Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2062
    Kabukiman
    Deltagare

      Hej alla!

      Har nog ett litet problem med mitt laddtryck som jag tänkte ni rutinerade rävar kunde lösa 🙂

      Köpte en HKS laddtrycksmätare igår och upptäckte att bilen laddade som mest 1,7 Bar på 4:an!
      Så har jag kört runt nu i ett år utan att veta om det,bilen har gått ganska hårt också.
      Det är en -00 som är chippad (superchip), panel filter och HKS ssq dump.
      Är ju säkert chippet som har ställt till det, men hur har skiten hållt ihop om den nu har laddat så där mycket hela tiden?
      Kan det ha hänt några läskiga motorskador nu eller?
      Bör väll nu ändra trycket ganska fort misstänker jag?
      Ska jag då skruva på den lilla blå “ventilen” som dom satte dit när dom chippade den. Den kommer från wastegaten tror jag.

      Man kan ju hoppas på att det är fel på mätaren 🙂

      Mvh/Per

      #49060
      Imp
      Deltagare

        Kolla att mätaren värkligen visar rätt. min är iofs ingen hks men den visar .2 för mycket.
        Stämmer därimot 1.7 så låter det groteskt högt.

        #49063
        Kabukiman
        Deltagare

          Har nu varit ute och testat med en annan mätare (GIK) och resultatet blev tyvär det samma.
          Nästan 1,8 nu :/
          Verkar läskigt det här!

          #49058
          christopher
          Deltagare

            LAST EDITED ON Mar-01-03 AT 10:46PM (GMT)
            fraSSe

            Är det Bar eller psi mätaren visar? 1,7 bar i ett år, “ganska hårt körd” utan haveri.. köp en lott om laddtrycket stämmer.

            17 Psi = ca 1.190 bar = Ganska normalt
            /
            fraSSe

            #49061
            Imp
            Deltagare

              får hoppas det är psi å inte bar fast iofs visar mätarn 1.7 och det är psi så underladdar den ju?

              #49064
              Kabukiman
              Deltagare

                Nej tyvär så är det Bar.
                Får kanske köpa en lott då 🙂
                Kan ju kanske ha börjat att svaja när jag bytte dumpen, men det var ändå för mer ett halv år sen.
                Snart ska jag byta avgas system också. Vågar knappt tänka på vad som kan hända då.

                #49059
                Kvarnis
                Deltagare

                  Du laddar med all säkerhet 1.7bar, superchip tar bort FC så du kan ladda hur mycket du vill 😮

                  Ta bort det så fort som möjligt alt justera ventilen du pratar om …om det går

                  DU bör inte ladda över 1.2bar på en TD04 !!!

                  Skulle du ta ut blien på en bana skulle antagligen resulterar i att någonting smälter…

                  finns bilar som överlevt..men en hel del med rasad motor smält turbo..etc…med Superchip…

                  Well do you feel lucky punk well do ya ;):D

                  /Kvarnis

                  #49062
                  Banzaiii
                  Deltagare

                    Man blir ju mörkrädd……
                    Kasta ut den där skiten genast omedelbart. Ta ut ECU:n (sitter fastskruvad i golvet, under en plåt, under mattan på pass. sidan fram). Öppna den , så ser du att chippet sitter där. Det går fyra trådar till det (om jag inte minns helt fel) Två är matning, de är det bara att ta bort, de andra två är signal in och ut. Chippet funkar så att det gör om insignalen från turbon, oavsett vad den är, till ett normalt värde, typ 1 bar eller nåt. Så det är bara att knipsa bort chippet och tvinna ihop sladdarna och löda ihop de, så att rätt signal kommer in. Good luck.

                    Förresten, när du vunnit de där miljonerna på lotten som du köpt, kan du få vara med och sponsa mitt bygge… 😉

                    /Banzaiii, the antient master of cossie killing

                    #49065
                    Kabukiman
                    Deltagare

                      LAST EDITED ON Mar-05-03 AT 10:51PM (GMT)
                      På måndag ska bilen in för avgasbyte. Hinner tyvärr inte fixa chipet före det så jag får ta det väldigt lugnt efter jag har hämtat bilen.:-/
                      På onsdag är den klar så då ska jag demontera chipet.

                      mvh per

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.