SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Forge återcirkulerande dumpventil

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #310
    Niklas
    Deltagare

    En liten fråga, kan en återcirkulerande dumpventil låta något utan att man har modifierat luftfiltret? Min nya Forge låter lite när man släpper gasen men jag vet inte om det är att jag inte dragit åt skruvarna riktigt eller om den skall låta lite. Vill inte stå och dra för hårt i skruvarna till ICn men jag borde kanske ta i lite till…eller?

    http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!

    #36840
    hogmark
    Deltagare

    Klart den borde låta “lite”… det gör ju även originaldumpen med original luftfilter/boxen.

    Böt luftmassmätare här i veckan… 1.200kr kostade den.
    Så jag förstår inte riktigt hysterin mot öppet luftfiler ?!
    Går LMM så är det värt det !
    För FAN så mycket skönare det låter !!!

    /Hogis

    #36831
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Ja…int’ skulle jag riskera moroten bara för att åka omkring med ett öppet filter, LMM:en behöver inte rasa helt, det har hänt att den bara börjat generera lite underliga värden.

    Men det är ju jag det…

    /J

    Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
    Banträffsansvarig SSI
    12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?

    #36852
    Niklas
    Deltagare

    Om jag installerar öppet filter bör jag gå en kurs i filtervård först. Har ingen koll på om man skall droppa en droppe eller doppa hela filtret i olja (?). Men det hade varit najs med lite mer frust och pust i motorn…
    Du har ingen möjlighet att spela in lite ljud / film så vi andra får höra?

    http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!

    #36853
    Niklas
    Deltagare

    Anledningen till att jag frågar om min nya dump är att jag tyckte inte den lät något när jag körde med den efter monteringen. Fast nu när jag tänker efter så minns jag inte om jag har kört något med bilen sedan monteringen, jag har varit nere på macken och kollat luften i vinterdäcken, det är nog allt.

    Mr Impreza: Ge mig lite ro i själen, tell me if it should piiiipa/pyyyysa… 🙂

    http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!

    #36841
    hogmark
    Deltagare

    Haha, jag kör med öppet filter och forge atmosfärisk.
    LMM pajjade faktiskt innan jag satte på mitt öppna filter !
    Men den pajjade inte helt… utan fick bara motorn att gå sådär halvtaskigt.

    Hm, skall försöka spela in lite ljud… men det är ju svårt att få det bra.
    Men jag lovar dig, de 1.500kr ett K/N kostar på motornord är värda pengar om man vill ha pysljud under huven !!!
    Jag grät av glädjetårar när jag monterat det !!!
    Och måste säga att även originaldumpen pös på rätt fint med öppna filtret.

    /Hogis

    #36854
    Niklas
    Deltagare

    En atmosfärisk dump tänker jag inte montera igen, bilen drar ju hutlöst med soppa! Det får bli när man installerat en Link om sådär 500 år. 😉
    Några modiferingar av bilen får allt vänta som det ser ut, för eventuellt skall vi flytta försäkringen och då blir den typ 12000kr mer om året… 🙁

    http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!

    #36855
    Niklas
    Deltagare

    Men åter till trådens ämne: Är jag svag i armarna eller skall den återcirkulerande dumpen låta? Skall köra 35mil idag, vill inte köra med läckande dump! 😮

    http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!

    #36842
    hogmark
    Deltagare

    Alla dumpventiler låter väl mer eller mindre.
    Mest beroende på ljuddämpningen vid luftfiltret ?!?
    (om man har en återcirkulerande förståss)
    Lät inte din originaldump nåe ?
    Är du osäker kan du ju köpa ny packning till ICn.
    Kostar typ 0kr om du skär till själv…

    Hm, kul det där med atmosfärisk dump…
    somliga klagar som fan på soppan, å andra inte.
    Jag har mätt och det skiljer nada i förbrukningen… 🙂 haha
    (och jag har en 00a.)

    /Hogis

    #36856
    Niklas
    Deltagare

    Min orginaldump lät inget alls. Denna låter, men jag skall se om jag först och främst kan spänna skruvarna lite till. Jag har köpt gummiduk som är 1mm och 2mm tjock. Skulle man kunna skära ut en egen packning ur 1mm duken? Borde väl fungera lika bra som vilken packning som hellst?

    http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!

    #36843
    hogmark
    Deltagare

    Jo, men originalpackningen är inte av gummi.
    ICn blir varm, och gummit kommer att torka snabbt 😉
    Det där låter jag vara osagt…
    Men med tanke på att det är hårt gods så tror jag inte du behöver dra åt sååå jävla hårt… Det där känner du nog va som är rätt !

    Lycka till 🙂

    /Hogis

    #36857
    Niklas
    Deltagare

    LAST EDITED ON Dec-06-02 AT 10:07AM (GMT)
    Slänger på orginaldumpen när jag kommer hem. Känner inte för att köra 70mil med gasrädd fot i helgen…

    Var köper man packningar till dumpar? Subaru-verkstad eller?

    http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!

    #36844
    hogmark
    Deltagare

    Sant, man kan inte vara för säker 🙂
    Hmm, men forgedumpen du har skall väl låta mer än originaldumpen ?
    Och originaldumpen pyser nog den med, om du lyssnar riktigt noga…

    Låter ditt pysljud från mitten eller från luftinsugen till höger med forgedumpen?

    Jag som kör med atmosfärisk hör stor skillnad på:

    Gasar jag max och släpper, pyser det ut från ICn i mitten.
    Gasar jag soft och får kvitterljud, kommer det från luftfiltret till höger.

    Rätt lätt att höra faktiskt…

    /Hogis

    #36858
    Niklas
    Deltagare

    Har jag inte tänkt på. Skall undersöka lite när jag kör hem med lite mer turbo än när jag körde in. Men den monteras nog av i eftermiddag så jag kan vara lugn på vägen ner till päronen…

    http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!

    #36845
    hogmark
    Deltagare

    Tror iof inte att motorn eller turbon tar skada om det läcker “lite”.
    Det som borde hända är ju att du kan tappa lite turbotryck vid pådrag (under 1.2bar), om packningen läcker. Läcker den vid högre tryck så borde det ju bara få effekten av en atmosfärisk dump 🙂
    Jaja, jag är inte säker… så ta mig inte på orden !

    /Hogis

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.