SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Försäkringsbolag som inte vill betala skada

Visar 3 inlägg - 16 till 18 (av 18 totalt)
  • Författare
    skytiskapilen
    Deltagare

>Om det nu är så att man går vidare till domstol måste vi
      >själva stå för domstols- och advokatkostnader? Isf riskerar
      >man direkt inte bara att förlora inbetald premie, betala
      >skadorna på bilen, utan dessutom rättegångskostnaden. Man
      >behöver ju inte vara Einstein för att räkna ut att Folksam och
      >jag och min mamma har olika budget när det gäller
      >advokatkostnader. Även om man har rätt i sak, men svårt att
      >bevisa, riskerar man att förlora och vips rök ännu mer
      >pengar.

Kolla här, lite bra allmänt om rättsväsendet för dig nu…

http://europa.eu.int/comm/justice_home/ejn/case_to_court/case_to_court_swe_sv.htm

Tänk bara på att det troligen tar 1 1/2 till 2 år innan du har något beslut. Så försök lösa det den ”fredliga” vägen.

ExOrdis
      Deltagare

Förbaskat bra beskrivet, och det är verkligen inte ett trevligt läge
        du befinner dig i. I din hemförsäkring kollar du lämpligen om ”rättsskyddet” är värt något, om du ska dra det via domstol.
        Hoppas det löser sig.

Btw, har försäkringsbolagen börjat neka ersättningar vid halkolyckor
        då sommardäck suttit på vid vinterväglag. Det tycker jag är väldigt
        rätt. ”Överraskades av halkan”, jo tjena… Jag träffar numera dagligen puckon som åker runt med (två blankslitna + två med 1,7 – 2mm mönsterdjup) sommardäck fram till 1:a december för att spara på vinterdäcken… x(

Manor
        Deltagare

>När jag kört morsans Impreza och krockat vägrar Folksam
          >betala eftersom dom inte tycker att det är hennes bil, trots
          >att det finns kvitton på att hon köp den av mig…

Hej !

När det gäller försäkringstvister så kan man väl dra dem i Allmänna reklamationsnämnden. Det var ju inte ovanligt för några år sedan att ”gamla mormor i Korpilombolo” fick stå för försäkringen på den nyinköpta värstingbågen. Det är säkert helt ok för försäkringsbolagen att skicka en faktura på en försäkring en gång per år (mormor kanske gillar att köra värstingbågar)…men en helt annan femma att stå för några skador som orsakats av barnbarnet i Stockholm 100 mil därifrån. Jag har ingen aning om någon har dragit ett sådant ärende för Allmänna reklamationsnämnden och i så fall hur utfallet blev, men jag är väldigt tveksam till om försäkringsbolaget skulle förlora.

Det kanske är lite hårt att dra en parallell med ditt fall och exemplet ovan…men om jag jobbade på ett försäkringsbolag skulle jag också vara lite skeptisk.

Det har skrivits om detta tidigare i forumet…att skriva bilen på mamma/pappa/mormor etc…och rådet har alltid varit GÖR DET INTE. Detta gäller kanske inte i detta fall, men det verkar onekligen ganska misstänkt då du tidigare har varit ägare till bilen och också är den person som efter försäljningen utnyttjar den (åtminstone vid skadetillfället).

Om du har ”rent mjöl i påsen” så ska du givetvis inte ge dig. Driv ärendet vidare, visa upp alla tänkbara bevis…men om försäljningen var en bluff för att få en lägre försäkringspremie så får du nog tyvärr bita i det sura äpplet. Att då hårt fortsätta att driva ärendet vidare kanske t.o.m kan få försäkringsbolaget att göra ett motdrag…typ en stämning för försäkringsbedrägeri (detta har jag dock inget belägg för, jag bara chansar på att det är en juridisk möjlighet för försäkringsbolaget).

Hur som helst, lycka till med Imprezan vad som än sker. Hoppas att inte skadorna var allt för omfattande på bilen samt givetvis att det inte blev några personskador.

mvh Mats N

Visar 3 inlägg - 16 till 18 (av 18 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.