SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Förlänga kablarna till lambda sonden

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1475
    NickeH
    Deltagare

    Eftersom man nu ska byta avgassystemet på bilen, en GT -00 är frågan hur man gör med lamdan. Verkar svårt att svetsa ny fläns på Invidias downpipe.

    Har kollat runt lite och många säger att man inte får/bör/ska kapa signalkablarna och förlänga de iaf inte genom att löda. Verkar eventuellt gå bättre med en sockerbit. Tydligen tar lamdan in syre via kabelns hölje.

    Diskuteras bl.a. här:
    http://forum.lazzat.se/printthread.php?t=7592

    Nån som provat förlänga kablarna?
    Ska kolla lite mer under huven i helgen och se hur det ser ut.
    Hittade ett kopplingschema här:
    http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=5&topic_id=9180&mesg_id=9180&listing_type=search

    /niklas – snart läst allt om lamda på hela internet 🙂

    #45137
    .zip
    Deltagare

    Att lambda sensorn skulle ta syre via kablelhöljet låter dårskap för mig, men ´å andra sidan är man en dåre själv 🙂 Men varför skulle annars orginal kabelstammen ha kabelskydd + eltejp direkt från fabrik?
    Kablen för mig ser ut som en helt vanlig kabel och inget annat.
    Allt är möjligt att svetsa i med en TIG svets. Plugga hålet som redan finns och kör upp ett nytt, se till att distansera rätt bara.
    Att lambda sensorn sitter för långt ner är inte heller bra med tanke på bråte som kan slita av kablage, eller ännu värre sensorn.
    Det är alltid bäst att ha sensorn 60cm bakom turbon, men väljer man att ha den just bakom turbon så kan man alltid distansera upp sensorn lite extra så att den inte ligger direkt i avgasflödet.

    //.zip

    #45139
    IMPREZA FOREVER
    Deltagare

    Eftersom man nu ska byta avgassystemet på bilen, en GT -00 är frågan hur man gör med lamdan. Verkar svårt att svetsa ny fläns på Invidias downpipe.Har kollat runt lite och många säger att man inte får/bör/ska kapa signalkablarna och förlänga de iaf inte genom att löda. Verkar eventuellt gå bättre med en sockerbit. Tydligen tar lamdan in syre via kabelns hölje.Diskuteras bl.a. här: http://forum.lazzat.se/printthread.php?t=7592Nån som provat förlänga kablarna? Ska kolla lite mer under huven i helgen och se hur det ser ut.Hittade ett kopplingschema här:http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=5&topic_id=9180&mesg_id=9180&listing_type=search/niklas – snart läst allt om lamda på hela internet 🙂

    Jag har nyligen bytt lamdan på fruns micra och satte då dit en lamda som inte alls ska vara till den bilen och det fungerade perfekt. Jag stoppade bara in kabel änden i kontakten och tejpade.
    Till saken är det med kablarna då det är en sorts kabel från lamdan till kontaktstycket sen är det en annan sort vidare till mapsensorn
    så att löda ihop nya kablar för att föränga dina lamda kablar vore inte några problem men om du är osäker ändå åk till skroten och köp en lamda för 200kr och klipp kablarna från den och löö ihop.
    EDIT! köp en men samma antal kablar.
    Den svarta kabeln är = lamda
    Dom vita kablarna = värmeelementet i lamdan.

    Björn.

    #45134
    dragster
    Deltagare

    Det är inga som helst problem att svetsa med tig på Invidias downpipe.
    Fars gubben svetsade i en extra lambda plugg för bredbandslambdan inför mappningen i morse.
    Kan lägga upp lite bilder i kväll när jag hunnit fota det.:-)

    #45136
    alrik
    Deltagare

    Det är inga som helst problem att svetsa med tig på Invidias downpipe.Fars gubben svetsade i en extra lambda plugg för bredbandslambdan inför mappningen i morse.Kan lägga upp lite bilder i kväll när jag hunnit fota det.:-)

    BILDER!! 🙂

    Problemet kan ju vara vart man svetsar också…

    /Mikael

    #45135
    dragster
    Deltagare

    Tyvärr blev bilderna as dåliga med en strulande mobilkamera 🙁
    Ingen större ide att lägga upp dom, då dom blev mycket suddiga.
    O nu är hela downpipen lindad med avgasbandage och monterad. :+
    Nån mästerfotograf lär man ju aldrig bli.:D

    #45141
    NickeH
    Deltagare

    Fick äntligen avgassystemet(invidia+greddy) efter många månaders väntan.

    Komer inte att förlänga kablarna till lamdan, man ska inte röra det som fungerar blir bara problem.

    Verkar gå utmärkt att svetsa på katten.

    Hade tänkt mig ungefär så här:

    http://www.hallsten.nu/subaru/downpipe3.JPG

    http://www.hallsten.nu/subaru/downpipe4.JPG

    #45132
    b20mannen
    Deltagare

    Att lambda sensorn skulle ta syre via kablelhöljet låter dårskap för mig, men ´å andra sidan är man en dåre själv 🙂

    Tyvvär för dig så är det i så fall minst lika mycket en realitet som det skulle vara dårskap. 😉

    Man får inte löda kablarna till lambdasensorn, och inte heller täta igen dom med exempelvis krympslang.

    Däremot så går det bra att skarva på kabeln med antingen crimphylsor, sockerbit eller förlängningskablage med “riktiga” kontantdon.

    Vissa sensorer har kalibrering av resistansen i värmarslingan genom att kablarna till den är gjorda med så kallad motståndstråd. Därför är det inte lämpligt att kapa ner lambdakablaget. Fast ett par centimeter kan inte göra nån skada direkt.

    #45142
    NickeH
    Deltagare

    Som .zip skriver: “Det är alltid bäst att ha sensorn 60cm bakom turbon, men väljer man att ha den just bakom turbon så kan man alltid distansera upp sensorn lite extra så att den inte ligger direkt i avgasflödet”

    Vad menar du med det?

    Lambdan sitter ju direkt efter turbon typ 5 cm efter på orginal downpipen, skulle subaru ha gjort fel?

    Att sätta lambdan långt ner som på invidia downpipen känns konstigt då avgaserna kallnar efter vägen, men eftersom den egentligen ska sitta på nyare årsmodeller än GT så kanske det fungerar annars på de modellerna.

    #45131
    Strat
    Deltagare

    Huh? 1:a april var ju igår… Luft genom en kabel? Ehm…

    Jag har kapat och lött i den sond jag köpte på mekonomen, och det verkar funka. Hur märker jag om det blir fel? Kan det bli så att den går för rikt eller snålt?

    /Claes

    #45140
    IMPREZA FOREVER
    Deltagare

    Huh? 1:a april var ju igår… Luft genom en kabel? Ehm…Jag har kapat och lött i den sond jag köpte på mekonomen, och det verkar funka. Hur märker jag om det blir fel? Kan det bli så att den går för rikt eller snålt?/Claes

    Det märker bara bara rökgasmätningsmaskinen

    Lågt lambdavärde = lite syre inklusive hög CO och högre HC =oförbränd bränsle eventuellt att lamda sensorn e kass
    högt lambda = ja tvärtt om då

    /Björn

    Sign by Dealighted – Coupons & Discount Shopping
    #45133
    b20mannen
    Deltagare

    Som .zip skriver: “Det är alltid bäst att ha sensorn 60cm bakom turbon, men väljer man att ha den just bakom turbon så kan man alltid distansera upp sensorn lite extra så att den inte ligger direkt i avgasflödet”Vad menar du med det?

    Han menar att man kan sätta sensorn på en lite högre gänga så den inte sticker ner i röret lika mycket för att på det viset ska sitta lite i lä för avgaserna så att den inte blir överhettad lika lätt.

    Lambdan sitter ju direkt efter turbon typ 5 cm efter på orginal downpipen, skulle subaru ha gjort fel?Att sätta lambdan långt ner som på invidia downpipen känns konstigt då avgaserna kallnar efter vägen, men eftersom den egentligen ska sitta på nyare årsmodeller än GT så kanske det fungerar annars på de modellerna.

    Senare modeller av Imprezan har ju två sensorer, där den som primärt används för lambdaregleringen sitter redan i up-pipe, och att det sen sitter en sond till lite lägre ner i avgasröret som är till för att kolla att avgasreningen fungerar som den ska.

    Den främre sensorn är då av en typ som både tål och vill ha lite högre temperatur omkring sig.

    Om det var min downpipe så skulle jag låta TIG-svetsa på en lambdagänga på rätt plats i downpipen.

    #45138
    .zip
    Deltagare

    Vad menar du med det?Lambdan sitter ju direkt efter turbon typ 5 cm efter på orginal downpipen, skulle subaru ha gjort fel?

    Subaru har inte gjort fel, men det är bara bättre så än vad dom har gjort.
    Varför byter man downpipe när man får ett org. med från subaru?

    Så här menar jag.
    http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/temp/lambda.jpg

    //.zip

    #45143
    NickeH
    Deltagare

    Vad menar du med det?Lambdan sitter ju direkt efter turbon typ 5 cm efter på orginal downpipen, skulle subaru ha gjort fel?

    Subaru har inte gjort fel, men det är bara bättre så än vad dom har gjort.Varför byter man downpipe när man får ett org. med från subaru?Så här menar jag.http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/temp/lambda.jpg//.zip

    Ok, jag tror vi missförstod varann. Vi menar nog samma sak. Jag ska iaf svetsa dit en fläns på downpipen på katten blir som på den högra bilden du postade.

    Bilderna jag postade tidigare i tråden visar hur jag tänkte.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.