› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Fjäderbensstag bättre för väghållningen?
- Detta ämne har 16 svar, 4,422 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 7 månader sedan av
Perra.
-
FörfattareInlägg
-
2 januari, 2009 kl. 14:04 #4969
Viom
DeltagareSitter lite i tankarna att beställa fjäderbensstag bak och fram till min Wrx 01’a. Kommer detta att göra någon skillnad på väghållningen eller är det mest en kosmetisk skillnad =).
Vad annars rekommenderas för väghållningen? Det som sitter på nu är andra fjädrar på orginal dämparna. Coilovers verkar lite knöligt att montera men kanske har fattat fel men måste inte baksäte monteras bort osv? / Henke2 januari, 2009 kl. 14:44 #69529STIred
DeltagareKrängare+endlinks fram och bak är det första man kan byta enligt mitt tycke iaf. Gör grym skillnad när man svänger lite med bilen.
Tror de flesta börjar med att sätta dit fjäderbensstag dels för att det ser lite fräckare ut i motorrummet + att det är en förhållandevist billig åtgärd. Det gör ju lite skillnad med stag men som sagt rejälare krängare och links skulle nog jag börja med iaf.
Eller sätt dit stag och skaffa nya krängare+endlinks samtidigt.
/r
2 januari, 2009 kl. 15:43 #69538Viom
DeltagareOk, är endlinks samma sak som droplinks? Och är det Svårmonterat?
2 januari, 2009 kl. 19:16 #69539Viom
Japp samma, Och nej det är busenkelt, lossa 2 bultar på varje sida och sedan återmontera den nya droplinken.. 😉
Okej, får bli att beställa nya droplinks då :-). Är det scoobyparts.com som gäller när man ska beställa eller finns det billigare eller bättre alternativ inom Sverige?
2 januari, 2009 kl. 19:38 #69540Viom
Japp samma, Och nej det är busenkelt, lossa 2 bultar på varje sida och sedan återmontera den nya droplinken.. 😉
Okej, får bli att beställa nya droplinks då :-). Är det scoobyparts.com som gäller när man ska beställa eller finns det billigare eller bättre alternativ inom Sverige?
Men du får ju köpa krängningshämmare också om det ska bli någon skillnad…
Det får det beställas krängningshämmare samtidigt, men varifrån? 🙂
2 januari, 2009 kl. 20:07 #69530STIred
DeltagareJepp håller med Oskar, beställ både krängare och links samtidigt. Whiteline har ju sjyssta grejer och störst urval. Det går beställa direkt från australien, då australiensiska dollarn inte stigit så mycket gentemot kronan så priserna därnere fortfarande ok. Du kan beställa direkt från whiteline http://www.whiteline.com.au/ men det finns andra där nere som säljer med.
Går att köpa whiteline från us med från flera olika ställen, men i och med höga dollarn så blir det dyrare än att köpa direkt från au.
I uk finns demontweeks http://www.demon-tweeks.co.uk/ som säljer whiteline prylar fast jag tror det blir lite dyrare jämfört med om du köper från au ändå. Även om du räknar på tull på AU priset.
På min rödaSTI sitter det cusco stag både fram och bak ihop med helix droplinks. Bra kvalite på dessa grjerna med. De går handla från US. Jag köpte mina av JRM (http://www.jrm-racing.se) för ett par år sen. Deras pris var helt ok då med vet ej vad de tar för grejerna nu.
Här är en bild på helix länkarna bredvid mina original
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Nya_bilprylar_2006/link_new_vs_old2_001.jpgoch här är bild på cusco krängarna(22mm) vid original STI. Skiljer bara ett par mm i grovlek men de milimetrarna gör stor skillnad.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Nya_bilprylar_2006/sway_old_vs_new2.jpg/r
5 januari, 2009 kl. 18:41 #69531gotte51
DeltagareHugger in med 2 frågor till experterna 🙂
1. När man monterar linksen och stagen, pajjar man nåt med hjulinställningen då och behöver gör en ny isf?
2. Är det smidigare att montera linksen och stagen i samband med att jag byter till coilovers?
Mvh Johan
6 januari, 2009 kl. 11:16 #69535specialized
DeltagareHugger in med 2 frågor till experterna 🙂 1. När man monterar linksen och stagen, pajjar man nåt med hjulinställningen då och behöver gör en ny isf?2. Är det smidigare att montera linksen och stagen i samband med att jag byter till coilovers? Mvh Johan
Lyft & montera i bak och framända i stället för att göra det vänster – höger.
Detta för att slippa bryta och bända när du monterar länkarna – torsionskraften i krängarna är ganska bökig då ena hjulet är nästan helt infjädrat och det andra helt utfjädrat 🙂Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg10 januari, 2009 kl. 23:03 #69537camino cielo
DeltagareHugger in med 2 frågor till experterna 🙂 1. När man monterar linksen och stagen, pajjar man nåt med hjulinställningen då och behöver gör en ny isf?2. Är det smidigare att montera linksen och stagen i samband med att jag byter till coilovers? Mvh Johan
1. Nix ;)2. Beror på, du behöver ju lyfta upp bilen för att byta bägge grejerna… :-)Byter du till coilovers måste du dock göra en hjulinställning!
Fel. Nar du byter krangare ska du ha bilen belastad (tekniskt sett ar det val hjulen som ar belastade).
3 augusti, 2009 kl. 17:25 #69541Viom
DeltagareLyfter min gammla tråd lite =).. Ska nu beställa mina krängare och links och har fått rekommenderat 24mm justerbara fram o bak. Anledningen till krängarna är att jag vill motverka understyrningen på bilen. Är 24 mm optimalt då? / Henke
6 augusti, 2009 kl. 18:41 #69536killer
DeltagareJag kör med whiteline 22mm ställbara fram och bak på min wrx my93 och dom funkar kanon. Nyare wrx’n är ju lite tyngre så det skadar säkert inte med 24mm.
Ska du köpa whiteline rekomenderar jag att du handlar av Per på APP http://www.advan.se/app/index.html
Kanonbra service och snabba leveranser10 augusti, 2009 kl. 18:28 #69532gotte51
DeltagareLånar tråden lite.
Jag kör en Sti 07.
Kommer jag känna stor skildnad om jag byter till 24mm krängare och nya links?
Frågorna går till Sti new-age åkare som provat detta 🙂Den som svarar först vinner en t-shirt :+
10 augusti, 2009 kl. 19:34 #69542AndreS
DeltagareDu märker enormt stor skillnad på bana, trodde aldrig det skulle skilja så mycket! På storträffen körde jag helt orginal bil, man tvingade bilen runt med konstant understyrning, förutom när det kom några droppar regn:D.
Köpte iallafall nya krängare och camberbultar på Pedersens inrådan och körde igår på Gälleråsen. Blev en helt ny bil, inte en tendens till understyrning, nu går den ju att köra! Betydligt roligare!
Blev 24 mm ställbara whiteline från milosport, England. Om det sitter samma droplinks som på MY04 STI så rekomenderar jag att du köper droplinks i samma veva.ge mig min t-shirt!;-)
Lånar tråden lite.Jag kör en Sti 07. Kommer jag känna stor skildnad om jag byter till 24mm krängare och nya links? Frågorna går till Sti new-age åkare som provat detta 🙂 Den som svarar först vinner en t-shirt :+
11 augusti, 2009 kl. 14:31 #69533gotte51
DeltagareKanon bra svar! Nu ska det handlas krängare å links!:-)
Här kommer t-shirt:en!
11 augusti, 2009 kl. 18:43 #69543AndreS
DeltagareHaha tackar!
Ska kanske tillägga att jag har lite bekymmer med hämmaren fram, den tar i subframen. Det låter lite illa men är körbart, kontaktade Milsport igår angående problemet. Fick mail av whiteline UK idag och dom skulle skicka upp en ny krängare åt mig så snart som möjligt. Vet inte om jag fått fel eller om min var felkonstruerad men det verkar då lösa sig rätt smidigt iallafall.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.