SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Ferrita = 39 hp extra.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2110
    Zacca
    Deltagare

    LAST EDITED ON Apr-06-03 AT 06:14PM (GMT)
    Måste bara få skryta lite:

    För ett par veckor sedan gjorde JRM en effekttest på min bil (DeltaDash-mukvarubaserad). Där fick jag 205 på hjulen. Då bilen var helt orginal på 265hp så blir effektförlusten alltså 22,64%.

    Nu efter att ett Ferrita-system med racekat monterats på så gjordes samma test igen. Nu hade jag 235hp på hjulen, vilket blir 304 i motorn. 39 hästar extra (38,7hp för att vara exakt). Bilen blev efter avgasbytet som en helt ny bil, mycket piggare på höga varv plus att turbokicken kommer tidigare och brutalare. Men att det skulle bli 39 hästar extra på ett avgasbyte är ju helt enormt.

    zacca

    http://members.cox.net/avatarspace/stispin2.gif

    #49467
    Niklas
    Deltagare

    LAST EDITED ON Apr-06-03 AT 06:15PM (GMT)
    Som jag skrivit i “Effekttest tråden” så skiljer det 30-35 häst mellan min och Tengils GT. Min är helt orginal, han har luftfilter och 2.5″ avgas. Säger en del om sugröret från turbon och bak till rumpan. Att skillnaden blir ännu större på kraftigare motor är väl logiskt. Otroligt att inte Imprezan levererades/levereras med fetare pipa. 2.5″ från turbon och en regält dämpare på slutet hade varit klokt. Inte många som skulle klagat heller…

    EDIT: Grattis till ditt rörtrim! 😉

    Regionsansvarig: Göteborg

    #49459
    Zacca
    Deltagare

    På Sti’n satt det 2,5″ orginal och nu är det 3″

    zacca

    http://members.cox.net/avatarspace/stispin2.gif

    #49463
    Tengil
    Deltagare

    >LAST EDITED ON Apr-06-03 AT
    >06:15 PM (GMT)

    >
    >Som jag skrivit i “Effekttest tråden” så skiljer det 30-35 häst mellan
    >min och Tengils GT. Min är helt orginal, han har luftfilter och 2.5″
    >avgas. Säger en del om sugröret från turbon och bak till rumpan. Att
    >skillnaden blir ännu större på kraftigare motor är väl logiskt.
    >Otroligt att inte Imprezan levererades/levereras med fetare pipa. 2.5″
    >från turbon och en regält dämpare på slutet hade varit klokt. Inte
    >många som skulle klagat heller…
    >
    >EDIT: Grattis till ditt rörtrim! 😉
    >
    >Regionsansvarig: Göteborg

    *Host* det e faktiskt 3″ jag har;-)

    #49468
    Niklas
    Deltagare

    Tengil: Jasså? Helt för mig att du hade 2.5″. Du måste ha det tystaste 3″ jag känner till. Hehehehehe. 😀

    Zacca: Ah, ok. Inte sån koll på STI, hehe. 😉

    Regionsansvarig: Göteborg

    #49464
    Tengil
    Deltagare

    LAST EDITED ON Apr-06-03 AT 09:31PM (GMT)
    >Tengil: Jasså? Helt för mig att du hade 2.5″. Du måste ha det tystaste
    >3″ jag känner till. Hehehehehe. 😀
    >
    >Regionsansvarig: Göteborg

    Att verka utan att höras är min paroll
    Inte att höras utan att verka som du är inne på;-)

    #49456
    griml0ck
    Deltagare

    >Tengil: Jasså? Helt för mig att du hade 2.5″. Du måste ha det tystaste
    >3″ jag känner till. Hehehehehe. 😀
    >
    >Zacca: Ah, ok. Inte sån koll på STI, hehe. 😉
    >
    >Regionsansvarig: Göteborg

    Vad jag hört så ska bilen bli tystare med 3″ än med 2.5″, om du inte har över 350 hk. Dvs har man under 350 hk är 2.5″ optimalare (mer ljud och bättre vrid). Har man över 350 hk så måste man ha 3″ och då lär de nog låta en del ändå. Detta är iaf uppfattning jag har fått genom att fråga runt. Om någon vet något annat får dom mer än gärna upplysa mig 😉
    Jag ska då iaf sikta på ett 2.5″ eftersom 350 hk är inte nån siffra jag siktar på (än iaf :D).

    http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini2.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
    http://fullspeed.to/shagaru
    http://www.streetrace402.com

    #49460
    Zacca
    Deltagare

    LAST EDITED ON Apr-07-03 AT 01:36AM (GMT)
    Grimlock,

    Hur kommer det sig då att mitt byte från orginal 2,5″ till 3″ gav 39 hästar extra då??? Och detta trots att jag ligger under 350hp.

    zacca

    http://members.cox.net/avatarspace/stispin2.gif

    #49457
    griml0ck
    Deltagare

    LAST EDITED ON Apr-07-03 AT 04:39AM (GMT)
    För i original röret sitter det massa dämpare o grejer. Hade du bytt till ett ferrita 2.5″ system (om de nu finns) skulle du fått samma effekt fast mer ljud.

    edit: Så har jag iaf fått det förklarat för mig. Lixom tror du om jag köpa ett 2.5″ system till min GT skulle mäta hästarna till säg +10 hk senare vid byte till 3″ få ytterligare +20?

    http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini2.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
    http://fullspeed.to/shagaru
    http://www.streetrace402.com

    #49450
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Kollade du laddtryck före och efter?
    Det luktar elaka laddtryckstoppar lång väg…

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

    #49455
    Kvarnis
    Deltagare

    Om jag var du så skulle jag Se upp för ladd spikar…VF30’n alt VF35 som sitter på STI VII brukar ladd spika rätt grymt med fri andning.

    Sedan så vet jag att MRT systemet är 3″ men väldigt tyst 🙂
    Funkar bra vid normala laddtryck under 1.4Bar ;):D

    Sedan så är det så att 2.5″ är tystare än 3″.. man brukar ta ner systemen till 2.5″ vid slutburken för att få ner volymen.

    /Kvarnis

    #49461
    Zacca
    Deltagare

    >Kollade du laddtryck före och efter?
    >Det luktar elaka laddtryckstoppar lång väg…
    >
    >/J
    >
    >Banträffsansvarig SSI
    >Stolt ägare till Silverpilen

    Japp,

    0,9 bar före.
    1,02 bar efter.

    Spikningar kan kännas ibland men dessa är knappt märkbara.

    zacca

    http://members.cox.net/avatarspace/stispin2.gif

    #49452
    Perra
    Deltagare

    LAST EDITED ON Apr-10-03 AT 08:09AM (GMT)
    >Spikningar kan kännas ibland men dessa är knappt märkbara.
    >
    >zacca

    OH MY GOD! Om du kan känna laddtrycksspikarna (vilket jag hoppas du menade) så tycker jag du borde ta o montera in en Knock Link omedelbums! Det kan det ju faktiskt hända att du inte bara har laddspikar utan riktiga spikar oxå! Värt att kolla och inte värt att chansa.

    Mvh Perra

    #49458
    griml0ck
    Deltagare

    Sökte på forumet men kunde inte hitta något så min fråga är: Laddtrycksspikar hur känner/märker man sådana?

    http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini2.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
    http://fullspeed.to/shagaru
    http://www.streetrace402.com

    #49462
    Zacca
    Deltagare

    Spikningar eller ryckningar, vad vet jag…. Det är i alla fall borta nu.

    zacca

    http://members.cox.net/avatarspace/stispin2.gif

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.