› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › För mycket motorolja?
- Detta ämne har 6 svar, 1,242 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 8 månader sedan av
backfeed.
-
FörfattareInlägg
-
17 augusti, 2006 kl. 10:54 #1083
backfeed
DeltagareVarning för dumma frågor utfärdad.
Var på 13.750-milaservice i torsdags förra veckan, och till största del pga min egen klantighet vet jag inte exakt hur mycket olja som hälldes i, och risken är att det har blivit för mycket…
Hur artar det sig när man har i för mycket motorolja, jag tycker mig höra ett ansträngt nästan traktoraktigt ljud vid belastning på 1:an och backen, men det kanske inte beror på för mycket olja utan kanske på nya lambdasensorn jag hade i samtidigt?
Har glott flera gånger på oljestickan men blir inte klok på om den visar på för mycket, oljenivån är upp till och täcker full-hålet men fortsätter uppåt på stickans sidor, och på baksidan går oljan ett par centimeter högre upp…
Att jag inte åker in till servicestället och hör med dem direkt beror på att de är gnidiga små as som tar kraftigt kryddat betalt för precis allting, så jag frågar hellre här innan jag betalar dem en årslön.
-= Impreza GT -99 =-
17 augusti, 2006 kl. 11:41 #42332STIred
DeltagareTa ut stickan torka av med trasa, stoppa ner den sen igen så borde det synas bättre, tycker även om det åker uppåt kanterna en bit så brukar man se vart nivån slutar, kolla både fram och baksida. Är det för mycket olja kan man alltid ”suga ut en del”… går säkert o köpa nån sån pump på micro eller biltema….
tror går göra det även på vissa mackar17 augusti, 2006 kl. 11:52 #42329backfeed
DeltagareJepp, har torkat av innan varje kontroll. Gick nyss ned i garaget med en lika förbryllad arbetspolare för att ta en ytterligare titt, och nu verkar nivån istället ligga mitt mellan låg- och högmärket på stickans framsida (betydligt högre upp på baksidan som vanligt). Bilen har stått i 4 timmar, exakt samma tid den hade fått stå igår då stickan istället verkade indikera full++. Blir inte klok på det här…
Tackar för utsugstipset, jag får helt enkelt fortsätta kolla oljenivån titt som tätt och fylla på eller suga ut, vad som nu verkar behövas. Attans inexakta vetenskap, teori är alltid mycket finare än praktik. 🙂
-= Impreza GT -99 =-
17 augusti, 2006 kl. 13:14 #42334Desen
DeltagareSe till att bilen står på plant underlag när du kollar nivån. Annars kan det bli lite fel.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
Blå GT -9917 augusti, 2006 kl. 13:49 #42330backfeed
DeltagareHar visserligen stått i samma garage här på jobbet vid båda tillfällena men lutningen skiljer sig eventuellt en liten aning mellan platserna, så jag hoppas på den förklaringen. 🙂
Nåja, nu ska jag sluta vara en äcklig liten n00b. 😀
-= Impreza GT -99 =-
17 augusti, 2006 kl. 14:37 #42333specialized
DeltagareProva att kolla när oljan är varm i stället. Stäng av motorn, vänta 2 min så oljan rinner ned i tråget och sen kollar du.
Finns ju ett extra streck på stickan för detta.
Mvh.Mattias
—————————————
Efternamnen på mina flickvänner är
—————————————
Jpg ,wmv och mpg 😉
—————————————17 augusti, 2006 kl. 19:23 #42331backfeed
DeltagareHalvt OT på mig själv:
F*rb*nnat, det traktoraktiga ljudet pekar på ännu en j*vla avgasläcka någonstans i grenrörstrakten, det luktar lite svagt avgaser under huven. Sist var det en spricka i up-pipen – är det samma sak igen blir jag tokig. x(
-= Impreza GT -99 =-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.