Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #488
    johnor
    Deltagare

      När jag kört morsans Impreza och krockat vägrar Folksam betala eftersom dom inte tycker att det är hennes bil, trots att det finns kvitton på att hon köp den av mig. Dom menar på att det inte är hon som har det “lagliga ekonomiska intresset” i bilen och därmed tycket dom att inte försäkringen gäller.

      Dom har givetvis inte krävt någon som helst ytterligare bevisning på att det är hennes bil under tiden som dom skickat fakturor i över två år och dom tycker uppenbarligen inte heller att de behöver sluta skicka dom nu, trots att dom har bestämt sig för att det inte är hennes bil.

      Är det någon annan som råkat ut för liknande saker och vet hur man ska tas med Folksam? Kan dom verkligen göra så här när det finns kvitton på bilen?

      Vad ska vi göra nu?

      Hjälp!

      #38207
      Imp
      Deltagare

        är tyvär precis så dom och alla andra försäkrings bolag gör.

        #38208
        kimppa
        Deltagare

          >är tyvär precis så dom och alla andra försäkrings bolag
          >gör.
          >
          >Och tyvärr så kommer dom att fortsätta att göra det så länge folk försäkrar sina bilar på föräldrar och dylikt.

          Om det nu är så att din mamma har köpt bilen av dig och ni ska försöka få bilen reparerad så behöver ni nog bevis.
          T.ex. Ett konto utdrag som visar att en stor summa pengar gått från henne till dig vi tidpunkten för ägarbytet. Försöka att bevisa att hon faktiskt änvänder bilen.

          #38214
          Micke81
          Deltagare

            >När jag kört morsans Impreza och krockat vägrar Folksam
            >betala eftersom dom inte tycker att det är hennes bil, trots
            >att det finns kvitton på att hon köp den av mig. Dom menar på
            >att det inte är hon som har det “lagliga ekonomiska intresset”
            >i bilen och därmed tycket dom att inte försäkringen gäller.
            >
            >Dom har givetvis inte krävt någon som helst ytterligare
            >bevisning på att det är hennes bil under tiden som dom skickat
            >fakturor i över två år och dom tycker uppenbarligen inte
            >heller att de behöver sluta skicka dom nu, trots att dom har
            >bestämt sig för att det inte är hennes bil.
            >
            >Är det någon annan som råkat ut för liknande saker och vet
            >hur man ska tas med Folksam? Kan dom verkligen göra så här när
            >det finns kvitton på bilen?
            >
            >Vad ska vi göra nu?
            >
            >Hjälp!
            Ifrågasätt varför hon ska betala dessa fakturor om det inte är hennes bil! och vad man betalar för? DU kan ju inte betala för något som inte tillhör dig! Ligg på som f*n och driv det vidare till rätten om de inte skärper sig. Detta förutsätter att ni inte målat in er i ett hörn i ett tidigare skede!

            /Micke

            #38209
            Snart_subba
            Deltagare

              hmm.. ja har bilen på morsan … folksam… 🙁

              Fast bilen har aldrig stått på mig , utan på morsan från första början… och jag har tillägg att ja, som e under 25 får köra bilen..
              då bör det väl inte va några problem om nått skulle hända???

              MVH
              Micke

              #38211
              Tengil
              Deltagare

                >hmm.. ja har bilen på morsan … folksam… 🙁
                >
                >Fast bilen har aldrig stått på mig , utan på morsan från
                >första början… och jag har tillägg att ja, som e under 25
                >får köra bilen..
                > då bör det väl inte va några problem om nått skulle hända???
                >
                >
                >MVH
                >Micke

                Det spelar ingen roll om du har det där tilläget.
                Orsakar du en krock och försäkringsbolaget känner sig lite “elakt”
                Så kan du nog räkna med problem.

                De skulle antagligen inte räkna din morsa som “huvudsaklig användare” tror jag det heter.
                Alltså hon är inte den som använder bilen mest.

                På ren svenska skenförsäkrat fordon
                😮

                #38213
                P0nta
                Deltagare

                  Jag funderade på att skriva imprezan på farsan när jag köpte den!
                  Ringde till olika bolag och hörde hur dom ställde sig till det.
                  Fick svaret att så länge man bodde på samma adress då är det ok.
                  Det va iof ett år sedan dom kanske redan har hunnit blivit kinkigare!

                  #38202
                  hogmark
                  Deltagare

                    Jag letade försäkring till GTn förut.
                    Frågade rakt ut om jag kunde försäkra på min morsa.
                    Då sa de precis som P0nta säger.
                    Så länge man bor på samma adress är det ok, men annars inte.
                    (och det var Länsförsäkringar)

                    Johnor: Blev det stora skador på bilen ?
                    Jag kan tänkta mig att försäkringbolaget blir kinkikare ju mer det kostar att laga.

                    /Hogis

                    #38212
                    Tengil
                    Deltagare

                      >Jag funderade på att skriva imprezan på farsan när jag köpte
                      >den!
                      >Ringde till olika bolag och hörde hur dom ställde sig till
                      >det.
                      >Fick svaret att så länge man bodde på samma adress då är det
                      >ok.
                      >Det va iof ett år sedan dom kanske redan har hunnit blivit
                      >kinkigare!

                      Hade jag varit du hade jag krävt det på papper av dem.
                      För försäkringsbolagen vill ju få så mycket pengar som möjligt.
                      Att de då tycker det är ok att gå miste om ~10000 är inte direkt troligt.

                      Som sagt så länge man inte orsakar något,så att bolaget behöver betala något är det ingen fara.
                      Men den dagen man orsakar något, sover man antagligen dåligt;-)

                      #38203
                      hogmark
                      Deltagare

                        Jag känner en som känner en som känner en.
                        Han krockade “sin mammas” bil.
                        Kostade ca 15.000kr att laga.
                        Det var inga problem med försäkringsbolaget.
                        Men som sagt, då var det inga stora summor inblandade.

                        Fast med åldern inser man att försäkra på sig själv är det enda rätta.
                        Har man inte råd med det, får man helt enkelt köpa en annan bil.

                        Det finns ju en anledning till att det kostar multum att försäkra leksaksbilar !
                        … man leker med dom 🙂

                        #38215
                        Micke81
                        Deltagare

                          >Jag funderade på att skriva imprezan på farsan när jag köpte
                          >den!
                          >Ringde till olika bolag och hörde hur dom ställde sig till
                          >det.
                          >Fick svaret att så länge man bodde på samma adress då är det
                          >ok.
                          >Det va iof ett år sedan dom kanske redan har hunnit blivit
                          >kinkigare!
                          Fick ungefär det svaret jag med när jag kollade med försäkringsbolaget. Men de “undrade” varför den inte kunde stå på mig! Det undrar jag med svarade jag, kan det bero på att ni ska ha c:a 15k extra om året då??? Blev tyst i andra änden.

                          /Micke

                          #38204
                          hogmark
                          Deltagare

                            Matmor: Vad kan det bero på ? :+ :+ :+

                            >>Fast med åldern inser man att försäkra på sig själv är det
                            >>enda rätta.
                            >
                            >Med åldern sjunker premien rätt friskt också… 😉

                            #38216
                            johnor
                            Deltagare

                              Hela grejen har blivit väldigt dålig för mig. Det hela började med att jag blev tvungen att byta jobb och gick ned i lön från 28 000/mån till 20 000/mån. Detta gjorde att jag inte hade råd att ha kvar bilen med tanke på att det är mycket kostnader förknippat med en bil. En försäkringspremie på 14 000 / år var bara en av dom. Bensin, garage, skatt, service och allt annat skit var mer än försäkringen. Jag försökte därför sälja bilen och annonserade här och där, men som ni kanske vet så är Imprezan en ovanlig bil och det var faktiskt ingen som svarade på annonser trots att jag annonserat både i tidningar och på nätet.

                              Om jag hade sålt den till en bilfirma för att få cash hade jag fått löjligt lite, fick inget rakt besked, men fick erbjudandet om att få 75 000 om jag bytte in bilen.

                              Med detta som bakgrund så kändes det som att om jag ska sälja bilen till kraftigt underpris, vill jag åtminstone att någon jag känner ska ha glädje av bilen. Mina föräldrar ville ha en andra bil, men hade väl inte tänkt köpa en dyr Impreza, så vi löste det så att dom köpte bilen genom att skriva över den på dom och fortsätta betala av det lånet jag hade på bilen. Eftersom man inte får ta billån från banken om man köper av privatperson så har lånet stått kvar på mig och jag har fått pengar månadsvis av föräldrarna. Det har varit en superbra lösning. Jag har inte längre samma höga kostnader, dom har en bra bil och vid de tillfällen jag behövt låna bil har dom ställt upp.

                              Nu när det hänt en olycka inser man att det är en värdelös lösning då jag inte kan bevisa att det är mina föräldrar som har “det lagliga ekonomiska intresset” i bilen då vi ju aldrig gjort en stor transaktion. Jag har ju fått månadsvisa betalningar för lånet och dessa har ju även varierat eftersom det är ett lån med fast antal betalningsperioder och fast ränta. Det har varit trevligt med söndagmiddagar när man gått hem både med matlåda och mer pengar i fickan!

                              Nu vet jag inte hur vi ska kunna bevisa att det är föräldrarna som har det ekonomiska intresset i bilen. Det är ju ord mot ord. Jag förstår heller inte varför vi ska behöva bevisa det. Det borde ju vara Folksams sak att motbevisa det. Är man inte oskyldig tills det är bevisat annorlunda? Och hur kan man bevisa att det i huvudsak är dom som nyttjat bilen? Dra grannarna inför domstol och svära med tre fingrar på bilen? Dom tänker väl knappast på vad det är för bil som står där? Och hur ofta ser dom en bil som antingen står utanför en förälders arbetsplats eller inne i ett låst villagarage?

                              Dessutom, varför kräver inte Folksam denna bevisning när försäkringen tecknas? Hur kan Folksam skicka fakturor till mina föräldrar i över två år och sedan när det händer något vägrar dom betala för dom tror inte på att det är deras bil. Det är det här som gör mig mest förbannad av allt.

                              Det enda dom ser är att premien när jag hade bilen var 14 000 och nu är den 5 000. Risigt läge!

                              Det är inte utan att man undrar vad som hänt om läget var det omvända: bilen stod på mig och mamma krockade bilen. Hade vi då behövt visa att det var jag som hade det ekonomiska intresset? Knappast. Det är förnedrande att vara ung man.

                              Om det nu är så att man går vidare till domstol måste vi själva stå för domstols- och advokatkostnader? Isf riskerar man direkt inte bara att förlora inbetald premie, betala skadorna på bilen, utan dessutom rättegångskostnaden. Man behöver ju inte vara Einstein för att räkna ut att Folksam och jag och min mamma har olika budget när det gäller advokatkostnader. Även om man har rätt i sak, men svårt att bevisa, riskerar man att förlora och vips rök ännu mer pengar.

                              Vad kan man göra? Folksam har bestämt sig för att det är jag som har “det lagliga ekonomiska intresset” i bilen. På sätt och vis har dom rätt: mitt intresse ligger i att inte behöva betala reparationer alternativt köpa en ny bil åt mina föräldrar. Faktum är att mitt intresse i den synvinkeln är förbaskat stort… Undrar om det är det ekonomiska intresset dom syftar på.

                              Mvh // Johan

                              #38205
                              hogmark
                              Deltagare

                                Matmor:

                                Nu talar jag mest för mig själv här…

                                Men jag tror att unga förare kostar försäkringsbolagen betydligt mer.

                                Gamla förare kanske har dålig koll på bilen och andra runt om men kör oftast med ett gott omdöme i “rätt” hastigheter.
                                Unga förare kör impulsivt och ofta på gränsen när de leker, och gärna fort oxå 🙂

                                Och jag förstår till 110% varför försäkringen är så hög som den är på en bil som Imprezan.

                                När jag hade GTn körde jag som Arivattanen !
                                Nu när jag har en gubb-Audi, har jag inte varit i närheten av en olycka sedan jag köpte den (tvi tvi, ta i trä). Och så kostar försäkringen hälften, trots att bilen är dyrare.

                                Äh, JAG tror iaf att statistiken stämme rätt bra !

                                Om man tänker såhär:
                                Säg att alla här betalar i snitt 10-15.000kr/år i försäkring.

                                * När någon totalkvaddar sin bil täcker han ju ca 20st årsavgifter.
                                * Sen blir ju folk av med vingar stup i kvarten, där går ju en årsavgift.
                                * Och hur ofta sabbar inte folk en fälg eller bucklar nån plåt.

                                Nå väl.

                                Men att det är DYRT att försäkra, det går ju knappast att argumentera emot. Och självklart vill man komma undan billigast möjligt !

                                Men det som har hänt Dig Johnor, är ju bara att beklaga !
                                Om det dessutom är som du säger, blir ju situationen extra tragisk.
                                Och när ett försäkringsbolag har bestämt sig för något, då är dom tråkiga att ha att göra med.

                                Lite idéer om Folksam är öppna för diskution:

                                Kan ingen på din mors jobb intyga att hon har bilen till jobbet dagligen ?
                                Tankar hon på kort ? Då kanske du kan visa att dina föräldrar tankar för 2 bilar. Eller grannar som kan intyga att bilen står där ofta. (en Impreza kan ingen undgå :)) Har hon inte haft någon incident med bilen, som nån olycka, fått böter av något slag, använt bärgare, då kan du visa att hon oxå använder bilen.

                                Nej, nu lockar sängen.
                                Ni som läst detta har väl redan somnat 😀 😀 😀

                                #38210
                                Snart_subba
                                Deltagare

                                  >Det spelar ingen roll om du har det där tilläget.
                                  >Orsakar du en krock och försäkringsbolaget känner sig lite
                                  >”elakt”
                                  >Så kan du nog räkna med problem.
                                  >
                                  >De skulle antagligen inte räkna din morsa som “huvudsaklig
                                  >användare” tror jag det heter.
                                  >Alltså hon är inte den som använder bilen mest.
                                  >
                                  >På ren svenska skenförsäkrat fordon
                                  >:o

                                  Men det är väl försäkringsbolaget som ska bevisa att så är fallet, och inte jag som ska bevisa min oskuld…?.. och morsan har faktist kört bilen…. 1 gång.. 😉

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.