› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › försvinner kylarvatten
- Detta ämne har 11 svar, 1,852 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 4 månader sedan av
nossnoJ.
-
FörfattareInlägg
-
12 oktober, 2009 kl. 17:36 #4550
calle gsi
DeltagareNybliven gt 97-ägare som har ett problem.
Det verkar försvinna kykarvatten från bilen, hittar inget synligt läckage men ändå så försvinner det kylarvatten. Fick fylla på ungefär 2liter idag och då har jag kört ungefär 50mil sen jag kollade sist.
Finns det någon slang eller koppling som brukar ge sig? Den ryker lite vitt en liten stund efter átt man startat den men inte mer än vad bilar brukar göra så här års.
Bilen går väldigt fint och tempen håller sig på mitten av mätaren.
Mvh: Calle som ska bli medlem så fort det blir 2010:)
12 oktober, 2009 kl. 17:45 #66088Mumin
Deltagarehar du kört stats körning några mil och tempen inte går upp så kan du utesluta termostat och troligen topplocks packingar.
kan vara vatten pumpen som läcker, eller någon slang vid insuget.
kika runt kolla så att alla klammor är hela annars kylaren….
Annars åk till en verkstad och be dom kolla den. är du i sthlm områder kan jag kika om topplock packningar är hela.Och varmt välkommen 🙂
12 oktober, 2009 kl. 17:58 #66093calle gsi
Deltagarehar du kört stats körning några mil och tempen inte går upp så kan du utesluta termostat och troligen topplocks packingar.kan vara vatten pumpen som läcker, eller någon slang vid insuget.kika runt kolla så att alla klammor är hela annars kylaren….Annars åk till en verkstad och be dom kolla den. är du i sthlm områder kan jag kika om topplock packningar är hela. Och varmt välkommen 🙂
Tack för erbjudandet men jag har tyvärr lite långt till stockholm. 🙂
Den går upp i temp redan efter några km så det verkar inte vara nått problem där. Var sitter vattenpumpen, är det lätt att kolla den? Går det att trycksätta kylsystemet och på så sätt leta läckor? Aldrig haft en bil med likande kylsystem tidigare, har mest kört opel innan.12 oktober, 2009 kl. 19:34 #66089Mumin
Deltagarevattenpumpen sitter höger nere, om man står framåt lutat mot motorn.
drivs utav kammremmen. om den läcker byt kammremm alla spänn rullar + vatten pump, termostat på samma runda.annars finns får du provtrycka systemt, så du får fram lekaget, eller ett medel som jag inte kommer ihåg vad det heter men iaf du har en behållare med 2 eller 3 vätskor i, motera den på kylaren starta motorn, pumpa 3 gånger på pumpen med vätskorna blir det en viss färg så är topplocks packningar körda…
12 oktober, 2009 kl. 20:00 #66094calle gsi
DeltagareÄr det vanligt att toppackningarna ger sig?
Det verkar inte bli något direkt övertryck i kylslangarna när motorn är i gång iaf, borde väl bli det om packningarna gått?
12 oktober, 2009 kl. 20:44 #66090Mumin
Deltagarevanligt nje bror på hur den lång den har gått och om den har dragit släp osv… hade en på 23k mil och dragit hästar alla år, och då var det topp packningarna…
12 oktober, 2009 kl. 21:16 #66095calle gsi
Deltagarevanligt nje bror på hur den lång den har gått och om den har dragit släp osv… hade en på 23k mil och dragit hästar alla år, och då var det topp packningarna…
Okej, ja den här har bara gått 8300mil så jag tycker inte det borde vara nått fel på själva motorn.
12 oktober, 2009 kl. 21:25 #66091Mumin
Deltagaresant. men kolla alla anslutningar + service… har ju iaf några år på nacken 😛
13 oktober, 2009 kl. 06:17 #66087Adam K
DeltagarePlastgavlarna på kylarna är lite svaga, det kan bli sprickor i dem, vilken ibland bara syns vid hög temp och varv = högt tryck.
13 oktober, 2009 kl. 09:22 #66086Palm
DeltagarePlastgavlarna på kylarna är lite svaga, det kan bli sprickor i dem, vilken ibland bara syns vid hög temp och varv = högt tryck.
Har jag vart ute för det på min -99, jag kände också en svag doft av glykol. Hade en spricka på ”turbosidan” så det kom en jättefin stråle nästan som dimma när det var tryck i systemet på kylargaveln.
13 oktober, 2009 kl. 14:49 #66092Calle
DeltagareJag hade en stor fin spricka högst upp på kylaren vid inloppet, läckte bara under högt tryck/Högt motorvarv.
Letade som en galning innan jag hittade feletMvh/Calle
14 november, 2011 kl. 18:33 #66096nossnoJ
DeltagareSamma hände mig idag. Var ute i körde som vanligt och såg att tempen var på rött. Stängde av mitten och försökte kolla vad felet var och allt vatten i hela systemet var borta. Fyllde på med nytt vatten och det byggdes upp tryck och allt. Körde bilen hem försiktigt ca 4 mil och då var det inga problem helt plötsligt. Känns skumt! Någon som kan veta varför? Det kom lite fukt från avgassystemet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.