- Detta ämne har 55 svar, 4,329 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av t1hero.
-
FörfattareInlägg
-
10 juni, 2004 kl. 18:40 #49905ExOrdisDeltagare
Jag har samma upplevelse som dig Andreas när jag tankar OK/Q8-98 vs Statoil-98, dessutom upplever jag en allmänt jämnare tomgång med OK/Q8-98. Du kör ju den gröna fetare orginalmappen medans jag har
den röda lite snålare.
“Bevisen” loggningsmässigt kvarstår att skapa.
Bäst blir det kanske om jag/vi loggar samma bil med två olika tankningar
under samma dag? = Samma motor/ECU förutsättningar, likvärdiga väderförhållanden (temp/lufttryck/luftfuktighet) och vägval (belastning).
Efter Japmeet så…10 juni, 2004 kl. 18:40 #49904ExOrdisDeltagareLAST EDITED ON Jun-09-03 AT 02:40PM (GMT)
>
>>Toluen kostar mera. 🙁
>
>Hade du inte hittat 20L för 400:- …??…eller ??
>
>
>/KvarnisNope, notan slutade högre… 🙁
Fast dunken står och osar i garaget. http://www.rejsa.nu/forum/images/smiles/banana.gif
10 juni, 2004 kl. 18:40 #49903ExOrdisDeltagare>100% Xylen.
Se där, inget revolutionerande direkt.
Återigen en cancerogen aromat som funkar, du har dock ett bra pris på den.
Toluen kostar mera. 🙁10 juni, 2004 kl. 18:40 #49902ExOrdisDeltagareLAST EDITED ON Jun-10-03 AT 04:35PM (GMT)
>Kör du med Xylen i lagom doser behöver du inte vara rädd för att dina
>slangar/packningar skall torka..
>Om du vill ha bättre smörjning blanda i en matsked automatlådeolja i
>tanken..Det där med ATF-olja i bensinen skulle jag passa mig för
då det ibland innehåller tillsatser som kan ställa till det med
lambdasonden, tändstift och en eventuell katalysator.
Använd hellre en mycket liten dos motorolja.Japp, torsdag får det bli.
10 juni, 2004 kl. 18:40 #49901ExOrdisDeltagareNågot eller några av nedanstående åtgärder kan vara bra att göra.
1. Sänka laddtrycket till 0,5 bar. (Demontera restriktorn eller byt slangen)
2. Med hjälp av DeltaDash sänka grund tändningen 1 grad eller mera.
3. Blanda i 20-50 cl “ickemiljövänlig” nafta till 60 liter bensin.Alla tre rekommenderas till den som vet med sig att det blir för svårt
att tygla högerfoten vid långkörning. 😀>Om man nu ska åka österut där dom bara har 95 oktan.
>Vad ska man göra för att förhindra spikningar (förutom köra lungt)?
>Vade bäst att blanda i soppan??
>
>BTW kör en TEK3.10 juni, 2004 kl. 18:40 #49900ExOrdisDeltagare>
>>Nope, inge metanål i en E20 snurra utan kraftig ombyggnad!
>
>
>Funka fint med en låg blandning, enligt säkra källor ;):D
>Tunnar ut A/F värdet å kyler lite bättre 😀
>
>Går även att ställa på mer tändning..men då blir det inte så kul om
>man går tillbaka på vanlig soppa 😀Effekten tvivlar jag inte en sekund på, det är däremot bieffekterna med angrepp
på slangar, packningar och liknande jag menar i första hand.
I andra hand har jag hört/läst att Metanol smörjer sämre, exempelvis spridare, ventiler & ventilsäten, därmed behovet av “lite” modifieringar eller kompletterande häxbrygd. 😉10 juni, 2004 kl. 18:40 #49899ExOrdisDeltagarePerfekt Andreas och Danne! Självklart gör vi det, passar onsdag kväll herrarna?
Du kör väl TEK-3 Danne?10 juni, 2004 kl. 18:40 #49897ExOrdisDeltagare>Ordis jag tycker vi ska kolla upp Metanol oxå..du har ingen bra inköps
>ställe för det oxå 😀 ska vara finna fisken:DNope, inge metanål i en E20 snurra utan kraftig ombyggnad!
>/Kvarnis gillar Ordis häx-bryggder 😀
Låter bra det, Yonaz Xylen gör gott i dessa varma dagar med
dina effektuttag.10 juni, 2004 kl. 18:40 #49915skytiskapilenDeltagareTyvärr fick vi ställa in pga för kallt väder. Vi ska köra när förutsättningarna är rätt(varmt) och alla kan komma ifrån(jobb, flickvänner, osv).
Däremot så fortsätter jag, med en dåres envishet, att OK/Q8-soppan ger mer effekt, i min bil varjefall, under likvärdiga förutsättningar, än Statoils häxbrygd. Sen drar också bilen betydligt mindre med OK i tanken men den biten vill jag undersöka lite till.
Just nu har jag tankat en Statoiltank för att försäkra mig om att det inte “hänt” nåt med bilen. Effekten är lägre, det är solklart. Ni som nån gång pillat med tändningen kan känna igen känslan, det känns precis som när man backar tändningen 1-2 grader.
Den lägre förbrukningen kan också vara de nya däcken, därför krävs lite mer statistik….
10 juni, 2004 kl. 18:40 #49935subarujohanDeltagareXylen vart är det om man får fråga???
/Subarujohan
8 juli, 2012 kl. 17:41 #49944t1heroDeltagareE85 är det ju väldigt mycket oktanhöjande etanol i, vågar man tanka det utan att mappa om?
Jag förstår att jag inte får ut samma effekt, men jag tänkte om det kanske är snällare mot motorn än 95oktan när 98 lyser med sin frånvaro. Eller så blir det krokiga stakar, ni vet säker./Monsterbumpare (se signatur för bilspec)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.