SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Ferrita: bad or good

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2076
    Zacca
    Deltagare

    LAST EDITED ON Mar-08-03 AT 01:18AM (GMT)
    Är lite sugen att byta 3″ avgassystem på bilen. Har kollat runt lite och sett att det är svårt att hitta färdiga system till en STI-03’a. Det kommer väl att finnas färdiga system till bilen framöver. Hur som helst, Ferrita handbygger ju system till vilken bil som helst, alltså även till nya Imprezan.

    Fråga: Har någon här några DÅLIGA erfarenheter av Ferrita och/eller deras avgassystem??

    Har läst igenom tidigare inlägg om Ferrita och inte hittat något ofördelaktigt om dem, förutom att det är dyrt men bra. Är det så dyrt igentligen? JDM tar ju 11000:- ordinariepris för sitt HKS, och det är inte ens rostfritt och utan race-kat. Hos ferrita kostar ett handbyggt, rostfritt system INKL race-kat 13500:- inkl vår rabatt klart på bil. Dessutom finns det för omgående leverans då de gör allt själva.

    Är det ett vettigt val om man vill ha NU??

    zacca

    #49136
    Kvarnis
    Deltagare

    Köper man Ferrita bör man välja med kat….
    annars så måste du lös med hela systemet inför besiktning.

    Sedan finns väl även U:A avgasteknik som oxå bygger system.
    Jag skulle inte betala 13.5′ för ett avgas….men jag vill inte ha nå katter heller 😉

    Ploggen fixar ju HKS, Å Blitz till en bra kurs sedan kan du köpa en Dp själv.
    om du vill köra utan kat.

    Du kan med stor fördel byta up-pipe på din STI03 oxå…då det även sitter en även kat där.

    Men efter du bytt avgas på en STI03 BÖR du fixa en remap…dom brukar laddtrycks spika rätt hårt annars..(STI02 alla fall)

    En STI02 med ett 3″ utan kat och TEK3 lämnar ~350bhp…STI03 lär göra nått liknanade.

    /Kvarnis

    #49131
    OzO
    Deltagare

    >Fråga: Har någon här några DÅLIGA erfarenheter av Ferrita och/eller
    >deras avgassystem??

    Du kommer inte få många svar på en sån fråga! 😉 För det enda “negativa” är priset. Men “you get what you pay for”… Dom ligger i Sverige, mao nära att besöka/prata med. Dom gör bra och lagliga avgassystem. Dom har erfarenhet och kunskap.

    >Är det ett vettigt val om man vill ha NU??

    Ja! 🙂

    (Fast glöm inte varningen ovan om laddtrycksspikar som kan uppstå…)

    ________________________________________
    http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
    ~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
    “It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”

    #49132
    christopher
    Deltagare

    fraSSe

    Jag har bara bra erfarenheter av ferrita, men man är väl lite färgad, var är på klubbens årsmöte och fick fullt förtroende för killarna där. Men billigast är dom inte.

    Kör själv ferrita 3″ m. racekat + Peltor intrecom vid långresor 😉 Men GT:n går inte att jämföra vad det gäller ljudisolering.
    Åkte med i en STI-02 på svenska och från baksätet kändes det som att åka V70 med lite mer drag i, tyst och bekvämt 🙂
    /
    fraSSe

    #49137
    Kvarnis
    Deltagare

    Angående ljud i bilen med ferrita, så om du vill bli skrämnd så skulle du få åke en svänge med Patrik här uppe i Ö-vik 😀

    Han har ett ferrita utan kat…sedan har han inget baksäte inge ljuddämpande mattor etc ;):D…en resa på 10mil avverkas med hörelskydd om man vill ha hörseln kvar ;):D..sedan kör han med Lappi fulldubb på vintern oxå..:D

    Fast den låter gött med systemet:D

    han är nöjd med systemet …som en gång har suttit på min bil…
    men han funderar på att fixa flänsar för att kunna montera kissen inför besiktning..utan att behöva ta bort allt från turbon.

    /Kvarnis

    #49133
    christopher
    Deltagare

    fraSSe

    Ja dé é Oally!! fulldubb på vintern
    Funkar tyvärr inge vidare här i Tokholm då man mest åker på torr asfalt.
    Bilen blir så svajig och det blir inte många dubb kvar, Polisen skulle nog ha ytterligare en sak att skriva på, om man kryssade runt med fulldubb på Sveavägen 😉
    Mitt feritta har racekat så besiktningen är inget att oroa sig för och ljudet är kanon, speciellt i tunnlar 😀
    Men när man åker långt och ligger i 120 så blir det ett dovt bakrundsljud som är irriterande efter någon timme. Men det löser sig som sagt med intercom lurarna från rallybilen 😉

    Men varför har killen i Ö-vik inga mattor mm , har han bur eller är han också bara rally wannabe som jag själv.
    /
    fraSSe

    #49138
    Kvarnis
    Deltagare

    LAST EDITED ON Mar-08-03 AT 05:19PM (GMT)
    Tror det kan sägas att han är lite wally tokig…:D
    han köpte AVO fjäderben samtidigt som mig…för mig funkar dom perfekt…
    men han provade att hoppa på grusvägar å så..och då var dom för stötiga..

    Han ska väl skaffa bur oxå…dom ä ju lite dyr bara ;):D
    han har även sparco stolar i den.
    http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?full=1&set_albumName=ssi329&id=Patriks_MY95_web

    Han skulle nog åka wally om det fanns $ typ 😀

    /Kvarnis

    #49140
    Henrik
    Deltagare

    >
    >Är lite sugen att byta 3″ avgassystem på bilen. Har kollat runt lite
    >och sett att det är svårt att hitta färdiga system till en STI-03’a.
    >Det kommer väl att finnas färdiga system till bilen framöver. Hur som
    >helst, Ferrita handbygger ju system till vilken bil som helst, alltså
    >även till nya Imprezan.
    >
    >Fråga: Har någon här några DÅLIGA erfarenheter av Ferrita och/eller
    >deras avgassystem??
    >
    >Har läst igenom tidigare inlägg om Ferrita och inte hittat något
    >ofördelaktigt om dem, förutom att det är dyrt men bra. Är det så dyrt
    >igentligen? JDM tar ju 11000:- ordinariepris för sitt HKS, och det är
    >inte ens rostfritt och utan race-kat. Hos ferrita kostar ett
    >handbyggt, rostfritt system INKL race-kat 13500:- inkl vår rabatt
    >klart på bil. Dessutom finns det för omgående leverans då de gör allt
    >själva.
    >
    >Är det ett vettigt val om man vill ha NU??
    >
    >zacca

    Har beställt tid hos dom nu, så den 28:e kan du få en rapport 🙂

    //Henrik

    #49139
    Zacca
    Deltagare

    LAST EDITED ON Mar-10-03 AT 03:21PM (GMT)
    >
    >Har beställt tid hos dom nu, så den 28:e kan du få en rapport 🙂
    >
    >//Henrik

    Jag har redan bestämt mig. Skall dit den 18:e och får tillbaka bilen den 19:e. Hittade lite negativa reaktioner på zatzy men det mesta verkar mest vara dravel. Som sagt, har redan bestämmt mig. Folk säger att bilen kommer att bli helt annorlunda att köra.

    zacca

    #49134
    christopher
    Deltagare

    fraSSe

    Man ska nog ta det alla “experter” på Yatzy säger med en stor nypa salt, vissa har nog inte ens körkort eller moppe 😉

    Bilen kommer bli helt annorlunda, speciellt i söderledstunneln 😀
    Du fick väl ett litet smakprov när vi stack från Ekerö i går
    Hoppas det löser sig med inbrottet och du får på en ny ruta
    /
    fraSSe

    #49128
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Jag *vet* att folk haft problem med laddtrycket i STi:n efter montering av ett redigt avgassystem…

    Har du inte laddtrycksmätare, montera det INNAN du lämnar bilen till Ferrita, för att se hur det beter sig.

    Jag har en personlig bekant som såg 1.7 bar + efter montering av ett avkattat system… 😮

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

    #49141
    Henrik
    Deltagare

    >Jag *vet* att folk haft problem med laddtrycket i STi:n efter
    >montering av ett redigt avgassystem…
    >
    >Har du inte laddtrycksmätare, montera det INNAN du lämnar bilen till
    >Ferrita, för att se hur det beter sig.
    >
    >Jag har en personlig bekant som såg 1.7 bar + efter montering av ett
    >avkattat system… 😮
    >
    >/J
    >
    >Banträffsansvarig SSI
    >Stolt ägare till Silverpilen

    SAM, vet du om detta även kan gälla vanliga (gt+wrx)?
    “försvinner” risken om man kör med racekat?

    mvh Henrik

    #49129
    SecretAgentMan
    Deltagare

    På våra “vanligare” modeller visar sig inte problemet lika extremt, det blir mer pulsering, och i värsta fall kanske man slår i laddtrycksspärren.

    Enkelt löst med frasses favoritmod – en Dawes Device. 😀

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

    #49135
    christopher
    Deltagare

    fraSSe

    Min “favoritmodd”?? har ingen än men gillar när man med en och samma pryl kan lösa allt 😀 typ “selleri”
    Vad är det för prisläge på en Dawes?

    Jag bytte restriktor till en med större hål och vips så var laddtrycket stabilt 🙂
    Kunde jag i stället använt en Daves?

    Man ställer sig också frågan varför det finns en liten restriktor, vet en som slängde den i soporna och skruvade på wastegaten tills laddtrycket blev som vanligt. Bra eller dåligt, det funkade i allafall men någon japan måste ha hittat en andledning.
    Kan bra gissa på att den gör laddtrycket stabilare?
    /
    fraSSe

    #49130
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Originalsetupen är KASS på att “blöda av” trycket, så man begränsar flödet in i styrsystemet med en restriktor. 🙂

    Dawesen är inget annat än en enkel fjäderbelastad kulventil, som fungerar KLOCKRENT, och är reptilsnabb…inget svaj, inget fuffens.

    Den har en nackdel, du tappar kontrollen över trycket, det blir det du satt det på – oavsett om det spikar som fan osv.

    Den ligger runt 7-800:- med frakt här i Svedala, lite beroende på det svajande pundet.

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.