SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Fördelar med FMIC?

  • Detta ämne har 5 svar, 841 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av Kvarnis.
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1689
    Tobbster
    Deltagare

    Vad är det för fördelar med FMIC mot en Vattenkyld IC som sitter på min Legacy Trubo -92?

    Vad vinner man på att byta system? Förutom vikt då kanske? Är verkningsgraden högre på en Luftkyld IC mot en Vatten?

    På min Legacy sitter det dessutom en större kylare till ICn, nästan dubbelt så stor som original.

    Någon som vet?

    /Tobbe

    #46243
    Kvarnis
    Deltagare

    Man vinner tryckfall, dvs midre på en bra fmic.
    Turbo kommer jobba mindre för att producera samma effekt.

    + att vatten blir varmt för eller senare det är bara en tidsfråga.

    Men byter du ic måste du mappa bilen för det, eller kolla upp så att soppa blandning före/efter.

    #46246
    Turbovin
    Deltagare

    Fast Prodrive körde ju med vattenkylt på Legacyn när det tävlades i WRC med uppgraderat kyl och större expansionskärl. Så det borde kunna funka ganska bra då. Kompisen har byggt turbo på hans 2.2 Legacy och uppgraderat kylsystemet rejält. Ska mäta insugstemp nån gång framöver så får vi väl se.

    #46244
    Kvarnis
    Deltagare

    Fast Prodrive körde ju med vattenkylt på Legacyn när det tävlades i WRC med uppgraderat kyl och större expansionskärl. Så det borde kunna funka ganska bra då. Kompisen har byggt turbo på hans 2.2 Legacy och uppgraderat kylsystemet rejält. Ska mäta insugstemp nån gång framöver så får vi väl se.

    Det är ganska allämnt känt vatten Ic är bäst för dragracing.
    En bra pump och kyllare är inte grattis.
    Sen så är det tryckfallet över IC’n som är intressant oavsett vilken typ av ic som används.

    #46247
    Tobbster
    Deltagare

    Man vinner tryckfall, dvs midre på en bra fmic.Turbo kommer jobba mindre för att producera samma effekt.+ att vatten blir varmt för eller senare det är bara en tidsfråga.Men byter du ic måste du mappa bilen för det, eller kolla upp så att soppa blandning före/efter.

    Hur kommer det sig att det blir större tryckfall med vatten/luft? Är det för luften skall passera kylflänsar just innan insuget? det gör ju luften i ett luft/luft system, fast den sitter i fronten istället.

    Klart vattnet blir varmt, men har man en bra kylare fram så bör ju den räcka för att hålla tempen nere. Vattnet borde inte överstiga rådande temperatur i atmosfären.

    /Tobbe

    #46245
    Kvarnis
    Deltagare

    Har inget just med vatten ic att göra utan det har till 100% att göra med att ex en orginal ic är gjord för ett visst földe, över det flödet så blir den en begränsning och tryckfallet ökar, turbon måste arbeta hårade och får sämre effektivtet.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.