När vi var på studiebesök hos Ferrita förra året så förklarade dom att Imprezans originalavgas helt klart är en MYCKET MEDVETEN strypning från fabriken. När det gäller STi:n så säger ryktet att den är ännu mer strypt. Allt detta skulle ha att göra med avgas-normer, miljöhänsyn och måttlighet ur hästkraftsynpunkt. I t ex England så har man länge haft en debatt som inte vi haft i Sverige om att huruvida man ska ingripa mot biltillverkarnas hästkrafts-kapplöpning.
Definitivt skaffa laddtrycksmätare. Kostar ”inget” och är guld värt!
Det där med dämpare får du nästan avgöra själv, kanske i samråd med Ferrita själva. Har hört att somliga åker tillbaka för att ta bort en av de två dämparna för att det lät för lite…
Jag skulle själv köra på 3″ med en dämpare. Ljudet är (i stort sett) sk1t samma, man byter ju avgas för att få bättre flöde.
Laddtrycksspikar, knackningar, okontrollerade detonationer mm…
Hatad aktivitet i förbränningsutrymmet vid hård belastning som har många namn.
Resultatet i förlängningen utan korrekta åtgärder är alltid densamma, en trasig motor och en olycklig ägare.