Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35502
    Hiz
    Deltagare

      Sign Chess funderade på värdet av en nyare Outback som dock gått längre än min -2001:a
      Då känner jag för att berätta om en mycket oseriös bilhandlare i Avesta -Belins avd. för begagnat, och hur de “värderar” äldre Subarus som de inte ens sett.
      Jag spekulerade på en liten diesel med få mil i prisläget 100-150.000 kr.
      Frågade vad de ungefär betalar för en fin Outback 2001 på 14400 mil.
      Svaret var något av det mest galna jag någonsin hört, i alla sammanhang.
      “Ca en tusenlapp”.
      Jag sa som det var, det är ju dårskap, och berättade att bara däcken jag nyligen satt på kostade mig 4.000 kr.
      Så hänvisade jag säljaren helt rätt, dvs till grundvux och lämnade platsen.

      Jag köpte bilen via Blocket i januari i år och som vinterbil, var snabbt hos säljaren då annonsen kommit in och hans telefon ringde flera gånger på bilen medan jag provkörde.
      Han var dock stressad företagare och ville få det gjort så jag fick bilen efter lite prut för 27.000 kr.
      Prutade med motiveringen att vindrutan var sprucken och sommardäck saknades och det tog han.
      Outback 2001 med detta låga miltal är rätt unikt. Det är en kombi helt utan rost och fullservad med alla bes papper kvar, ägd av en äldre man ända sen ny bortsett från kort tid med den jag köpte av.
      Enligt bilpriser.se står den i 47 hos handlare och ca 35 privat.
      Den går som en dröm med de nya Michelindäcken men jag behöver något bensinsnålt pga ändrade förhållanden.

      Åkte direkt till en annan firma i Avesta. Björkmans, och tittade på en Opel Astra -16, 700 mil, 159.000 kr.
      Där sa han direkt utan att ha sett min Outback “minst 20.000 kr”.
      efter provkörning och sett hur fin den är sa han “25.000”.

      Det är bättre än en tusenlapp hos en Subaruhandlare.
      Ringde upp chefen på Belins och undrade hur de resonerar.
      Vet de inte att även äldre Outback är bra och efterfrågade.
      Han svamlade bara om “olika tycke och smak”.
      Hörde från Björkmans att den unge säljare jag träffat är ny.
      Borde inte hans chef ha beklagat det där oseriösa i stället för att skydda det? Borde han inte ha bett om ursäkt och läxat upp slyngeln han anställt?

      #286950
      Hiz
      Deltagare

        Besök hos andra handlare har gett inbytespriser från lägst 10.000 kr (Firma Fagersta vid byte mot Caddy diesel 4wd -12 utpris ca 125.000 kr
        (alternativ att ha som enda bil i stället för en sommar och en vinterbil)
        Också detta ser jag som ett “skambud” men inte så galet som hos Belins Avesta.
        Dessutom sa försäljaren själv att jag nog ser det som ett skambud (!) ung trevlig kille. Han menade att han måste rekonda den, köpa garantier och bla bla.. och tyckte absolut jag i stället skulle lägga ut bilen på Blocket.

        Andra har budat 15 – 20 så Björkmans bud är det bästa och bilen där hade rätt pris (Astra D -2016, 700 mil)

        Men det lutar åt att jag kör en vinter till med Subben och gör i ordning min gamla fantastiska Citron Xantia diesel i garaget som jag hade åretrunt förr och kör den i vart fall nästa sommar.

        #286949
        Manor
        Deltagare

          Skambud brukar väl ges om de inte är intresserade…ungefär som en svinhög försäkringspremie för något (eller någon) som försäkringsbolaget inte vill försäkra.

          Det har nog knappast med bristande kompetens hos säljaren, utan bara ett ointresse att ta in din bil.

          Jag fick själv ett betydligt högre pris för min Outback hos en Mitsubishihandlare än vad jag blev erbjuden hos min Subaruhandlare…eller rättare sagt de sa att de inte kunde matcha det bud jag redan fått (som låg högre än listpriset) :).

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.