Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2121
    Nurka
    Deltagare

      Hejsan alla. Jag kör en i stort sett orginal GT 00’a och jag funderar på att jobba arslet av mig och montera 3″ ferrita.

      Nu är frågan, måste någonting annat göras? Kan det skada bilen om jag enbart slänger på systemet och kör som vanligt? Det är från turbon, med ny katt hela vägen bak alltså.

      Tackar på förhand för kloka svar. =)

      #49527
      Henrik
      Deltagare

        >Hejsan alla. Jag kör en i stort sett orginal GT 00’a och jag funderar
        >på att jobba arslet av mig och montera 3″ ferrita.
        >
        >Nu är frågan, måste någonting annat göras? Kan det skada bilen om jag
        >enbart slänger på systemet och kör som vanligt? Det är från turbon,
        >med ny katt hela vägen bak alltså.
        >
        >Tackar på förhand för kloka svar. =)

        Sök på “ferrita” i forumet så får du en hel del matnyttiga svar…

        #49530
        Nurka
        Deltagare

          LAST EDITED ON Apr-10-03 AT 03:23PM (GMT)
          Ska jag göra. Tackar. =)

          edit: Gjort och läst. Kan någon bara verifiera att bara smäcka på 3″ ferrita på gt 00’an BÖR gå bra. Eventuellt lite laddspikar som man kan kirra med en dawes om det skulle visa sig vara för jobbigt?

          Tänkte bara se till att jag itne tar mig vatten över huvet innan jag bokar tid.

          #49526
          Bobbo
          Deltagare

            Jag har Ferrita 3″-downpipe och sedan 2,5″ bakåt utan djur i vägen :D. Jag har inga problem förutom att laddtrycket går upp till c:a 17psi när jag trycker fullt, men det går genast tillbaka till 14psi (som är vad bilen laddar helt original) och håller sig sedan stablit där. Kolla med Ferrita och fundera på om du ska ha 3″ hela vägen eller om du skall köra som mig 3″-2,5″. Jag har inte hört skillnaden mellan helt 3″ och 3″-2,5″, men jag tycker att mitt system låter tillräckligt.

            #49533
            Niklas
            Deltagare

              Om du inte planerar att ha över 300 (eller är det 350) hästar i systemet klarar man sig bättre med 2.5″ än 3″. Första biten från turbon bör du ha så stort hål som möjligt. 3″ är att rekommendera. Men efter det när avgaserna svalnar av jobbar turbon bättre om den får lite motstånd.

              Själv planerar jag 3″ downpipe, 2.5″ mellanrör med racekat och slutligen en regält slutburk så man får lite ljud i maskinen – gärna med ljuddämparinsats vid längre resor för att behaga frugan. 😀

              Regionsansvarig: Göteborg

              #49528
              Henrik
              Deltagare

                LAST EDITED ON Apr-11-03 AT 09:20AM (GMT)
                >Om du inte planerar att ha över 300 (eller är det 350) hästar i
                >systemet klarar man sig bättre med 2.5″ än 3″. Första biten från
                >turbon bör du ha så stort hål som möjligt. 3″ är att rekommendera. Men
                >efter det när avgaserna svalnar av jobbar turbon bättre om den får
                >lite motstånd.
                >
                >Själv planerar jag 3″ downpipe, 2.5″ mellanrör med racekat och
                >slutligen en regält slutburk så man får lite ljud i maskinen – gärna
                >med ljuddämparinsats vid längre resor för att behaga frugan. 😀
                >
                >Regionsansvarig: Göteborg

                behaga frugan? jisses! Jag skulle aldrig låta sånt styra mina val 🙂

                Äljen, tanka hem Eddy Meduzas Fruntimmer skall en ha å ***** med
                å lyssna! 🙂 Den mannen har en del intressanta värderingar…!

                edit: ursäkta om jag sabbade tråden 🙂

                #49531
                Nurka
                Deltagare

                  Ok. Tack för svaren alla.. =)

                  #49534
                  Niklas
                  Deltagare

                    Henrik: Tror du inte också att det är enklare att övertala henne att jag “måste” köpa nytt avgassystem om det kommer att innebära att det nya låter mindre tack vare denna lilla “hålförminskare”? Fast till en början blir det nog bara 3″ DP på orginalrör resten och BLITZ-dumpen. Sen byta till 2.5″ mellanrör med racekat. När jag nu skall få råd med det…

                    Regionsansvarig: Göteborg

                    #49529
                    Henrik
                    Deltagare

                      >Henrik: Tror du inte också att det är enklare att övertala henne att
                      >jag “måste” köpa nytt avgassystem om det kommer att innebära att det
                      >nya låter mindre tack vare denna lilla “hålförminskare”? Fast till en
                      >början blir det nog bara 3″ DP på orginalrör resten och BLITZ-dumpen.
                      >Sen byta till 2.5″ mellanrör med racekat. När jag nu skall få råd med
                      >det…
                      >
                      >Regionsansvarig: Göteborg

                      Fast i ditt (och mångas fall tror jag) skaffar man väl avgas mest för ljudets skull? Effektmässigt så gör det ju inte så mkt om man inte fixar det övriga också..Klart man ger sig på 3″ då! Fast nu skall jag inte vara sån, wrx:en är ju så mkt bättre ljudisolerad, så jag kan förstå dig…

                      #49535
                      Niklas
                      Deltagare

                        3″ och Apexifilter ger ungefär 30 hästar. Många säger att filtret inte ger många hästar, så antagligen är det avgas som är största flaskhalsen i en orginalare. Men självklart är ljudet det viktigaste för min del.

                        Regionsansvarig: Göteborg

                        #49532
                        Nurka
                        Deltagare

                          Jag skulle inte citera honom på det. Men mässgubben från Ferrita som jag snackade med här på bilsallongen ville minnas drygt 18-20hk om man bytte till 3″ hela vägen med en sportdämp och en sportkatt..

                          Enligt honom ska katten vara väldigt strypt orginal.

                          #49536
                          Niklas
                          Deltagare

                            Hela systemet är strypt orginal. Jag går på värdena vi fick hos TS.

                            Orginal = 262hk
                            3″ med katt och Apexi = 294hk
                            3″ utan katt och K&N (?) = 298hk

                            Nu har inte en orginal 262hk men man ser ändå en markant ökning. Allan som körde sin först med orginalfilter och sedan med APS-konfilter fick en marginell ökning på högre varv men tappade på lägre om jag inte minns helt fel. Det handlade om 5hk diff.

                            Regionsansvarig: Göteborg

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.