- Detta ämne har 174 svar, 22,411 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av edbe.
-
FörfattareInlägg
-
16 augusti, 2010 kl. 21:52 #195966edbeDeltagare
Riktigt kul att läsa din tråd! Fortsätt med mycket bilder på vad du gör. Det uppskattas! 😀
Mvh Erik
Tack! Ska försöka 🙂 det är som sagt alltid kul med mycke bilder!
17 augusti, 2010 kl. 11:27 #195967edbeDeltagareHämtade ut mina nya bremboskivor på Meca imorse så nu är det bara att vänta tills man jobbat klart och börja montera!
Kommer passa på att måla på med lite färg för attslippa rosten…har hört att hammerlack funkar…någon som provat?
17 augusti, 2010 kl. 15:35 #195897johan_gtDeltagareHämtade ut mina nya bremboskivor på Meca imorse så nu är det bara att vänta tills man jobbat klart och börja montera!
Kommer passa på att måla på med lite färg för attslippa rosten…har hört att hammerlack funkar…någon som provat?
Målade mina för ett år sedan med hammarlack och ser riktigt bra ut än idag 🙂
17 augusti, 2010 kl. 19:25 #195968edbeDeltagareMålade dom precis och det ser bra ut…
Problemet är just nu att jag inte får av dom gamla bromsskivorna!! Några tips?
17 augusti, 2010 kl. 19:53 #195899RobRoseDeltagareMålade dom precis och det ser bra ut…
Problemet är just nu att jag inte får av dom gamla bromsskivorna!! Några tips?
Du ser dom där lite mindre gängade hålen runt bultcirkeln? Tror det är M6, skruva i ett par lite längre skruvar där och skruva tills skivan släpper.
17 augusti, 2010 kl. 20:49 #195969edbeDeltagareDå får dom inte sitta speciellt hårt.
Stora släggan och våld brukar lösa det hela, banka skiten ur skivan helt enkelt (från baksidan givetvis).
Det är inga fler skruvar förutom dom två som håller fast oket som ska bort va?
Ska testa med skruv varianten imorgon bitti och avvakta med släggan :p
17 augusti, 2010 kl. 21:00 #195884specializedDeltagareDet är inga fler skruvar förutom dom två som håller fast oket som ska bort va?
Ska testa med skruv varianten imorgon bitti och avvakta med släggan :p
Bara dom 2 ja 🙂
Men du..spara dig massa tid genom att skippa skruv-varianten, det har aldrig funkat de 3-4 skivbyten jag har gjort.
Håll en träbit mellan när du knackar på baksidan skivan på 3-4 punkter, så att den lossnar jämt runt om, mycket snabbare och bättre 🙂18 augusti, 2010 kl. 09:13 #195970edbeDeltagareBara dom 2 ja 🙂
Men du..spara dig massa tid genom att skippa skruv-varianten, det har aldrig funkat de 3-4 skivbyten jag har gjort.
Håll en träbit mellan när du knackar på baksidan skivan på 3-4 punkter, så att den lossnar jämt runt om, mycket snabbare och bättre 🙂Det gick grymt smidigt med bara skruvarna så jag hade kanske tur 🙂
Nästa problem…en av kolvarna har kärvat sig! De andra fick jag in med polygripen men den här vägrar…ska åka till biltema o köpa deras lilla verktyg. Några andra tips?
18 augusti, 2010 kl. 21:58 #195971edbeDeltagareFick till slut dit bromsarna…återkommer med bilderna
18 augusti, 2010 kl. 22:21 #195885specializedDeltagareDet gick grymt smidigt med bara skruvarna så jag hade kanske tur 🙂
Nästa problem…en av kolvarna har kärvat sig! De andra fick jag in med polygripen men den här vägrar…ska åka till biltema o köpa deras lilla verktyg. Några andra tips?
Renovera oken..:)
Måste du ha ett specialverktyg för att pressa in den, så lär den ju kärva nästa gång med 😉 Dvs. när du bromsat/eller bromsar en gång.
Kolvarna ska gå att röra ut och in ganska lätt, gör de inte det så är det renoveringsdags.
Art.nr på renoveringssatsen finns i artikelnummertråden som är klistad i “allt annat ”När du renoverar, så var noga med att glidytorna på kolvarna är jämna och fina, annars putsa till dem lite med scootchbrite eller fint fint sandpapper där det behövs 🙂
19 augusti, 2010 kl. 08:59 #195972edbeDeltagareRenovera oken..:)
Måste du ha ett specialverktyg för att pressa in den, så lär den ju kärva nästa gång med 😉 Dvs. när du bromsat/eller bromsar en gång.
Kolvarna ska gå att röra ut och in ganska lätt, gör de inte det så är det renoveringsdags.
Art.nr på renoveringssatsen finns i artikelnummertråden som är klistad i “allt annat ”När du renoverar, så var noga med att glidytorna på kolvarna är jämna och fina, annars putsa till dem lite med scootchbrite eller fint fint sandpapper där det behövs 🙂
Jo det var min tanke men jag behövde verkligen få ihop bilen så jag kan ta mig till jobbet 😀
Oken har dessutom renoverats förra sommaren och jag tycker inte man ska behöva renovera varje år, eller? :S
19 augusti, 2010 kl. 09:16 #195973edbeDeltagareKartongen gör sig fint i brembo-rött 😀
Ingen lack på skivorna så jag tänkte förebygga rostangreppet medans de ändå låg i garaget (lite halvt inspirerat av STIred).
Jag penslade på Biltemas hammarlack (149kr) och lät det torka under natten. Burken med färg kommer nog att räcka till några år av bättring dessutom 😛
Färdiga att monteras!
Först av med oken. Två bultar där den övre sitter ganska rejält…bara att ta i 🙂
Som jag skrev tidigare hade jag initialt problem att få bort de gamla skivorna men efter tips att skriva i de små hålen gick det hur lätt som helst. Räckte tom att enbart skruva i det ena hålet! Vet inte vad det är för mått på gängorna men jag lånade en mutter från kylaren 😉
Gamla skivorna så ok ut framifrån men inte lika fina bakom…
Oket ställde jag på en hink, eftersom det inte kändes helt ok att låta det hänga i slangen 😛 Väger som sagt en del 🙂
Kunde inte låta bli att ta bort värmeskölden eller vad det är och måla på den också 🙂 Va dock inte så nogrann med att få bort allt rost 😛
På med skivan och oket…
19 augusti, 2010 kl. 09:31 #195974edbeDeltagareMed nya skivoran på plats kunde jag fortsätta med det som jag hade tänkt från början…byta belägg!
Började med att klistra på medföljande anti-skrik plattor (självhäftande från fabrik)
Sedan smetade jag på copparpasta enligt instruktioner för att minska risk för skrikande bromsar.
För att få in beläggen krävs det att kolvarna är intryckta till max. Detta var inga problem att göra med en polygrip i 7 av 8 fall 😛 Den sista kolven satt som berg och tillslut hittade jag ett verktyg hos grannen som funkade! Med hälp av detta och ett av dom gamla beläggen kunde jag pressa in den… (jag monterade av skivan för att få plats och satte dit oket för att slippa hålla fast det)
Med kolvar inpresade va det bara att föra in nya belägg och montera. Först den övre plinten. Tänk på att copparpastan ska vara UTÅT…höll på att missa det ett par gånger 😛
Sen lilla plåtbiten.
Sen nedre plinten.
Sen den lilla låsningsvajern.
Bam! nya skivor och belägg monterade!
Däcken var ett nöja att skruva dit efter några dagars slit 🙂
24 augusti, 2010 kl. 09:13 #195975edbeDeltagareIdag lämnade jag bilen till Milles lack i Timrå för att få ordning på skit-rosten…bakskärmarna, takluckan, liten grej på en av dörrarna och sen får han ta huven i samma veva så blir bilen i stort sett helt om lackad 😛 (inkl. mina 22b vents 😀 )
25 augusti, 2010 kl. 12:53 #196031JimzonDeltagareIdag lämnade jag bilen till Milles lack i Timrå för att få ordning på skit-rosten…bakskärmarna, takluckan, liten grej på en av dörrarna och sen får han ta huven i samma veva så blir bilen i stort sett helt om lackad 😛 (inkl. mina 22b vents 😀 )
skriv gärna vad han tar för det 🙂
skulle behöva fixa lite rost på min bakskärm med, inte så långt till timrå om priset är rätt -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.