Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 56 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #49940
    Yonaz
    Deltagare

      >>
      >>>Nope, inge metanål i en E20 snurra utan kraftig ombyggnad!
      >>
      >>
      >>Funka fint med en låg blandning, enligt säkra källor ;):D
      >>Tunnar ut A/F värdet å kyler lite bättre 😀
      >>
      >>Går även att ställa på mer tändning..men då blir det inte så kul om
      >>man går tillbaka på vanlig soppa 😀
      >
      >Effekten tvivlar jag inte en sekund på, det är däremot bieffekterna
      >med angrepp
      >på slangar, packningar och liknande jag menar i första hand.
      >I andra hand har jag hört/läst att Metanol smörjer sämre, exempelvis
      >spridare, ventiler & ventilsäten, därmed behovet av “lite”
      >modifieringar eller kompletterande häxbrygd. 😉

      Kör du med Xylen i lagom doser behöver du inte vara rädd för att dina slangar/packningar skall torka..
      Om du vill ha bättre smörjning blanda i en matsked automatlådeolja i tanken..

      #49914
      skytiskapilen
      Deltagare

        Tisdag eller torsdag kväll funkar för mig, onsdag=jobb.

        /Andreas
        http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
        – Original Gangster –

        #49920
        dlehtihet
        Deltagare

          Med tanke på Andreas möjliga tider så är Torsdag en bra kväll för mig också. Funkar det för dig ordis?

          //Danne

          http://www.gamers-forums.com/smilies/contrib/edoom/Wizard.gif

          #49934
          modulated
          Deltagare

            Hur gick det ? Blev det några loggningar gjorda ?
            Vad blev isf resultaten ?

            // Patrick P.

            Regionsansvarig Västerås

            #49928
            Kvarnis
            Deltagare

              Ja har provat att tanka i yterligare 5L etanol i OK/Q8 98Oktan.
              Det jag kom fram till var att bilen var tystare vid 1.4Bar mellan 6-7000rpm på 4:an.. :D… nu hade jag inga jätte dets där innan ..men ändå…blev inte sämre om man säger så ;):D

              har inte hunnit testa tillräkligt än för att se skillanden fullt utt dock.

              Nu på Japmeet blir test med Metanol dock }( 😀

              #49893
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Ja se dessa meckpellar…. 😀

                /J – fegmappar för ren, oförvanskad 98.

                #49916
                skytiskapilen
                Deltagare

                  >Bäst blir det kanske om jag/vi loggar samma bil med två olika
                  >tankningar
                  >under samma dag? = Samma motor/ECU förutsättningar, likvärdiga
                  >väderförhållanden (temp/lufttryck/luftfuktighet) och vägval
                  >(belastning).
                  >Efter Japmeet så…

                  Ring mig Kjelle så fixar vi det i veckan, det är bra förutsättningar nu!

                  #49943
                  Niklas
                  Deltagare
                    #49921
                    dlehtihet
                    Deltagare

                      >>Bäst blir det kanske om jag/vi loggar samma bil med två
                      >olika
                      >>tankningar
                      >>under samma dag? = Samma motor/ECU förutsättningar,
                      >likvärdiga
                      >>väderförhållanden (temp/lufttryck/luftfuktighet) och vägval
                      >>(belastning).
                      >>Efter Japmeet så…
                      >
                      >Ring mig Kjelle så fixar vi det i veckan, det är bra
                      >förutsättningar nu!
                      >

                      PM:a gärna mig också. Har tyvärr (??!) inte orginalmapp längre, men är nyfiken till tusen på vad ni får fram för värden. Bäva månde polisen 😉

                      Hävdar fortfarande att OKQ8 folket i min del av stan nog har dragit i sig själva en ansenlig mängd metanol innan de blandar tankarna 50-50 metanol/bensin ;-). Eller så har jag bara en otrolig flax med “min” statoilsoppa som efter mätning ska vara av väldigt hög kvalitet (enligt mapprogramvara).

                      Jaja, handsken är kastad 😉

                      M v h

                      Danne

                      #49910
                      ADDE.H
                      Deltagare

                        >Någon som har en “full” tank 98-OK/Q8 i sin MY-99/00 och befinner sig
                        >i Stockholmsområdet?

                        Hade det igår innan jag åkte till Haninge träffen,men inte när jag åkte hem!

                        /Adde

                        #49909
                        ADDE.H
                        Deltagare

                          Etanol finns ENDAST i 95 oktan på okq8!!

                          /Adde

                          #49898
                          ExOrdis
                          Deltagare

                            Någon som har en “full” tank 98-OK/Q8 i sin MY-99/00 och befinner sig i Stockholmsområdet?

                            #49895
                            ExOrdis
                            Deltagare

                              Nej! Det är inte bra, det är en styggelse av bolagen att dryga ut bensinen
                              med etanol i vinstsyfte. Visst höjs oktanhalten en aning men då på bekostnad av energiinnehållet. För att få bra bränsle med lite spark i till våra bebisar
                              är finraffinerad, högoktanig alkylatbensin modellen, alternativt iblandning
                              av giftiga aromater i form av nafta tillsatt i 98 oktaning standardbensin. I en motor som är byggd och anpassad för etanoldrift så är det en annan sak.
                              För en trimmad motor kan det vara skadligt att köra på 95 oktan eftersom
                              den då kan knacka hårdare än vad ECU´n kan med att reglera ned tändningen.
                              Sitter det dessutom en Dawes som laddrycksreglering kan inte ECU´n heller sänka
                              laddtrycket vid behov under smällheta sommardagar.
                              Givetvis beror detta på HUR mappningen ser ut på bilen ifråga.
                              På en standard bil är det mera en fråga om lägre effekt och försämrad bränsleekonomi pga det lägre oktantalet.

                              #49896
                              ExOrdis
                              Deltagare

                                LAST EDITED ON Jun-07-03 AT 11:05PM (GMT)
                                >Och det inte många vet är att STP´s flaska ökar endast oktantalet med
                                >0.6RON… dvs häller du en flaska STP OB i 60 liter 98-soppa får du
                                >98.6oktanig soppa…

                                Det stämmer, men jag har loggat och det räcker faktiskt att öka RON
                                med 0.6 via 20cl naftaiblanding i 60 literstanken om laddtrycket inte
                                är högre än 1,1bar. Det minskar mätbart spikningarna ordentligt och tändningen kan ligga kvar på högre värden. =;)

                                >Har kommit över ett parti Booster som fungerar på exakt samma sätt som
                                >STP´s o NOS Octane Boostrar. Dock inte lika koncentrerat.

                                Jag oxå, både Toluen och högaromatisk nafta.

                                >Blandar du i 5% av medlet i 98oktanig bensin ökar det oktanet med
                                >0.8-0.9oktan.

                                Vilket är “medlet”, aromatisk nafta, Bensen, Toluen, Xylen, MTBE, Metanol, Etanol eller vad?

                                >Till skillnad från vissa medel är det här inte farligt för varken
                                >slangar eller packningar, utan precis lika “ofarligt ” som vanlig
                                >bensin.

                                Dvs baserat på nafta och inte metanol, etanol.

                                Etanolen ska försöka ersätta MTBE som i sin tur idag är den största “antiknack”
                                beståndsdelen i bensin.

                                “MTBE innehåller dessutom mindre energi än den bensin den ersätter vilket resulterar i att bränsleförbrukningen tenderar att öka med upp till 3%. MTBE ger även bensinen en starkare doft som av vissa uppfattas som obehaglig.”

                                Hur mycket ökas förbrukningen ytterligare med etanolutspädning?
                                Bensinbolagen lär veta svaret.

                                Kika här och läs särskilt avsnittet om MTBE:
                                http://www.mimersbrunn.se/arbeten/1185.asp

                                #49906
                                ExOrdis
                                Deltagare

                                  >Xylen vart är det om man får fråga???
                                  >
                                  >/Subarujohan

                                  Xylen är en aromatisk kolvätesammansättning och är en av många delfraktioner som skapas under raffineringsprocessen.
                                  Den används som oktanhöjande tillsats i bensin men i allt mindre utsträckning pga den är väldigt cancerogen = giftig som satan.
                                  Den var vanligare under 80 och en bit in på 90-talet när den
                                  blyfria bensinen introducerades och då bolagen tvingades att
                                  blanda i mer MTBE, Toluen och Xylen för att kompensera för
                                  blyets oktanhöjande egenskaper.

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 56 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.