› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Ferrita = 39 hp extra.
- Detta ämne har 19 svar, 2,104 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 10 månader sedan av
ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
6 april, 2003 kl. 16:06 #2110
Zacca
DeltagareLAST EDITED ON Apr-06-03 AT 06:14PM (GMT)
Måste bara få skryta lite:För ett par veckor sedan gjorde JRM en effekttest på min bil (DeltaDash-mukvarubaserad). Där fick jag 205 på hjulen. Då bilen var helt orginal på 265hp så blir effektförlusten alltså 22,64%.
Nu efter att ett Ferrita-system med racekat monterats på så gjordes samma test igen. Nu hade jag 235hp på hjulen, vilket blir 304 i motorn. 39 hästar extra (38,7hp för att vara exakt). Bilen blev efter avgasbytet som en helt ny bil, mycket piggare på höga varv plus att turbokicken kommer tidigare och brutalare. Men att det skulle bli 39 hästar extra på ett avgasbyte är ju helt enormt.
zacca
6 april, 2003 kl. 16:11 #49467Niklas
DeltagareLAST EDITED ON Apr-06-03 AT 06:15PM (GMT)
Som jag skrivit i ”Effekttest tråden” så skiljer det 30-35 häst mellan min och Tengils GT. Min är helt orginal, han har luftfilter och 2.5″ avgas. Säger en del om sugröret från turbon och bak till rumpan. Att skillnaden blir ännu större på kraftigare motor är väl logiskt. Otroligt att inte Imprezan levererades/levereras med fetare pipa. 2.5″ från turbon och en regält dämpare på slutet hade varit klokt. Inte många som skulle klagat heller…EDIT: Grattis till ditt rörtrim! 😉
Regionsansvarig: Göteborg
6 april, 2003 kl. 16:16 #49459Zacca
DeltagarePå Sti’n satt det 2,5″ orginal och nu är det 3″
zacca
6 april, 2003 kl. 16:47 #49463Tengil
Deltagare>LAST EDITED ON Apr-06-03 AT
>06:15 PM (GMT)
>
>Som jag skrivit i ”Effekttest tråden” så skiljer det 30-35 häst mellan
>min och Tengils GT. Min är helt orginal, han har luftfilter och 2.5″
>avgas. Säger en del om sugröret från turbon och bak till rumpan. Att
>skillnaden blir ännu större på kraftigare motor är väl logiskt.
>Otroligt att inte Imprezan levererades/levereras med fetare pipa. 2.5″
>från turbon och en regält dämpare på slutet hade varit klokt. Inte
>många som skulle klagat heller…
>
>EDIT: Grattis till ditt rörtrim! 😉
>
>Regionsansvarig: Göteborg*Host* det e faktiskt 3″ jag har;-)
6 april, 2003 kl. 18:29 #49468Niklas
DeltagareTengil: Jasså? Helt för mig att du hade 2.5″. Du måste ha det tystaste 3″ jag känner till. Hehehehehe. 😀
Zacca: Ah, ok. Inte sån koll på STI, hehe. 😉
Regionsansvarig: Göteborg
6 april, 2003 kl. 18:58 #49464Tengil
DeltagareLAST EDITED ON Apr-06-03 AT 09:31PM (GMT)
>Tengil: Jasså? Helt för mig att du hade 2.5″. Du måste ha det tystaste
>3″ jag känner till. Hehehehehe. 😀
>
>Regionsansvarig: GöteborgAtt verka utan att höras är min paroll
Inte att höras utan att verka som du är inne på;-)6 april, 2003 kl. 20:28 #49456griml0ck
Deltagare>Tengil: Jasså? Helt för mig att du hade 2.5″. Du måste ha det tystaste
>3″ jag känner till. Hehehehehe. 😀
>
>Zacca: Ah, ok. Inte sån koll på STI, hehe. 😉
>
>Regionsansvarig: GöteborgVad jag hört så ska bilen bli tystare med 3″ än med 2.5″, om du inte har över 350 hk. Dvs har man under 350 hk är 2.5″ optimalare (mer ljud och bättre vrid). Har man över 350 hk så måste man ha 3″ och då lär de nog låta en del ändå. Detta är iaf uppfattning jag har fått genom att fråga runt. Om någon vet något annat får dom mer än gärna upplysa mig 😉
Jag ska då iaf sikta på ett 2.5″ eftersom 350 hk är inte nån siffra jag siktar på (än iaf :D).http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini2.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
http://fullspeed.to/shagaru
http://www.streetrace402.com6 april, 2003 kl. 23:34 #49460Zacca
DeltagareLAST EDITED ON Apr-07-03 AT 01:36AM (GMT)
Grimlock,Hur kommer det sig då att mitt byte från orginal 2,5″ till 3″ gav 39 hästar extra då??? Och detta trots att jag ligger under 350hp.
zacca
7 april, 2003 kl. 02:36 #49457griml0ck
DeltagareLAST EDITED ON Apr-07-03 AT 04:39AM (GMT)
För i original röret sitter det massa dämpare o grejer. Hade du bytt till ett ferrita 2.5″ system (om de nu finns) skulle du fått samma effekt fast mer ljud.edit: Så har jag iaf fått det förklarat för mig. Lixom tror du om jag köpa ett 2.5″ system till min GT skulle mäta hästarna till säg +10 hk senare vid byte till 3″ få ytterligare +20?
http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini2.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
http://fullspeed.to/shagaru
http://www.streetrace402.com7 april, 2003 kl. 04:51 #49450SecretAgentMan
DeltagareKollade du laddtryck före och efter?
Det luktar elaka laddtryckstoppar lång väg…/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen7 april, 2003 kl. 06:54 #49455Kvarnis
DeltagareOm jag var du så skulle jag Se upp för ladd spikar…VF30’n alt VF35 som sitter på STI VII brukar ladd spika rätt grymt med fri andning.
Sedan så vet jag att MRT systemet är 3″ men väldigt tyst 🙂
Funkar bra vid normala laddtryck under 1.4Bar ;):DSedan så är det så att 2.5″ är tystare än 3″.. man brukar ta ner systemen till 2.5″ vid slutburken för att få ner volymen.
/Kvarnis
7 april, 2003 kl. 07:13 #49461Zacca
Deltagare>Kollade du laddtryck före och efter?
>Det luktar elaka laddtryckstoppar lång väg…
>
>/J
>
>Banträffsansvarig SSI
>Stolt ägare till SilverpilenJapp,
0,9 bar före.
1,02 bar efter.Spikningar kan kännas ibland men dessa är knappt märkbara.
zacca
10 april, 2003 kl. 05:56 #49452Perra
DeltagareLAST EDITED ON Apr-10-03 AT 08:09AM (GMT)
>Spikningar kan kännas ibland men dessa är knappt märkbara.
>
>zaccaOH MY GOD! Om du kan känna laddtrycksspikarna (vilket jag hoppas du menade) så tycker jag du borde ta o montera in en Knock Link omedelbums! Det kan det ju faktiskt hända att du inte bara har laddspikar utan riktiga spikar oxå! Värt att kolla och inte värt att chansa.
Mvh Perra
10 april, 2003 kl. 06:29 #49458griml0ck
DeltagareSökte på forumet men kunde inte hitta något så min fråga är: Laddtrycksspikar hur känner/märker man sådana?
http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini2.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
http://fullspeed.to/shagaru
http://www.streetrace402.com11 april, 2003 kl. 00:26 #49462Zacca
DeltagareSpikningar eller ryckningar, vad vet jag…. Det är i alla fall borta nu.
zacca
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.