› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Era erfarenheter av kränghämmare?
- Detta ämne har 22 svar, 2,166 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 9 månader sedan av
camino cielo.
-
FörfattareInlägg
-
23 mars, 2007 kl. 10:19 #4896
elver
DeltagareFunderat ett tag på att byta. Nu när APP säljer är det läge. Ser att många av er kör med whiteline, var det värt bytet?
Använder min GT som bruksbil, vill bara förstärka den där underbara ”vridapårattenkänslan”. Utan att pruta på vinteregenskaperna, där std.sättning räcker mer än vad jag klarar…
Jovisst, friska stötdämpare, nya däck, hjulinställning, soppakort etc. finns redan. Tyck till.23 mars, 2007 kl. 10:34 #69085Manor
DeltagareHej !
Jag upplevde ett lyft i samband med bytet till whiteline-krängare. Jag kör aldrig på bana, utan de byttes med normalkörningen i åtanke. Jag har inte upplevt några nackdelar, utan bara fördelar. Prismässigt är det heller inte så blodigt jämfört med mycket annat. Go for it – är mitt råd :-).
23 mars, 2007 kl. 15:51 #69080SecretAgentMan
DeltagareKrängare gör massor för rattvridar-känslan, en vettig modifiering för att styva upp lite i kurvtagningen men ändå behålla bruksfaktorn. 🙂
/J
23 mars, 2007 kl. 16:36 #69088Nordquist
Deltagarefunderar lite denna modifikation också….bak byter man väl till kraftigare grejor för att minska greppet och därmed kunna få ut baken lite lättare…men varför byter man fram?
23 mars, 2007 kl. 18:18 #69081simo
Deltagarefunderar lite denna modifikation också….bak byter man väl till kraftigare grejor för att minska greppet och därmed kunna få ut baken lite lättare…men varför byter man fram?
För att kunna åka fort…
/U
23 mars, 2007 kl. 22:19 #69089Nordquist
DeltagareMen vad har det för funktion, hur blir framvagnen då?
Om man byter både bak och fram…blir det inte lika mycket understyrning som det var innan?
/d – vill veta lite varför…inte bara för att alla andra byter till sådan saker
23 mars, 2007 kl. 23:16 #69087STIred
DeltagareFunktion? Krängningshämmare=hämmar krängning 😉
Kränger mycket mindre om du byter båda, bättre vägegenskaper mao när du svänger i höga farter, så precis som Ulrik sa lättare köra fort 😉 Lite mindre understyrd blir den med. Jag bytte krängare efter jag hade bytt coilovers och bussningar, dvs började i helt fel ände 😉 😀 men jag tyckte var rätt tydlig skillnad ändå. Kan vart placebo, men tveksamt.
24 mars, 2007 kl. 07:13 #69082simo
DeltagareMan byter båda för att få balans i bilen.
Frågan man får ställa sig angående under/överstyrning är när vill man att den ska vara överstyrd (såvida man inte har DCCD). Är det kul att sladda runt korvmojjen, alltså överstyrd i låga farter, kommer du få en bil som är precis ohanterbar när man kommer upp i fartSjälv gillar jag 70-sträckor o har byggt därefter.
/U
6 april, 2007 kl. 09:37 #69093elver
DeltagareMan tackar för svaren!
Har gjort läxan i efterhand och svaren fanns förstås redan på forumet och här:
http://www.whiteline.com.au/reviews02.htmVerkar vara precis vad jag ville ha. För att locka fram det där flinet öra-till-öra igen, som första gången jag körde Imprezan för ett antal år sedan.
Åsså me en viss skojig dccdvxllåda finns det risk att drägglet rinner från hakan också 😉
Fast jag ser redan några tråkiga sidor…
1. Får jobba extra ett tag framöver för att få råd med blodpuddingen.
2. Dröjer läänge innan isarna lägger sig igen.
3. Jag har nog hamnat i ”träsket”. Nå’n som har en VF-35:a över? :+/Lars
15 april, 2007 kl. 21:24 #69101nukem
DeltagareVad exakt gör kränghämmare i praktiken ? hindrar bilens skelett och skal för att vrida sig någon centimeter ?
16 april, 2007 kl. 05:10 #69094elver
Deltagare8 juni, 2007 kl. 17:18 #69097elver
DeltagareMåste ju avsluta tråden också.
Jag och GT:n levde lyckliga i alla sina dagar :+Tack till Manor, SAM och Perra för kommentarer resp. leverans. Nu sitter det Whiteline krängare+links på bilen och jag kan köra betydligt fortare genom kurvorna än tidigare utan att svettas. Har bara testat ”inspirerad” körning ännu, vet inte hur det lirar på greppgränsen. Bilen känns helt enkelt mera kompetent än tidigare, går dit ratten pekar. Bakänden är något orolig vid hårdaste inställning men det är liiite plättlätt att flytta 2 bult till vintern.
Precis vad jag ville ha till brukskokar’n. (Frugan märkte ingen skillnad = finns ingen negativ sida. Hon är höggravid och kör följaktligen som en käring med njurpajar-GT:n.)
🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂Edit: hon kör bara GT i undantagsfall, vi har givetvis en tyst, mjuk o barnvagnsvänlig Legacy kombi till att fostra nästa generations SSI-medlem.
8 juni, 2007 kl. 18:08 #69090specialized
DeltagareVad exakt gör kränghämmare i praktiken ? hindrar bilens skelett och skal för att vrida sig någon centimeter ?
Krängninghämmaren arbetar lite enligt samma princip som Torsions-fjädring. ( läs : stridsvagnar och Peugeot 😉 Alltså med vridande moment.
Svårt att beskriva, men hämmaren gör så att hjulen fjädrar mer axelvis. dvs säga hindrar att det ena hjulet fjäder mycket medans det andra inte fjädrar alls..
/____________\
Tänk dig att ett hjul sitter fast längst ut varje pinne, fastän pinnarna är riktade bakåt, ( mot dig )
Blir en vridande kraft genom staget som hindar att ena hjulet fjädrar mycket.. det som händer vid kraftig kurvtagning …Så det kränghämmaren gör egentligen – är att den minskar greppet på axeln iom att innerhjulet nästan får samma marktryck som ytterhjulet iom att krängningen minskar..
Därför får man en mer överstyrd bil med krängaren på hårdaste inställningen där bak ..:)
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉8 juni, 2007 kl. 18:12 #69095elver
DeltagareVad exakt gör kränghämmare i praktiken ? hindrar bilens skelett och skal för att vrida sig någon centimeter ?
Krängninghämmaren arbetar lite enligt samma princip som Torsions-fjädring. ( läs : stridsvagnar och Peugeot 😉 Alltså med vridande moment.Svårt att beskriva, men hämmaren gör så att hjulen fjädrar mer axelvis. dvs säga hindrar att det ena hjulet fjäder mycket medans det andra inte fjädrar alls.. /____________\ Tänk dig att ett hjul sitter fast längst ut varje pinne, fastän pinnarna är riktade bakåt, ( mot dig )Blir en vridande kraft genom staget som hindar att ena hjulet fjädrar mycket.. det som händer vid kraftig kurvtagning …Så det kränghämmaren gör egentligen – är att den minskar greppet på axeln iom att innerhjulet nästan får samma marktryck som ytterhjulet iom att krängningen minskar..Därför får man en mer överstyrd bil med krängaren på hårdaste inställningen där bak ..:)Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857———————————-SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉
Men varför är pinnen riktad mot mig där bak?
/Lars – på torrhumorhumör8 juni, 2007 kl. 18:15 #69091specialized
DeltagareMen varför är pinnen riktad mot mig där bak?/Lars – på torrhumorhumör
Kollar du om det kommer något när jag trycker av ? 😉 😀
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.