Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22220
    larsos
    Deltagare

      Någon här som har erfarenhet av att köra Forester med tre små barn 0-4 år gamla? Får man plats? Går det t ex att sätta en bilstol på mittplatsen bak, funkar det med trepunktsbältet som sitter i taket?

      Kör just nu en Passat av senare snitt men misstänker att Forester är mindre invändigt. Rätta mig gärna om jag har fel.

      Är krockkudden på passagerarplats fram avstängningsbar?

      Är oerhört sugen på en Forester -03 eller nyare men den måste få hustrugodkännande.

      Tacksam för svar.
      ~Lars

      #190766
      dlehtihet
      Deltagare

        Forrestern baserar sig väl på Imprezans bottenplatta så den är tajtare än t.ex Legacy/Outback. Sen har de väl också på senare årgångar sparat in på packutrymmet till förmån för baksätespassagerarnas utrymme (som blivit större).

        Varför inte kolla just Legacy eller Outback? Då får du ju in barnvagn också…

        //Danne

        #190769
        fredrik_wt
        Deltagare

          Forester har helt klart sin tjusning som inte finns i legacy/outback.
          Har själv haft två och gillar dom skarpt dock kommer dagens forester inte upp i den känslan som outback/legacy har från -04.

          Men det kan vi ju lämna, forestern har väl ca60-70 liter mindre bagageutrymme än legacy, 389 liter tror jag på de årsmodeller vi pratar om, fördelen med forester är att kantigheten gör det lätt att utnyttja det utrymme som är, jag tycker inte man lider så mkt av det mindre bagaget mot t.ex. legacy (då har jag två hundar) precis som med legacy/outback så gäller det att skicka på en tackbox om man ska ha med sig mkt grejer, om man ska bort över jul t.ex., då syftar jag på oss som tar upp större delen av bagaget med t.ex hundbur eller barnvagn eller dyl.

          Vad gäller möjligheten till 3 barnstolar är svaret nog “det beror på” jag upplever baksätet som rymligt och i förhållande till legacy är det mer karaktär av kyrkbänk, man sitter lite hårdare, mer ovanpå och ganska upprätt, och återigen vinner man utrymme på vinklarna – detta är ju ett plus om man ska ha in barnstolar.
          har du två stora bakåtvända stolar blir det nog trångt i mitten, det blir det i legacy nämligen och dessutom blir sittställningen i framsätet för passagerar “så där” men det där beror nog på storleken på stol med, har förstått att det finns lika många varianter på stol som bil mer eller mindre. (har en bror med småbarn så har sett stolarna i den forestern han hade samt i den legacy han har nu, men det är en STOR stol med, tycker jag)
          Vanliga barnstolar som är framåtvända är inga problem, har du två sådana och en bakåtvänd i mitten har jag svårt att se att det skulle vara problem med.

          och att baksätet är mindre i forester för det endamålet du ska ha tror jag inte, forsterns bredd är 1.73cm o 5mm (1735mm) medan legacy är 173 cm (1730mm) i bredd, dessutom får jag känslan av att dörrsidor inte är lika fläskigt i forestern.

          summan av det hela, jag tror du gör ett vettigt val i forestern, det är en grymt trevlig bil att köra, roligar på vinter med lite kortare hjulbas men samtidigt stabil (inte lika stabil som legacy/outback, men ska du känna av det får du provocera en bit över vad som är normal körning) hade lätt bytt min nuvarande legacy mot en forester turbo om det inte var för att det kommer en helt ny modell efter årsskiftet. Har dessutom beställt en ny outback diesel, men förhoppningsvis kan man byta den focus kombin från -02 mot en forester fram över.

          lycka till!

          EDIT: glömde, krockkuddarna lär vara möjligt att koppla ur eller ta bort, brorsan hade bakåtvänt fram på sina bilar… o det hade han inte haft förrut. trepunktsbälet i mitten bak är det inga konstigheter med

          #190767
          dlehtihet
          Deltagare

            Forrester är absolut en bra bil. Det stod mellan en sån och legacy/outback för oss och det blidde det senare pga att den årsmodell av Forrester vi kollade på hade minskat ner bagagedelen en del (så det blev tajt för barnvagn). Tror man får ta med sig barnvagn (och barn) och testa helt enkelt.

            När mina spolingar blir stora nog så kommer jag garanterat att kolla närmare på Forrester 2.5xt eller STI igen, det är en sak som är säker 🙂

            M v h

            Danne

            #190770
            fredrik_wt
            Deltagare

              Ja helt klart, att testa lite är nog vettigt, bagageutrymmet ät ju inte lika djupt som i legacy/outback men högre…

              för övrigt har jag svårt att förstå att man inte tagit in outback 2.5XT med turbo på 243hk som finns på andra sidan pölen (usa)

              Det jag uppskattar med forestern är mkt den lite mer bruksiga känslan av bilen, svårt att beskriva pröva båda så kommer du förstå vad jag menar.
              får du plats med barnvagnen i bilen så blir du inte missnöjd, det är jag övertygad om.

              #190768
              dlehtihet
              Deltagare

                Usch,

                nu blev man ju sjukt sugen att skaffa en outback 2.5 XT 🙂 Lastutrymme, komfort och bra klipp i motorn… Verkar dock inte finnas så mycket att hämta i Europa (Tyskarna har ju tidigare plockat in Baja och andra US modeller, men denna har jag inte hittat på mobile, mfl).

                Gissar att den säljs med automat enbart?

                M v h

                Danne

                #190771
                fredrik_wt
                Deltagare

                  nä nä, automat eller manuell låda, har funnits läääänge i USA och det är väl märkligt nog ända marknaden, där borta är den dessutom billig. kolla på subaru.com eller .jp (.com så förstår du språket med, men .jp finns fler modeller ändå, vi har ju bara en bråkdel av programmet här, o andra sidan är mkt inte så intressant av kvarstående program) har själv funderat på att importera en XT outback, men det har stannat vid att just fundera… deras modeller kommer ju med faceliften först nu 2008, och ska man då tulla in o sen momsa in den + frakt så blir det en dyr historia… kan man köpa kompressor kit till sin 3.0R istället 😉

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.