› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Fick göra om 4hjulsintällningen efter 3mån!!!!
- Detta ämne har 9 svar, 1,713 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 3 månader sedan av
ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
20 september, 2006 kl. 00:00 #4857
Boki
DeltagareSänkte bilen och gjorde 4hjulsinställningen 100 mil efter det. Det var 3 månader sen, för ca 1 månad sen så provade jag på lite ”donuts” tog ca2 varv åt vänster o sen ca3 varv till höger. Efter det har bilen varit konstig och jag tyckte att CAMBER vänster fram var ändrad. Hjulet stod rakt ej som vi hade ställt det. Tog en vattenkompas o tittade på plant underlag, det visade sig att vänster hjul mycket riktigt stod spikrakt medans höger fram var CAMBERN bra(övre delen lutar in mot bilen)………………
Åkte till firman som gjort det o vi mätte upp bilen igen……
Svaret, TOEen hade ändrats kraftigt fram så båda hjulen pekade åt höger typ o cambern vänster fram hade ändrats lite också. FATTAR INGENTING!!!!ÄR INTE DETTA EN RALLYBIL SOM SKALL TÅLA AGGRESIV KÖRNING!!!!!
Svaret jag fick var att det räcker med ett litet ”hål” på vägen medans man kör att inställningarna skall ändras!!???!?!
FRÅGAN NU???? Hade killen glömt att dra åt, eller var det ”donutsen”, eller har jag kört i något JÄV-A hål på vägen utan att veta om det!?!?!?????????????
Är detta normalt att dessa bilar är så känsliga???????????????
Som det ser ut nu och speciellt här i Stockholm där vägarna är som på MÅNEN, skall jag då behöva göra 4hjulsinställning varje 6 månader eller???????????!!!!!!!!??????????x( x( x( x( x( x( x( x( x(20 september, 2006 kl. 05:36 #68603SecretAgentMan
DeltagareDe hade fjollat en smula när det drogs åt.
Men tilläggas BÖR är att Subaru knappast byggt bilen med donuts på torr asfalt i åtanke…kör man bilen som en rallybil blir det service därefter med.
..och nej, det är ingen rallybil, det är inte ens i närheten av en riktig rallybil, även om de absolut går att använda (och har gjorts så hårt de senaste 6 åren vi pysslat med våra svänga-aktiviteter) – snart är det konbana igen i Västerås, du är så välkommen så! 😀
/J
20 september, 2006 kl. 06:34 #68606simo
DeltagareHar bara sett en rallybil göra ett varv med flit en gång, o de var Panizzi i Spanien för ett par år sedan
/U – kör som det är tänkt med bilen så håller den
22 september, 2006 kl. 21:31 #68610Boki
DeltagareVågar inte längre ens köra kraftigt i en kurva 🙁 jag sitter i tankarna……….. tänk om de inte har dragit åt tillräckligt 🙁 🙁 …..tänk om det ändras igen, hur skall man bevisa då att de inte dragit åt???? Killen som gjorde det använde maskin när han fixade CAMBERN fram, kanske är maskinen inte tillräckligt stark???? Jag ringde upp honom, och han sa att antingen sitter det eller inte typ..!!?? skall man lyfta bilen själv o prova, men då kanske man pajjar inställningarna???? 🙁 🙁 🙁 🙁 Största frågan är varför Cambern ändrades lite och TOEen mycket från första början, under 3 mån????? Var det mina ”donuts” som jag provade EN gång eller att jag kört kraftigt in i många svängar eller plockat hål på vägen(som jag vet inte har gjort)????????? ;( ;( ;(
23 september, 2006 kl. 05:50 #68607simo
DeltagareOm du kollar hur hjulupphängningen geometri ser ut så är det inte så konstigt att TOE ändrar sig när Cambern ändra….ska änna va så.
/U – gör det själv så att man vet vad se e gjort
25 september, 2006 kl. 07:19 #68611Niklas
DeltagareBoki: En rallybil får hjulinställningarna kontrollerade/korrigerade ungefär 2-3ggr/dag under en tävling (läs: vid varje serviceuppehåll) så tro inte att de ställer in vinklarna hemma i verkstan och sen kör en hel helg.
26 september, 2006 kl. 10:57 #68608FeA
DeltagareVågar inte längre ens köra kraftigt i en kurva 🙁 jag sitter i tankarna……….. tänk om de inte har dragit åt tillräckligt 🙁 🙁 …..tänk om det ändras igen, hur skall man bevisa då att de inte dragit åt???? Killen som gjorde det använde maskin när han fixade CAMBERN fram, kanske är maskinen inte tillräckligt stark???? Jag ringde upp honom, och han sa att antingen sitter det eller inte typ..!!?? skall man lyfta bilen själv o prova, men då kanske man pajjar inställningarna???? 🙁 🙁 🙁 🙁 Största frågan är varför Cambern ändrades lite och TOEen mycket från första början, under 3 mån????? Var det mina ”donuts” som jag provade EN gång eller att jag kört kraftigt in i många svängar eller plockat hål på vägen(som jag vet inte har gjort)????????? ;( ;( ;(
Det vart sammalika fel för mej efter att jag gjort en fyrhjulsinställning efter bytet till coilovers.
Han hade dragit åt lite för dåligt på vänster fram, så cambern vart då på ”max”. Ringde till han och berätta hur det var, och han sa att det är bara att komma in så skulle han fixa det.
Man MÅSTE skruva av hjulen fram och dra åt bultarna för hand om det ska sitta ordentilgt.12 december, 2006 kl. 23:12 #68604ExOrdis
DeltagareLänkarmslagringarna/bussningarna kan vara slitna/glappa och isf är det meningslöst att justera innan man bytt ut dom.
23 december, 2006 kl. 15:10 #68609HAEN
DeltagareTror inte bussningana är slut på en 06 sti.
Jag använder min sti rikligt å hårt,den har då inte varit något problem med min iallafall.
23 december, 2006 kl. 20:22 #68605ExOrdis
DeltagareSjälvklart!
Men generellt sett beror det en del på hur många mil man kört och på vilken slags vägstandard i kombination med körstil.
Slitage är valbart och har man kul i en impreza så vidhåller jag
att kontroll/justering av hjulvinkelinställningar bör göras en gång
om året. Ibland behöver det ske oftare i samband med missöden… I mitt fall iaf. 😉
Kontroll av hjullagerspel och bussningar sker ju iaf minst 2 ggr per
år i samband med däckskifte. Bara att rycka och slita i grejjorna så att de sitter ordentligt fast.God Hjul!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.