Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #805
    jraberg
    Deltagare

      Är johan i posting mode frågar sig säkert alla, eller vad gör han me bilen? 😀 :*

      såhär då:
      Jag är extremt försiktig med att hänga på dörren då den är öppen då jag fått uppläxning av en mekaniker(då jag åkte med hans bil) Tydligen så kan dörren bli sne, eller snarare gångärnen böjer sig och efter ett tag så “hänger” dörren snett.
      Jag har inte hängt i dörren eller nåt men nu märker jag iaf. att den börjat hänga lite (märks främst vid regn) ;( vi snackar dock millimeter inte mer…

      Nu till frågan:

      Vad gör jag? rikta upp den medelst muskelstyrka? (lyft i dörren åt motsatt håll)

      eller lossa muttrarna till gångjärnen som dörren sitter på och försöka fippla till så den hamnar rakt eller vågrätt snarare? känns som att det kan bli just Fippligt..

      Säkert ingen som ens tänkt samma tanke, men jag provar att posta i förhoppning att ngn kanske har slitit och ryckt i dörrarna på en 99/00:a
      🙂

      Mvh
      JohanR

      #40547
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Nu har jag inte kikat på hur det ser ut…men rent generellt, när en dörr hängt sig brukar det vara schletna’ sprintar i gångjärnen.

        Går det att lyfta dörren, och känna ett litet, litet glapp månne?

        /J

        #40548
        jraberg
        Deltagare

          försökte medelst muskelstyrka förut och då kunde jag inte känna nåt glapp. 🙁
          edit. ska känna lite igen på det imorrn. För att vara 100.

          Är det bökigt att rikta dörren om man lossat bultarna annars?

          #40551
          Ante_J
          Deltagare

            Ingen ide att bryta i dörren utan att lossa bultarna, blir bara värre då.
            Lossa bultarna men inte så mycket, precis så att det går att lyfta i dörren så den flyttar sig men utan att den “glider” ned igen, prova sedan stänga dörren försiktigt och jämför karosslinjen hela vägen så att det ser rakt ut, kolla också att dörren går-igen lätt och inte “ramlar ned” när du öppnar den.

            Bara att pyssla en stund så får du nog till det.

            #40549
            jraberg
            Deltagare

              men går det att justera höjden bara i ena änden genom att lossa bultarna? dvs den änden som inte gångjärnen sitter i

              -JR

              #40552
              Ante_J
              Deltagare

                Ja det går men det är hårfint, gör endast små justeringar åtgången.

                #40550
                jraberg
                Deltagare

                  ok, tack för hjälpen! 🙂
                  Ska sätta igång dörriktar projektet när jag känner mig lugn i sinnet, verkar ju vara ganska tålamodsbeprövande 🙁

                  -JR

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.