Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #799
    daniel83
    Deltagare

      Hejsan!

      Nu är det så att min styrning har börjat krångla.Varför vet jag inte.
      har varit till autotec och frågat.
      Servooljan är bra remmarna till pumpen är spända också.
      Lika mycket luft i alla däcken.

      Själva problemet är följande.
      ibland går det lätt att svänga med ratten kan göra det med två fingrar om man vill och ibland så får man ta i för kung och foster land nästan för att svänga på ratten.
      Det finns inte något speciellt läge när det går trögt heller utan det kan bara dyka upp när som helst. Det spelar ingen roll om man svänger vänster eller höger för det är lika trögt ändå.

      Vad kan det vara för fel???

      #40507
      alrik
      Deltagare

        Kan det vara smuts i systemet? Har kört en lastbil som var liknande, hade kommit in ett litet litet gruskorn i systemet och lagt sig på fel ställe.

        / Mikael – som slänger fram en totalt vild chansning

        #40506
        daniel83
        Deltagare

          Är det farligt/dåligt att köra med bilen när den är så här????

          är det svårt att göra rent systemet???
          Eller ska man lämna in det till någon som kan det???

          #40504
          OzO
          Deltagare

            Är det farligt/dåligt att köra med bilen när den är så här????är det svårt att göra rent systemet???Eller ska man lämna in det till någon som kan det???

            Dåligt är det väl inte, och farligt beror på hur ofta det går tungt och i vilken hastighet. Min är tungstyrd då jag kryper fram eller vid låg hastighet, men det gäller att hålla hårt i ratten i svängarna eftersom servokraften är stundtals (inte alltid) borta.

            Om det har kommit in sk!t i systemet så får man väl tömma, spola rent och fylla på oljan igen. Jag skulle inte göra det själv utan lämna in det. 🙂 Men som sagt det kanske inte är det? Rem? Servomotor?

            Lämna in om du är osäker.

            (Min rem tänker jag spänna och sen får vi se om fenomenet går bort…)

            _______________________________________________________________________________
            ::::: ssiwebmaster | “I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

            #40503
            OzO
            Deltagare

              Är du säker på att remmarna är spända? Har samma problem på min efter kamremsbytet och efter att jag hade locket till oljebehållaren av. Har kollat olja och nivån är ok men hör att nån rem är inte helt spänd. Skall spänna remmen nu i helgen och kolla.

              Så dubbelkolla remmarna. (Iofs sk!t i systemet är inget dåligt tips det heller)

              _______________________________________________________________________________
              ::::: ssiwebmaster | “I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

              #40505
              Manor
              Deltagare

                Jag hade samma typ av problem med en Ford som jag ägde i början av 90-talet. Det slutade med att servopumpen byttes på goodwill-garanti då bilen endast var 2.5 år gammal och hade gått 4.500 mil.

                mvh Mats N

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.