• Detta ämne har 174 svar, 22,411 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av edbe.
Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 175 totalt)
  • Författare
    Gilarski
    Deltagare

tack för paketet! 🙂

Inga prob. Faan, försökte tvätta den innan jag skickade men det du gjorde var klart bättre 😮

edbe
      Deltagare

Inga prob. Faan, försökte tvätta den innan jag skickade men det du gjorde var klart bättre 😮

haha, jag hoppas det…gnuggade så svetten rann 😛

edbe
        Deltagare

Har fått ett prisförslag på rostlagningen…

2000 per skärm med omlackning av hela skärmen
          4000 för lagning av rost och hel omlackning av taklucka och framruta
          2000 för att lacka motorhuven och mina nya 22b vents 🙂

är det värt det eller ska jag sälja medans jag är ahead och köpa en sti 😀 …lite sugen på denna…

http://www.blocket.se/alvsborg/Subaru_Impreza_WRX_STI_28494754.htm?ca=4&w=3

berne
          Deltagare

Har fått ett prisförslag på rostlagningen…

2000 per skärm med omlackning av hela skärmen
            4000 för lagning av rost och hel omlackning av taklucka och framruta
            2000 för att lacka motorhuven och mina nya 22b vents 🙂

är det värt det eller ska jag sälja medans jag är ahead och köpa en sti 😀 …lite sugen på denna…

http://www.blocket.se/alvsborg/Subaru_Impreza_WRX_STI_28494754.htm?ca=4&w=3

oj….jag betala 4000kr för att sveta ordning båda skärmkanter och få dom lackade, ink motorhuv:D

edbe
            Deltagare

oj….jag betala 4000kr för att sveta ordning båda skärmkanter och få dom lackade, ink motorhuv:D

vart då? och blev det bra? 🙂

berne
              Deltagare

vart då? och blev det bra? 🙂

De blev riktigt bra:D

de är en som svärfat känner så ja gick ett riktigt bra pris, bara för de,
                men han kan säkert hjälpa mig med, om de är intressant? var finns du?

edbe
                Deltagare

De blev riktigt bra:D

de är en som svärfat känner så ja gick ett riktigt bra pris, bara för de,
                  men han kan säkert hjälpa mig med, om de är intressant? var finns du?

Sundsvall och Umeå 🙂

berne
                  Deltagare

Sundsvall och Umeå 🙂

de är väldigt långt, att åka, 60mil ca:/

edbe
                    Deltagare

de är väldigt långt, att åka, 60mil ca:/

ja, jag får stå mitt kast som köpte bilen när jag visste att det va rost…ska bestämma hur jag gör till veckan.

Använde din kille plast eller tennspackel?

edbe
                      Deltagare

Nu har bromsbeläggen kommit! Tar gärna tips på vad jag bör tänka på inför morgondagens installation 🙂

edbe
                        Deltagare

Eftersom jag aldrig har funderat på hur ett bromsok fungerar och ännu mindre på att byta beläggen innan har jag haft lite svårt att måla upp en bild om hur det hela fungerar 😛

Hittade denna video och även om det är brembo-ok på videon så gick det upp en hel del ljus 😀 Jag hade tänkt mig att man skulle behöva lossa mer på oken för att få dit beläggen 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=i6oGAftGpno

edbe
                          Deltagare

Idag påbörjade jag mitt byte av beläggen…

Först bort med locket på bromsoljan!

Sedan upp med bilen på pallbockar inköpta på biltema (59kr) i bromsbytets ära 🙂

Med däcken borta och hjulet vridet åt motsatt håll kommer man åt bra på okets baksida. Först måste den lilla splinten bort som håller fast plintarna.

Sedan knackade jag försiktigt tills den inre delen av plintarna kommit hela vägen in i oket.

Dom sitter ganska hårt och går inte att dra ut med tång eller likanande så jag tog lite smörjmedel och sen en spik och knackade försiktigt hela vägen igenom.

När botten plinten är ute ramlar det lilla plåt spännet löst.

Med båda plintarna ute är beläggen nästan fria att få loss. Jag pressade in kolvarna lite genom att använda en grip för att ge mer plats att få ut beläggen.

Använde även här lite smörjmedel på beläggens baksida för att de lättare skulle glida ut. Detta behövdes mer på vänster sida där beläggen satt som hårdast. Det funkade bra att ta en skruvmejsel i hålen och bända ut. I detta moment finns det stor risk för lacksläpp om man inte är försiktig. Mina ok är lite skamfilade redan sedan jag försökte få på en för smal fälg 😛

Första ute…

Sen andra…

Det va lite skillnad på nya och gamla!

Pressade in kovarna lite ytterligare och sen var dom redo för nya belägg!

Tyvär så märkte jag att skivorna var för ojämnt slitna och behöver bytas ut. Blir att åka till Meca imorgon och se om dom har bremboskivorna hemma…

edbe
                            Deltagare

Nya skivor finns förstås inte lagerförda så bilen får stå kvar på bockarna tills imorgon då meca får hem bremboskivorna….nu man börjar ångra att man inte köpte kvarnis brembopaket :p

Eiiiiik
                              Deltagare

Riktigt kul att läsa din tråd! Fortsätt med mycket bilder på vad du gör. Det uppskattas! 😀

Mvh Erik

edbe
                                Deltagare

Kan lugna dig med att Brembooken ändå inte hade gått in bakom dina fälgar. 😉

Va? Trodde d funkade med 17 tum…är det bredden somspökar? Hade iofs inte funkat med mina vinter fälgar i vilket fall 🙂

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 175 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.