- Detta ämne har 55 svar, 4,329 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av t1hero.
-
FörfattareInlägg
-
9 juni, 2003 kl. 21:50 #49940YonazDeltagare
>>
>>>Nope, inge metanål i en E20 snurra utan kraftig ombyggnad!
>>
>>
>>Funka fint med en låg blandning, enligt säkra källor ;):D
>>Tunnar ut A/F värdet å kyler lite bättre 😀
>>
>>Går även att ställa på mer tändning..men då blir det inte så kul om
>>man går tillbaka på vanlig soppa 😀
>
>Effekten tvivlar jag inte en sekund på, det är däremot bieffekterna
>med angrepp
>på slangar, packningar och liknande jag menar i första hand.
>I andra hand har jag hört/läst att Metanol smörjer sämre, exempelvis
>spridare, ventiler & ventilsäten, därmed behovet av “lite”
>modifieringar eller kompletterande häxbrygd. 😉Kör du med Xylen i lagom doser behöver du inte vara rädd för att dina slangar/packningar skall torka..
Om du vill ha bättre smörjning blanda i en matsked automatlådeolja i tanken..10 juni, 2003 kl. 07:35 #49914skytiskapilenDeltagareTisdag eller torsdag kväll funkar för mig, onsdag=jobb.
/Andreas
http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– Original Gangster –10 juni, 2003 kl. 11:54 #49920dlehtihetDeltagareMed tanke på Andreas möjliga tider så är Torsdag en bra kväll för mig också. Funkar det för dig ordis?
//Danne
http://www.gamers-forums.com/smilies/contrib/edoom/Wizard.gif
3 juli, 2003 kl. 07:00 #49934modulatedDeltagareHur gick det ? Blev det några loggningar gjorda ?
Vad blev isf resultaten ?// Patrick P.
Regionsansvarig Västerås
10 juli, 2003 kl. 15:04 #49928KvarnisDeltagareJa har provat att tanka i yterligare 5L etanol i OK/Q8 98Oktan.
Det jag kom fram till var att bilen var tystare vid 1.4Bar mellan 6-7000rpm på 4:an.. :D… nu hade jag inga jätte dets där innan ..men ändå…blev inte sämre om man säger så ;):Dhar inte hunnit testa tillräkligt än för att se skillanden fullt utt dock.
Nu på Japmeet blir test med Metanol dock }( 😀
10 juli, 2003 kl. 15:13 #49893SecretAgentManDeltagareJa se dessa meckpellar…. 😀
/J – fegmappar för ren, oförvanskad 98.
14 juli, 2003 kl. 10:51 #49916skytiskapilenDeltagare>Bäst blir det kanske om jag/vi loggar samma bil med två olika
>tankningar
>under samma dag? = Samma motor/ECU förutsättningar, likvärdiga
>väderförhållanden (temp/lufttryck/luftfuktighet) och vägval
>(belastning).
>Efter Japmeet så…Ring mig Kjelle så fixar vi det i veckan, det är bra förutsättningar nu!
14 juli, 2003 kl. 11:02 #49943NiklasDeltagare14 juli, 2003 kl. 13:12 #49921dlehtihetDeltagare>>Bäst blir det kanske om jag/vi loggar samma bil med två
>olika
>>tankningar
>>under samma dag? = Samma motor/ECU förutsättningar,
>likvärdiga
>>väderförhållanden (temp/lufttryck/luftfuktighet) och vägval
>>(belastning).
>>Efter Japmeet så…
>
>Ring mig Kjelle så fixar vi det i veckan, det är bra
>förutsättningar nu!
>PM:a gärna mig också. Har tyvärr (??!) inte orginalmapp längre, men är nyfiken till tusen på vad ni får fram för värden. Bäva månde polisen 😉
Hävdar fortfarande att OKQ8 folket i min del av stan nog har dragit i sig själva en ansenlig mängd metanol innan de blandar tankarna 50-50 metanol/bensin ;-). Eller så har jag bara en otrolig flax med “min” statoilsoppa som efter mätning ska vara av väldigt hög kvalitet (enligt mapprogramvara).
Jaja, handsken är kastad 😉
M v h
Danne
19 november, 2003 kl. 19:43 #49910ADDE.HDeltagare>Någon som har en “full” tank 98-OK/Q8 i sin MY-99/00 och befinner sig
>i Stockholmsområdet?Hade det igår innan jag åkte till Haninge träffen,men inte när jag åkte hem!
/Adde
19 november, 2003 kl. 19:43 #49909ADDE.HDeltagareEtanol finns ENDAST i 95 oktan på okq8!!
/Adde
10 juni, 2004 kl. 18:40 #49898ExOrdisDeltagareNågon som har en “full” tank 98-OK/Q8 i sin MY-99/00 och befinner sig i Stockholmsområdet?
10 juni, 2004 kl. 18:40 #49895ExOrdisDeltagareNej! Det är inte bra, det är en styggelse av bolagen att dryga ut bensinen
med etanol i vinstsyfte. Visst höjs oktanhalten en aning men då på bekostnad av energiinnehållet. För att få bra bränsle med lite spark i till våra bebisar
är finraffinerad, högoktanig alkylatbensin modellen, alternativt iblandning
av giftiga aromater i form av nafta tillsatt i 98 oktaning standardbensin. I en motor som är byggd och anpassad för etanoldrift så är det en annan sak.
För en trimmad motor kan det vara skadligt att köra på 95 oktan eftersom
den då kan knacka hårdare än vad ECU´n kan med att reglera ned tändningen.
Sitter det dessutom en Dawes som laddrycksreglering kan inte ECU´n heller sänka
laddtrycket vid behov under smällheta sommardagar.
Givetvis beror detta på HUR mappningen ser ut på bilen ifråga.
På en standard bil är det mera en fråga om lägre effekt och försämrad bränsleekonomi pga det lägre oktantalet.10 juni, 2004 kl. 18:40 #49896ExOrdisDeltagareLAST EDITED ON Jun-07-03 AT 11:05PM (GMT)
>Och det inte många vet är att STP´s flaska ökar endast oktantalet med
>0.6RON… dvs häller du en flaska STP OB i 60 liter 98-soppa får du
>98.6oktanig soppa…Det stämmer, men jag har loggat och det räcker faktiskt att öka RON
med 0.6 via 20cl naftaiblanding i 60 literstanken om laddtrycket inte
är högre än 1,1bar. Det minskar mätbart spikningarna ordentligt och tändningen kan ligga kvar på högre värden. =;)>Har kommit över ett parti Booster som fungerar på exakt samma sätt som
>STP´s o NOS Octane Boostrar. Dock inte lika koncentrerat.Jag oxå, både Toluen och högaromatisk nafta.
>Blandar du i 5% av medlet i 98oktanig bensin ökar det oktanet med
>0.8-0.9oktan.Vilket är “medlet”, aromatisk nafta, Bensen, Toluen, Xylen, MTBE, Metanol, Etanol eller vad?
>Till skillnad från vissa medel är det här inte farligt för varken
>slangar eller packningar, utan precis lika “ofarligt ” som vanlig
>bensin.Dvs baserat på nafta och inte metanol, etanol.
Etanolen ska försöka ersätta MTBE som i sin tur idag är den största “antiknack”
beståndsdelen i bensin.“MTBE innehåller dessutom mindre energi än den bensin den ersätter vilket resulterar i att bränsleförbrukningen tenderar att öka med upp till 3%. MTBE ger även bensinen en starkare doft som av vissa uppfattas som obehaglig.”
Hur mycket ökas förbrukningen ytterligare med etanolutspädning?
Bensinbolagen lär veta svaret.Kika här och läs särskilt avsnittet om MTBE:
http://www.mimersbrunn.se/arbeten/1185.asp10 juni, 2004 kl. 18:40 #49906ExOrdisDeltagare>Xylen vart är det om man får fråga???
>
>/SubarujohanXylen är en aromatisk kolvätesammansättning och är en av många delfraktioner som skapas under raffineringsprocessen.
Den används som oktanhöjande tillsats i bensin men i allt mindre utsträckning pga den är väldigt cancerogen = giftig som satan.
Den var vanligare under 80 och en bit in på 90-talet när den
blyfria bensinen introducerades och då bolagen tvingades att
blanda i mer MTBE, Toluen och Xylen för att kompensera för
blyets oktanhöjande egenskaper. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.