› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Fråga ang. Hjulinställning GF8
- Detta ämne har 4 svar, 1,188 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 8 månader sedan av
Mumin.
-
FörfattareInlägg
-
7 september, 2009 kl. 19:43 #5003
Lirkus
DeltagareLämnade in min impreza gt kombi 00 för 4hjulsinställning då jag har bytt till coilovers och tyckte hjulvinklarna var lite sneda.
Fick tillbaka bilen och de sa att de hade gjort vad som kunde göras.
De sa även att det inte gick att justera bak någonting (camber) då bilen är lite (läs ytterst lite) lägre än original.Fick ca: -0.70 camber fram
ca: -2.70 camber bakDämparna har ju ovala hål för justering både fram och bak, i fram sitter det en sån där excentrisk bult men inte bak då en excentrisk bult inte går i hålet på ”spindeln”?.
Så nu till frågan, går det att justera vinklarna på bakdämparna även fast man inte har excentrisk bult men ovala hål i dämparn.
Är det bara för att det är svårt att justera smågrader som de inte gjorde detta och sa att det inte gick att justera?
Eller går det inte att göra någonting åt detta.//Patrik
7 september, 2009 kl. 22:39 #69825specialized
DeltagareLämnade in min impreza gt kombi 00 för 4hjulsinställning då jag har bytt till coilovers och tyckte hjulvinklarna var lite sneda.Fick tillbaka bilen och de sa att de hade gjort vad som kunde göras.De sa även att det inte gick att justera bak någonting (camber) då bilen är lite (läs ytterst lite) lägre än original.Fick ca: -0.70 camber fram ca: -2.70 camber bakDämparna har ju ovala hål för justering både fram och bak, i fram sitter det en sån där excentrisk bult men inte bak då en excentrisk bult inte går i hålet på ”spindeln”?.Så nu till frågan, går det att justera vinklarna på bakdämparna även fast man inte har excentrisk bult men ovala hål i dämparn.Är det bara för att det är svårt att justera smågrader som de inte gjorde detta och sa att det inte gick att justera?Eller går det inte att göra någonting åt detta.//Patrik
Låter som de gjort ett dåligt jobb tycker jag.
Vad ville du ha för vinklar ?Mellan -1 till- 1,5 grader brukar vara lagom om man kör mestadels gata.
Är de övre hålen ovala både bak och fram så är det inga problem att justera, även utan excentriska bultar.Det blir lite jobbigare utan dem, just pga. att du får ändra själv genom att dra i spindeln och inte bara skruva på den excentriska bulten.
Men det går, kör själv så, utan excentriska bultar bak, med på ” fri hand ” injusterad camber.
Alltså, inga problem att ändra camber bak utan excentriska bultar om du har ovala övre hål..Åk tillbaka till firman och kräv att de gör jobbet riktigt,eller pengarna tillbaka..
Tips : Ställ in höjden som du vill ha den först.
Toe och camber ändrar sig om du höjer eller sänker bilen
Ds.
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg8 september, 2009 kl. 07:08 #69826Lirkus
Deltagareja jag tyckte väl att dom ovala hålen var till för nåt även bak :).
Nån som vet någon Bra firma runtomkring gävle eller nån som kan ställa vinklar bra? Som kan hjälpa till. 🙂
Ja vad ska man ha för vinklar? Blir mest gatåka och åka till hundutställningar ;). Men man vill ju ha lite mer överstyrning oxå 🙂 så det blir skoj på vintern.
16 september, 2009 kl. 11:07 #69828calle gsi
DeltagareHade inne min gt kombi (97) på hjulinställning idag, men blev inte nöjd med värdena. Vad jag har förstått så ska man kunna få upp till 2grader negativ camber fram med originalbenen och original justerbult. Men på min gick det bara att komma upp i 0,42 grader på förarsidan och 1,06 på passagerarsidan så nått fel är det. Frågan är ju bara vad?
Ska man köpa ställbara topplagringar eller finns det justerbultar med större spann än original? Vill ju iaf ha upp mot 2grader fram för att få så bra grepp som möjligt i kurvorna.
Toe la vi på noll både fram och bak, borde ju styra in lite bättre än innan iaf då det låg med ganska krafig toe-in på alla hjulen förut.
Bak hamnade cambern på 1,18 grader minus på förarsidan och 2,0 på passagerarsidan.7 oktober, 2009 kl. 19:34 #69827Mumin
Deltagarejag fixade min camber bak idag på min GT har sti ben runt om så camber bak blev cp.. men iaf tillverka mina egna bultar idag kanonlätt.
m12 bult lagom lång slipade ner en bit satte dit tröck upp fjäderbenet tog vattenpass och mätte, såg kanon ut drog åt efter det fyrhjuls mätning jag lyckade från +1,20 till – 1,30-1,50 bak. på känsla 😛 blev bra som fan enligt mig iaf. ska ställa så båda har samma värden.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.