› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Fel växellåda??
- Detta ämne har 10 svar, 1,703 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 2 månader sedan av
STIred.
-
FörfattareInlägg
-
31 december, 2009 kl. 12:37 #4605
racetech
DeltagareHejs..
Lång historia kort..
Fick växellåds ras i sommras, köpte en nyrenoverad låda från en ”seriös” firma från rimbo, den fungerade i två veckor innan den började låta riktigt illa, lämnade in lådan och
efter 13 veckors tjat så fick jag äntligen en ny låda som nu sitter i. Har nu kört ca 60 mil och tycker att viner och att den beter sej mera bakhjuls driven.
Det är riktigt jobbigt att tex göra en omkörning, baken kastar ut direkt. så var det inte förut..
Jag har en gt-97 importerad från italien,
Nummer på lådan som satt där innan TY-752VN5AA och den nya lådan har betäckningen TY-754VN6A
Någon som vet om det fungerar?? Har letet på nätet men hittar inge, kan vara så att jag är kass att leta..Gott nytt på er så länge..
// Mvh NiklasNiklas
31 december, 2009 kl. 14:11 #66468P E
DeltagareNummrena på lådan har ingen betydelse. Är den bara bakhjulsdriven nu menar du? Isf kan det var nåt fel på framdiff/kronhjul/pinjong eller nåt.Att den ”viner” kan vara nåt lager lr för hårt schimsat till kronhjulet. ”Viner” den när du kör lr när du har neutral i, lr hela tiden…?
31 december, 2009 kl. 21:53 #66463STIred
DeltagareNummrena på lådan har ingen betydelse. Är den bara bakhjulsdriven nu menar du? Isf kan det var nåt fel på framdiff/kronhjul/pinjong eller nåt.Att den ”viner” kan vara nåt lager lr för hårt schimsat till kronhjulet. ”Viner” den när du kör lr när du har neutral i, lr hela tiden…?
Vad menar du med att numrena på lådan inte har nån betydelse? Med hjälp av det serienumret får du reda på exakt vilken typ av låda det handlar om, vilken utväxling det är på växlarna, slutväxel, etc. Iaf sålänge inte lådan har blivit ombyggd helt och hållet och med andra delar än vad som satt i den innan.
/r
31 december, 2009 kl. 22:21 #66464STIred
DeltagareNummer på lådan som satt där innan TY-752VN5AA och den nya lådan har betäckningen TY-754VN6A Någon som vet om det fungerar?? Har letet på nätet men hittar inge, kan vara så att jag är kass att leta..Gott nytt på er så länge..// Mvh NiklasNiklas
Lite osäker på vad de där lådorna kommer ifrån. vet iaf att TY752VN6AA ska ha suttit på 98modells europa GT, mao 1:1,1 i mittdiffen och 3.9 i slutväxel med 3.545 bakdiff. Så om jag skulle gisa så är är nog din gamla låda en motsvarande låda.
TY754VN6A tror jag inte finns men TY754VN6AA finns och har för mig att de sitter på nyare WRX(tror det är 04-05 eller nåt sånt)Så de två lådorna ska vara likvärdiga när det gäller utväxling samt slutväxel och fördelning tror jag.
Om lådan har varit renoverad är nog säkrast ringa firman som har gjort jobbet och kolla vad de har stoppat i för grejern. de kan ha fått för sig att byta mittdiff, därav det ändrade beteendet.
/r
2 januari, 2010 kl. 12:09 #66470racetech
DeltagareNummer på lådan som satt där innan TY-752VN5AA och den nya lådan har betäckningen TY-754VN6A Någon som vet om det fungerar?? Har letet på nätet men hittar inge, kan vara så att jag är kass att leta..Gott nytt på er så länge..// Mvh NiklasNiklas
Lite osäker på vad de där lådorna kommer ifrån. vet iaf att TY752VN6AA ska ha suttit på 98modells europa GT, mao 1:1,1 i mittdiffen och 3.9 i slutväxel med 3.545 bakdiff. Så om jag skulle gisa så är är nog din gamla låda en motsvarande låda.TY754VN6A tror jag inte finns men TY754VN6AA finns och har för mig att de sitter på nyare WRX(tror det är 04-05 eller nåt sånt)Så de två lådorna ska vara likvärdiga när det gäller utväxling samt slutväxel och fördelning tror jag.Om lådan har varit renoverad är nog säkrast ringa firman som har gjort jobbet och kolla vad de har stoppat i för grejern. de kan ha fått för sig att byta mittdiff, därav det ändrade beteendet./r
Hej Glömde bort en bokstav, det ska stå TY754VN6AA..
Den driver på alla fyra, men när jag gasar på så går det på bredden, direkt, den bara kastar ut baken, oavsett hastighet.. visst det är kul men när dottern sitter i och man kör om så är det inte lika roligt…Ska ringa firman när dom öppnar igen…
tack för svar och är det någon som vet mera så skriv 😉// Niklas
2 januari, 2010 kl. 18:41 #66472Gilarski
DeltagareHar en GT själv och baken kommer lite när man drar på. Om lådan är 5 stegad så bör det vara samma drivning fram som bak, såvida de som haft lådan inte modifierat den på nåt sätt 🙁
Den 6 stegade är som bekant en STI låda och där kan man justera driften på fram/bak.
2 januari, 2010 kl. 19:39 #66471racetech
DeltagareHar en GT själv och baken kommer lite när man drar på. Om lådan är 5 stegad så bör det vara samma drivning fram som bak, såvida de som haft lådan inte modifierat den på nåt sätt 🙁 Den 6 stegade är som bekant en STI låda och där kan man justera driften på fram/bak.
Det är en gt låda, 5 växlad..
Det som stör mej är att förra vintern när jag var ute å körde isbana så var det inga problem att ställa upp bilen och åka på bredden genom kurvorna, nu så ”trycker” den ut baken och man får jobba för att få den att inte snurra..2 januari, 2010 kl. 19:51 #66465STIred
DeltagareJag skulle gissa på att de bytt mittdiffen mot nån eftermarknadsmittdiff som fördelar lite mera kraft till bakhjulen. Cusco har t.ex en ”asfaltsrally” mittdiff som fördelar om kraften till 35/65, dvs 35% på framhjulen och 65% på bakhjulen.
/r
2 januari, 2010 kl. 19:54 #66466STIred
DeltagareHar en GT själv och baken kommer lite när man drar på. Om lådan är 5 stegad så bör det vara samma drivning fram som bak, såvida de som haft lådan inte modifierat den på nåt sätt 🙁 Den 6 stegade är som bekant en STI låda och där kan man justera driften på fram/bak.
Till sverige kom dccd med 04 års modellerna. På tidigare 6vxl fanns ingen ställbar mittdiff(dccd). Sen finns det gamla STI RA lådor som är femväxlade och har dccd
/r
3 januari, 2010 kl. 21:07 #66469P E
Vad menar du med att numrena på lådan inte har nån betydelse? Med hjälp av det serienumret får du reda på exakt vilken typ av låda det handlar om, vilken utväxling det är på växlarna, slutväxel, etc. Iaf sålänge inte lådan har blivit ombyggd helt och hållet och med andra delar än vad som satt i den innan./r
Jag uttryckte mig otydligt. Men jag menar samma som dig att dom två lådorna ska var likvärdiga. Så det borde inte vara det, att det skiljer på lådorna som är problemet.
5 januari, 2010 kl. 16:38 #66467STIred
Vad menar du med att numrena på lådan inte har nån betydelse? Med hjälp av det serienumret får du reda på exakt vilken typ av låda det handlar om, vilken utväxling det är på växlarna, slutväxel, etc. Iaf sålänge inte lådan har blivit ombyggd helt och hållet och med andra delar än vad som satt i den innan./r
Jag uttryckte mig otydligt. Men jag menar samma som dig att dom två lådorna ska var likvärdiga. Så det borde inte vara det, att det skiljer på lådorna som är problemet.
Ok, jag är med.
/r
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.