Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22237
    fredrik_wt
    Deltagare

      Har funderat på att införskaffa en forester 2.5XT med manuell växellåda, dels för att jag börjar bli sugen på en manuell igen efter att ha kört automat en tid, men framför allt för lekfaktorn, samt att jag tänkt att JRM ska få pilla upp bilen till ca 300hk, och då känns det som den manuella lådan rimligen pallar mer än automat. rätt eller fel??

      saken är den att jag ALDRIG har kört en forester med manuell låda i turbo varianten, den senaste forestern jag körde var lilla motorn årsmodell -05. Jag är lite nyfiken på att veta hur lådan är eller vilken det är, jag har kört nya impreza wrx och gamla wrx med manuell låda, spec B med 6 petad låda som är lite finare i lådan. Har forester samma låda som WRX så man vet hur känslan är?

      era erfarenheter av bilen med manuell låda? eller med automat för den delen? (hade en automatare med 158hk motorn som vinterbil för 2 år sen ungefär, men känns inte som det är jämförbart)

      #190835
      tompamannen
      Deltagare

        Inget svar på din fråga men hur upplevde du 2,0’an? Jag är lite sugen på en sådan. Klarar den sig under litern vid blandad körning?

        #190833
        fredrik_wt
        Deltagare

          nja, när jag körde den hade jag själv en saab med närmare 300hk, så jag var inte värst imponerad, upplevde den som både slö och tråkig faktiskt… visst kan man klara sig under litern om man köra lugnt, men motorn är som sagt lite klen så man måste pressa den o då drar det iväg..

          #190836
          tompamannen
          Deltagare

            Det kanske ligger något i det. Jag är lite orolig över förbrukningen på 2,5XT. På pappret ska det ju bara skilja 0,14L/mil (0,93 vs 1,07) mot 2,0X, men det hade varit intressant att höra hur den verkliga förbrukningen ser ut. Uppåt 1,3-1,4L/mil känns ju lite beskt med dagens soppapriser. Man är ju lite bortskämd med en förbrukning under litern idag, trots närmare 300hk under huven.

            Du får gärna skriva lite för & nackdelar som du upplevt med Forestern i allmänhet då man är lite spekulant på en sådan.

            #190834
            fredrik_wt
            Deltagare

              aaa sorry, misstolkade ditt inlägg, trodde du menade gamla turbon som var på 2.0 liter, men du menar den 158hk?

              i så fall så är det inga som helst problem att köra den under litern, jag upplevde bilen som ganska tillräcklig, den jag hade var ju automatare och hade den bara över vintern som vinterbil, gillar man karaktären på forester med allt vad det innebär så lär man gilla bilen, det är inget effektmonster men rätt så körglad ändå, och jag förmodar att hjulbasen är kortare på den än på legacyn, för att åka brett med bilen var mkt lätt och kul, samtidigt som den inte var lika stabil på vägen som legacyn. Åka långt var inga problem, så länge man sitter fram. Bilens bagage är ju mindre än legacy, men det är högre och mer lådformat så jag upplevde att det gick att nyttja bättre, så den mindre ytan blev man inte så lidande av.

              Jag blev klart positivt överraskad av denna bil, därför som jag är sugen på en igen, har varit lite inne på en WRX, nya en bekant köpte den, men eftersom jag har hundar, och grusvägar skulle forestern så klart vara ett bättre alternativ, kombinerat med turbomotorn och manuell låda tror jag det kan bli kul, har kört en del med en legacy Spec B nu på senaste så jag har fått mersmak på manuell låda igen.

              #190832
              BoltzFXT
              Deltagare

                Haj haj

                Jag har en 05a som jag haft sen ny och har hunnit köra en 9000 mil med.. det är ju en rätt rolig kärra, men den manuella lådan är något sinnessjukt utväxlad på 1an (även för orginal.. kort som tusan)- 2an är väl något bättre och bör bli vansinnigt kul med 300 under huven 😀 resterande 3-5 känns lite tamt med 230 hästar- med det råder säkert annat läge när du fått pilla lite med den

                Vad det gäller hållbarhet osv så har jag inte upplevt några problem- tycker att den känns gedigen och slitstark.. tilläggas bör också att jag har en tung högerfot 😀

                /F

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.