- Detta ämne har 174 svar, 22,411 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av edbe.
-
FörfattareInlägg
-
1 augusti, 2010 kl. 08:32 #196023GilarskiDeltagare
Efter lite hjälp från forumet så kom jag under fund med att det gnisslande ljudet från mitt höger fram hjul var varningssignal för att mina belägg är slut 🙂
Jag böjde ut den lilla splinten så jag kunde köra vidare men jag ska byta beläggen snart.
Har kollar lite på EBC och det verkar som att det kommer bli redstuff fram och bak om jag inte byter framskivorna med samma gång och kör på yellowstuff fram. Dom gula kan tydligen nypa lite för hårt på originalskivorna. Vet inte om jag behöver gula och vad jag förstår så dammar dom röda mindre (hatar bromsdamm på mina fina fälgar) 🙂
Gruvar mig lite för att det ska krångla när jag sätter i gång o byter beläggen. Oken renoverades förra sommaren av förra ägaren så jag hoppas att dom ska vara relativt fräscha och att kolvarna går mjukt o fint…
Ska man passa på att byta skivor med en gång?
Om grejerena är nyrenoverade lär du lätt få loss dem från hjulupphängningen. Det skall inte vara så svårt att pressa tillbaka kolven men i värsta fall måste du öppna nippeln på oket varpå olja rinner ut och du kan enkelt trycka in kolven.
Om du inte bytt olja nyligen så bör du överväga att byta olja samtidigt. Dock, kan ju vänta om du ändå inom rimlig tid avser byta till ståromspunnan :rolleyes:
Om du har orginalskivor som är OK tycker jag personligen du kan låta dem sitta, de är inte på nåt sätt dåliga för sitt ändamål sålänge du inte kör mycket bana. Nya skivor fram (ventilerade) är 24mm tjocka medan de bak är 18 har jag för mig (om du har ventilerade bak). Handbromsen sitter i en trumma & dessa klossarna bör ju inte slitas så mycket då handbromsvändning med en Impreza är relativt svår/påfrestande att göra (hela drivlinan är ju ihopkopplad). 🙂
Lycka till!
5 augusti, 2010 kl. 20:09 #195947edbeDeltagareOm grejerena är nyrenoverade lär du lätt få loss dem från hjulupphängningen. Det skall inte vara så svårt att pressa tillbaka kolven men i värsta fall måste du öppna nippeln på oket varpå olja rinner ut och du kan enkelt trycka in kolven.
Om du inte bytt olja nyligen så bör du överväga att byta olja samtidigt. Dock, kan ju vänta om du ändå inom rimlig tid avser byta till ståromspunnan :rolleyes:
Om du har orginalskivor som är OK tycker jag personligen du kan låta dem sitta, de är inte på nåt sätt dåliga för sitt ändamål sålänge du inte kör mycket bana. Nya skivor fram (ventilerade) är 24mm tjocka medan de bak är 18 har jag för mig (om du har ventilerade bak). Handbromsen sitter i en trumma & dessa klossarna bör ju inte slitas så mycket då handbromsvändning med en Impreza är relativt svår/påfrestande att göra (hela drivlinan är ju ihopkopplad). 🙂
Lycka till!
Ok, jag behåller bromskivorna och så blir det redstuff belägg fram och bak…men det verkar som maria har semester 🙁
ska bli itnressant att se om jag lyckas med det här tiullslut 😀
ska kolla när oljan byttes senast…och sne måste man väl läsa sig fram till vilken olja som är mestr lämplig 😛
5 augusti, 2010 kl. 20:16 #195948edbeDeltagaregälarna har anlänt takc vare syke och ångan 🙂
har ingen panik utan tar nog lackningen av dessa i samband med att jag fixar bakskärmarna…
Annars har jag precis fått byta ut båda H4 lamporna fram…att jag märkte att dom var trasiga är väl ett töäcken på att vintern är på väg. woho! 🙂
5 augusti, 2010 kl. 20:31 #195881KvarnisDeltagareKöp yellow stuff från UK.
Bättre och billigare 😉 😀Red stuff är bland de sämsta beläggen jag någonsin provat om jag ska vara ärlig.
10 augusti, 2010 kl. 07:35 #195949edbeDeltagareKöp yellow stuff från UK.
Bättre och billigare 😉 😀Red stuff är bland de sämsta beläggen jag någonsin provat om jag ska vara ärlig.
Haha, även jämfört med original belägg? Jag har redan beställt redstuff så vi får se hur det går 🙂 Jag har en svag misstanke om att dina krav är något högre än mina…i vilket fall kan det vara intressant att testa dom röda och sen kanske köra med gula när det blir dags för nya skivor. Den info jag har fått är att dom gula kan bita lite väl hårt på original skivorna.
Vart är det billigast att köpa belägg från UK då?
10 augusti, 2010 kl. 07:39 #195950edbeDeltagareDet som kommer hända inom kort:
-original dump anländer från gilarskis demontering och ska putsat monteras
-redstuff belägg (bättra på oken och rostiga delarna på skivorna i samband med montering)
-22b venten ska lackas (själv eller hos lackerare)
-eventuellt ta itu med bakskärmar (inte själv :P)10 augusti, 2010 kl. 16:07 #195951edbeDeltagareFick dumpen på posten idag 🙂
Innan:
Efter autosolpolering:
Jag är ingen Oscar90 men det blev i alla fall bättre 🙂
Nu ska den bara in i bilen 😛
10 augusti, 2010 kl. 17:57 #195892SternbornDeltagareVart ju bra det där! Använde du bara autosol eller slipade du först?
10 augusti, 2010 kl. 18:00 #195952edbeDeltagareDen dumpen som satt i när jag köpte bilen ser ut så här:
Den har fungerat bra men jag ville testa och se hur det skulle bli med original dumpen.
Kändes bra att ha original och passformen är ju därefter 🙂 ser dock aningen välpolerad ut i jämförelse med resterande motor 😛
Efter en test runda kan jag konstatera att den andra dumpen pös mer även om den också var återcirkulerande. Jag trodde pysandet berodde på att jag avsnorklat men nu när jag körde va den så gott som tyst. Lite fundersam blir man men jag får se hur det känns imorgon när jag kör lite mer.
10 augusti, 2010 kl. 18:03 #195953edbeDeltagareVart ju bra det där! Använde du bara autosol eller slipade du först?
bara autosol…kanske skulle ha slipat 🙂
10 augusti, 2010 kl. 18:10 #195893SternbornDeltagarebara autosol…kanske skulle ha slipat 🙂
Fy fan då har du lyckats bra för att bara använt autosol, jag slipade min först och använde autosol efter och den ser inte särskilt mkt bättre ut än din 🙂
Den dumpen som satt på din bil innan ser ju ut som en originaldump till en saab 😛
10 augusti, 2010 kl. 20:01 #196024GilarskiDeltagareFick dumpen på posten idag 🙂
Nu ska den bara in i bilen 😛
Nice polerat! 🙂
10 augusti, 2010 kl. 20:59 #195954edbeDeltagareNice polerat! 🙂
tack för paketet! 🙂
10 augusti, 2010 kl. 21:03 #195955edbeDeltagareFy fan då har du lyckats bra för att bara använt autosol, jag slipade min först och använde autosol efter och den ser inte särskilt mkt bättre ut än din 🙂
Den dumpen som satt på din bil innan ser ju ut som en originaldump till en saab 😛
jag kämpade ganska rejält och har en ganska öm tumme som tack 🙂
vad jag kan se så är den gamla dumpen från en audi…såg i vilket fall riktigt B ut och var plastig 🙂
10 augusti, 2010 kl. 21:07 #195894SternbornDeltagarejag kämpade ganska rejält och har en ganska öm tumme som tack 🙂
vad jag kan se så är den gamla dumpen från en audi…såg i vilket fall riktigt B ut och var plastig 🙂
ok 🙂
aa den kan nog mkt väl vara från en audi oxå tror det är många turbobilar som använder sig av liknande originaldumpar. Tror det satt en liknande på min evo jag hade. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.