felet men inte var det Lmm iaf 😉

    mätte med multimeter och kom fram till att det var ström mellan jord och kaross men inte mellan jord och motor. Altså jordfel mot karossen. Fick helt enkelt byta jorkabel till en större mot karossen och byta jordpunkt så funkade allt bättre än förut! lysen, stereo ALL el funkar bättre än nytt, lite konstigt att så klen jordkabel används orginal?

    #40383
    Mirvi G
    Deltagare

    Hej. Skulle ni kunna förklara lite mera, vart sitter denna jorning tex? Hur gör man den bättre? Jag verkar oxå ha lite jordproblem med min.

    tack så mycket.

    #40384
    challe
    Deltagare

    Det är bara att följa minus från batteriet så hittar du snart vart jordningen sitter, den brukar i regel inta sitta så långt ifrån 😉

    #40380
    b20mannen
    Deltagare

    Sitter väl antingen på en plåt som sitter fast med startmotorns övre bult, eller på egen bult alldeles bredvid? Sett båda.

    Men frågan är vilken som är bäst? Direkt på aluminiumgods, eller med plåt under bulten som håller startmotorn?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.