Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2110
    Zacca
    Deltagare

      LAST EDITED ON Apr-06-03 AT 06:14PM (GMT)
      Måste bara få skryta lite:

      För ett par veckor sedan gjorde JRM en effekttest på min bil (DeltaDash-mukvarubaserad). Där fick jag 205 på hjulen. Då bilen var helt orginal på 265hp så blir effektförlusten alltså 22,64%.

      Nu efter att ett Ferrita-system med racekat monterats på så gjordes samma test igen. Nu hade jag 235hp på hjulen, vilket blir 304 i motorn. 39 hästar extra (38,7hp för att vara exakt). Bilen blev efter avgasbytet som en helt ny bil, mycket piggare på höga varv plus att turbokicken kommer tidigare och brutalare. Men att det skulle bli 39 hästar extra på ett avgasbyte är ju helt enormt.

      zacca

      http://members.cox.net/avatarspace/stispin2.gif

      #49467
      Niklas
      Deltagare

        LAST EDITED ON Apr-06-03 AT 06:15PM (GMT)
        Som jag skrivit i “Effekttest tråden” så skiljer det 30-35 häst mellan min och Tengils GT. Min är helt orginal, han har luftfilter och 2.5″ avgas. Säger en del om sugröret från turbon och bak till rumpan. Att skillnaden blir ännu större på kraftigare motor är väl logiskt. Otroligt att inte Imprezan levererades/levereras med fetare pipa. 2.5″ från turbon och en regält dämpare på slutet hade varit klokt. Inte många som skulle klagat heller…

        EDIT: Grattis till ditt rörtrim! 😉

        Regionsansvarig: Göteborg

        #49459
        Zacca
        Deltagare

          På Sti’n satt det 2,5″ orginal och nu är det 3″

          zacca

          http://members.cox.net/avatarspace/stispin2.gif

          #49463
          Tengil
          Deltagare

            >LAST EDITED ON Apr-06-03 AT
            >06:15 PM (GMT)

            >
            >Som jag skrivit i “Effekttest tråden” så skiljer det 30-35 häst mellan
            >min och Tengils GT. Min är helt orginal, han har luftfilter och 2.5″
            >avgas. Säger en del om sugröret från turbon och bak till rumpan. Att
            >skillnaden blir ännu större på kraftigare motor är väl logiskt.
            >Otroligt att inte Imprezan levererades/levereras med fetare pipa. 2.5″
            >från turbon och en regält dämpare på slutet hade varit klokt. Inte
            >många som skulle klagat heller…
            >
            >EDIT: Grattis till ditt rörtrim! 😉
            >
            >Regionsansvarig: Göteborg

            *Host* det e faktiskt 3″ jag har;-)

            #49468
            Niklas
            Deltagare

              Tengil: Jasså? Helt för mig att du hade 2.5″. Du måste ha det tystaste 3″ jag känner till. Hehehehehe. 😀

              Zacca: Ah, ok. Inte sån koll på STI, hehe. 😉

              Regionsansvarig: Göteborg

              #49464
              Tengil
              Deltagare

                LAST EDITED ON Apr-06-03 AT 09:31PM (GMT)
                >Tengil: Jasså? Helt för mig att du hade 2.5″. Du måste ha det tystaste
                >3″ jag känner till. Hehehehehe. 😀
                >
                >Regionsansvarig: Göteborg

                Att verka utan att höras är min paroll
                Inte att höras utan att verka som du är inne på;-)

                #49456
                griml0ck
                Deltagare

                  >Tengil: Jasså? Helt för mig att du hade 2.5″. Du måste ha det tystaste
                  >3″ jag känner till. Hehehehehe. 😀
                  >
                  >Zacca: Ah, ok. Inte sån koll på STI, hehe. 😉
                  >
                  >Regionsansvarig: Göteborg

                  Vad jag hört så ska bilen bli tystare med 3″ än med 2.5″, om du inte har över 350 hk. Dvs har man under 350 hk är 2.5″ optimalare (mer ljud och bättre vrid). Har man över 350 hk så måste man ha 3″ och då lär de nog låta en del ändå. Detta är iaf uppfattning jag har fått genom att fråga runt. Om någon vet något annat får dom mer än gärna upplysa mig 😉
                  Jag ska då iaf sikta på ett 2.5″ eftersom 350 hk är inte nån siffra jag siktar på (än iaf :D).

                  http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini2.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
                  http://fullspeed.to/shagaru
                  http://www.streetrace402.com

                  #49460
                  Zacca
                  Deltagare

                    LAST EDITED ON Apr-07-03 AT 01:36AM (GMT)
                    Grimlock,

                    Hur kommer det sig då att mitt byte från orginal 2,5″ till 3″ gav 39 hästar extra då??? Och detta trots att jag ligger under 350hp.

                    zacca

                    http://members.cox.net/avatarspace/stispin2.gif

                    #49457
                    griml0ck
                    Deltagare

                      LAST EDITED ON Apr-07-03 AT 04:39AM (GMT)
                      För i original röret sitter det massa dämpare o grejer. Hade du bytt till ett ferrita 2.5″ system (om de nu finns) skulle du fått samma effekt fast mer ljud.

                      edit: Så har jag iaf fått det förklarat för mig. Lixom tror du om jag köpa ett 2.5″ system till min GT skulle mäta hästarna till säg +10 hk senare vid byte till 3″ få ytterligare +20?

                      http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini2.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
                      http://fullspeed.to/shagaru
                      http://www.streetrace402.com

                      #49450
                      SecretAgentMan
                      Deltagare

                        Kollade du laddtryck före och efter?
                        Det luktar elaka laddtryckstoppar lång väg…

                        /J

                        Banträffsansvarig SSI
                        Stolt ägare till Silverpilen

                        #49455
                        Kvarnis
                        Deltagare

                          Om jag var du så skulle jag Se upp för ladd spikar…VF30’n alt VF35 som sitter på STI VII brukar ladd spika rätt grymt med fri andning.

                          Sedan så vet jag att MRT systemet är 3″ men väldigt tyst 🙂
                          Funkar bra vid normala laddtryck under 1.4Bar ;):D

                          Sedan så är det så att 2.5″ är tystare än 3″.. man brukar ta ner systemen till 2.5″ vid slutburken för att få ner volymen.

                          /Kvarnis

                          #49461
                          Zacca
                          Deltagare

                            >Kollade du laddtryck före och efter?
                            >Det luktar elaka laddtryckstoppar lång väg…
                            >
                            >/J
                            >
                            >Banträffsansvarig SSI
                            >Stolt ägare till Silverpilen

                            Japp,

                            0,9 bar före.
                            1,02 bar efter.

                            Spikningar kan kännas ibland men dessa är knappt märkbara.

                            zacca

                            http://members.cox.net/avatarspace/stispin2.gif

                            #49452
                            Perra
                            Deltagare

                              LAST EDITED ON Apr-10-03 AT 08:09AM (GMT)
                              >Spikningar kan kännas ibland men dessa är knappt märkbara.
                              >
                              >zacca

                              OH MY GOD! Om du kan känna laddtrycksspikarna (vilket jag hoppas du menade) så tycker jag du borde ta o montera in en Knock Link omedelbums! Det kan det ju faktiskt hända att du inte bara har laddspikar utan riktiga spikar oxå! Värt att kolla och inte värt att chansa.

                              Mvh Perra

                              #49458
                              griml0ck
                              Deltagare

                                Sökte på forumet men kunde inte hitta något så min fråga är: Laddtrycksspikar hur känner/märker man sådana?

                                http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini2.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
                                http://fullspeed.to/shagaru
                                http://www.streetrace402.com

                                #49462
                                Zacca
                                Deltagare

                                  Spikningar eller ryckningar, vad vet jag…. Det är i alla fall borta nu.

                                  zacca

                                  http://members.cox.net/avatarspace/stispin2.gif

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.