Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22107
    pebo
    Deltagare

      Hej !

      Jag är på väg att handla en ny bil och har fastnat för Forestern
      Inte för att jag tror att det finns några problem med den bilen så kanske det är något som man ska kolla lite extra på när man tittat på ett objekt. och om det nu skulle finnas problem villka är dom ?

      Alla tips och trix är välkomna.
      MVH / Peter

      #190342
      GrizzlyBear
      Deltagare

        Stötdämparna bak blir ofta dåliga mellan 10000-15000mil = dyrt!
        Turbo-motorn har, precis som i Imprezan, problem med luftmassemätaren.
        Detta gäller på de tidiga årsmodellerna (98-01?). De nyare vet jag inte om det hunnit bli så mycket fel på än.

        /Björn

        #190348
        pebo
        Deltagare

          Hej !

          Jag tackar för tipset. Det ska nog bli en -99 som jag köper så
          ska jag kolla extra på detta.

          Tack då mycket / Peter

          #190344
          gegge
          Deltagare

            Köpte en Forester i somras. Alla jag tittade hade dåliga stötdämpare bak. Med så länge det inte är nivåreglering kostar det inte så mycket att byta. 1300:- kostar fjäderbenet per sida. Annars kan jag nämna att den är hemsk att köra över 120 km/h pga vägljud. Den drar en liter vid blandad körning och mår bäst av 98 oktan. Fin balans vid lite tuffare körning, understyr lite i början sedan släpper bakvagnen. Underbar i snö! Har köpt en Dawnes device och letar efter grövre avgasrör och GT turbo. Kommer att behålla bilen länge.

            #190343
            GrizzlyBear
            Deltagare

              Trodde alla Forester hade nivåreglering… Vill minnas att det står så i broschyren jag har från ’99 iaf.

              /Björn

              #190345
              gegge
              Deltagare

                Du har nog rätt, de Monroe som jag köpte var för mjuka. Orginal blir det istället. Bilen har i alla fall fårr en Greddy laddtrycksmätare som övervakar det uppskruvade trycket. Dawes Device fungerar fint. Från 0,6 till 0,85 bar känns. Tror att den inbyggda BOV släpper trycket. Toppar 0,95 bar. En STI slutburk ska monters i nästa vecka för ljudet. Snorkeln till insuget är borttagen. Kanske 200 hk?

                #190346
                gegge
                Deltagare

                  Har beställt förstärkta fjädrar från Frankrike. Fjädrarna heter KSRS-33 från http://www.outback-import.com Finns 30 mm högre med. Orginal bullbar från Ebay för rimliga pengar. Ska bara beställa 3″ och slänga på Imprezasnurran.

                  #190349
                  msport
                  Deltagare

                    Hur fungerar daves device?? Kan man öka laddtrycket hur mkt std eller slår det ifrån när? Räcker spridare LMM hur långt? Is it safe? 🙂

                    Jag har problem med min forester, det är en 2L -99 med turbo. Den vill gå upp i temp när man åker fortare runt 110km/h en längre stund. Jag testade ta bort termostaten, tänkte om den hakar, men samma sak. Nu tror jag det måste vara vattenpumpen.. Brukar det vara problem med pumparna? Det finns inget övertryck i kylsystemet som det brukar när toppackningen går, slangarna är mjuka och fina. Man får ner tempen lätt och snabbt genom att dra på full värme i kupen, vilket betyder i mina ögon att vattnet inte cirkulerar genom kylaren tillräckligt..

                    Nån som vart med om nåt liknande, kan ej subarus så bra, åker tävlingsfordar.. 😉

                    #190347
                    gegge
                    Deltagare

                      Jag laddar mellan 0,85-0,95 och det är stor skillnad från 0,6 eller vad nu orginal vad. Bör köra på 98 oktan om du inte backar tändningen. Rekomenderar laddtrycksmätare. Lätt monterad. Enligt min Delta Dash ger det 180 hk på hjulen.

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.