- Detta ämne har 174 svar, 22,411 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av edbe.
-
FörfattareInlägg
-
6 juni, 2010 kl. 18:51 #195937edbeDeltagare
Efter att ha spenderat alla mina pengar på resa/praktik i Tanzania har jag kommit hem och gjort några små justeringar på bilen.
Till att början med ställde jag på den! 😀
Jag lyckades få tag på en uppsättning beggagnade OZ Ultraleggera (17×7,5 ET48) i silver med knappt lagliga däck (Nexxen N3000 225x45x17) och monterade dessa så fort jag fått hem dom!
Problem uppstod så klart eftersom däcken är för tjocka och för breda vilket innebär att det i vissa gupp skrapar i bakskärmarna. Detta måste lösas på något sett och just nu har jag inte råd att köpa nya däck i rätt dimension som jag antar är 215 (205) x40x17 för att slippa sitta och köra som en gubbe 🙁
Funderar på valsning samt och det går att styva upp dämpningen på något smidigt och billigt sätt. Har även en del misstankar om att fjädringen bak är dålig och behöver bytas. Det ser nästan ut som den är sänkt bak (vilket jag inte tror är meningen 🙂 ).
Passade även på att byta olja och oljefilter för första gången sedan köpet och det var rejält tryck när man lossade på pluggen 🙂 Jag valde att fylla på med Castrol Magnatec helsyntet 5-40w och filter från mekonomen. Luftfiltret ska jag också byta till veckan. Det blir subaru original.
För att få den lite mer stilren och blå tog jag bort STI dekalerna från dimljuskåporna. Jag tycker den ser mycket fin ut inför sommaren! 🙂
7 juni, 2010 kl. 19:08 #196021GilarskiDeltagareJäkligt snygg & clean maskin, ser ju f@n ny ut! 🙂
8 juni, 2010 kl. 19:01 #195938edbeDeltagareTack 🙂
30 juni, 2010 kl. 15:06 #195939edbeDeltagareSe länken till garaget!
6 juli, 2010 kl. 08:13 #195940edbeDeltagareDags för lite service.
Luftfiltret är enkelt att byta.
Bara att lossa klippsen och sen bända upp locket 🙂 Det är nog lättare att komma åt om man skruvar bort röret från luftboxen men det gick bra att bara bända upp locket och sen ur med det gamla och in med det nya.
Valde att använda Subaru originalfilter!
Blev självklart STOR skillnad att köra efteråt 😉
6 juli, 2010 kl. 14:30 #196022GilarskiDeltagareNice 🙂
8 juli, 2010 kl. 08:03 #195941edbeDeltagareSom del av min 16500mil service så tänkte jag byta motorolja. Jag började med att inhandla olja, oljefilter och packning på mekonomen. Jag köpte även ett sånt där verktyg för att få lös filtret med och det kan jag rekomendera. Inte minst för att slippa få den heta oljan över händerna 🙂
Olja: Motor Castrol Magnatec helsyntet 5W-40 619kr(4liter)+175(2liter), går åt 4,5 liter
Filter: Mhale 60krEfter lite goda rekomendationer hyrde jag och brorsan en GDS hall och hissade upp bilen istället för att göra oljebytet hemma på garageuppfarten 🙂
Jag dokumenterade lite dåligt rent bildmässigt så jag får försöka förklara stegen. Det mesta står iofs i manualen till bilen 😉
1. Upp med bilen!
2. 4 skruvar för att på bort skyddsplasten som sitter i framvagnen.
3. Hitta den lilla korken (pluggen) till oljan.
4. Ta fram oljekärlet som borde finnas på macken (eller något annat att tömma oljan i). Tips här är hissa upp kärlet så nära bilen som möjligt och gärna lite framför riktningen av tappningspluggen. Oljan kommer med ett rejält tryck!
5. Skruva bort pluggen och var beredd på oljepsprut. Om du har kört bilen precis innan så kommer oljan att vara VARM!
6. Låt all olja rinna ut och skruva sen dit pluggen igen med den nya packningen.
7. Lokalisera oljefiltret och placera oljekärlet under detta.
8. Använd ovan nämnt verktyg för att lossa på filtret. Även här kommer olja att forsa ut med lite fart. Låt oljan rinna ut.
9. Ta fram det nya filtret, struk lite olja på ovansidan och skruva dit det. Ska inte skruvas allt för hårt (använd inga verktyg).
10. Skruva dit plastskyddet.
11. Sänk ner bilen.
12. Öppna motorhuven och fyll på med ny olja. Det ska rymmas 4,5 liter. Jag fyllde i ca 4,3 startade motorn så oljan fick åka runt lite sen fyllde jag till önskad nivå.
13. Tvätta händerna.
14. Kör.
15. Kontrollera oljenivå igen!8 juli, 2010 kl. 08:50 #195942edbeDeltagareHade ju planerat att köpa guldfälgar men eftersom jag hittade dessa ultraleggera till bra pris blev det silver och jag tycker det blev riktigt snyggt och cleant. Däcken som satt på passade illa så jag letade nya och hittade en uppsättning Pirelli Nero Zero 205/45/17. Passade som handen i handsken!
12 juli, 2010 kl. 22:05 #196041XamxuDeltagareGillar tråden skarpt! Kommer följas, så fortsätt i samma stil som tidigare!
Är snart en blivande Impreza ägare, så jag behöver inte oroa mig för att en glödlampa går sönder heller! 😉
Skönaste är att det är polarns bil jag ska köpa, och den är extremt påkostad! (han vill inte ens köra hem den från verkstan, för då vill han ha kvar den)
Näst intill allt är redan gjort på bilen, så de blir bara att tuta o köra! 😀13 juli, 2010 kl. 07:51 #195943edbeDeltagareGillar tråden skarpt! Kommer följas, så fortsätt i samma stil som tidigare!
Tack! Ska göra mitt bästa 😛
Skönaste är att det är polarns bil jag ska köpa, och den är extremt påkostad! (han vill inte ens köra hem den från verkstan, för då vill han ha kvar den)
Kul, vad är det för bil?
Näst intill allt är redan gjort på bilen, så de blir bara att tuta o köra! 😀
haha, brukar låta så 😉
13 juli, 2010 kl. 08:38 #195944edbeDeltagarenu ska 22b scoop vents snart vara påväg till sverige…har börjat preppa 😉
http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?p=594377#post594377
13 juli, 2010 kl. 17:21 #196042XamxuDeltagareDet blir en sti -03a med -07ans motor i.
Importerad o reggad som en vanlig impreza (ingen sti = billigare försäkring)
sitter 3″ från turbon, fmic, ny dubbelskivig koppling för 1750 dollar, nåt värsting sprut för ca 30k, mappad o klar! Motorn har gått 1200 mil totalt, så de blir ruskigt fint!Så jag kommer faktiskt hålla mig till att bara tuta o köra! (iaf till en början!) xD
14 juli, 2010 kl. 20:57 #196037Zippo_Deltagareblev riktigt snyggt med fälgarna! 🙂 rolig tråd, med mycket bilder, uppskattas verkligen
15 juli, 2010 kl. 07:43 #195945edbeDeltagareblev riktigt snyggt med fälgarna! 🙂 rolig tråd, med mycket bilder, uppskattas verkligen
Tack, velar lite om jag inte skulle sparat lite mer pengar o köpt samma fälgar i guld eller om man skulle prova pulverlacka dessa vita 🙂
Kul att det uppskattas 🙂
30 juli, 2010 kl. 20:18 #195946edbeDeltagareEfter lite hjälp från forumet så kom jag under fund med att det gnisslande ljudet från mitt höger fram hjul var varningssignal för att mina belägg är slut 🙂
Jag böjde ut den lilla splinten så jag kunde köra vidare men jag ska byta beläggen snart.
Har kollar lite på EBC och det verkar som att det kommer bli redstuff fram och bak om jag inte byter framskivorna med samma gång och kör på yellowstuff fram. Dom gula kan tydligen nypa lite för hårt på originalskivorna. Vet inte om jag behöver gula och vad jag förstår så dammar dom röda mindre (hatar bromsdamm på mina fina fälgar) 🙂
Gruvar mig lite för att det ska krångla när jag sätter i gång o byter beläggen. Oken renoverades förra sommaren av förra ägaren så jag hoppas att dom ska vara relativt fräscha och att kolvarna går mjukt o fint…
Ska man passa på att byta skivor med en gång?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.