Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1434
    Rolle
    Deltagare

      Hej har en impreza gt combi 99:a tänkte höra om de är någon här som har varit med om att när man kör när det är bött ute eler snö på vägbanan så när man stannar av så kommer de rök upp ifrån v sida av motor har kollat upp slangar o tryck prova kylaren men hittar ninga fel så fundera på om de tryckr upp så de kommer på genröret o är de vanligt på dessa bilar.
      Mvh Rolle

      #44967
      b20mannen
      Deltagare

        Är det rök eller vattenånga du pratar om?

        Svart, vitt eller grått?

        Lite grann, mycket, eller jättemycket?

        Luktar röken nåt?

        #44972
        Rolle
        Deltagare

          De är vit rök luktar snarlik som glykol men den har inte tagit något o har ändå kört 300mil med den så om de kan vara väg saltet som gör att de luktar lite rök mässig är de lite varierande ibland är de mycket o vissa gånger lite o om de är slaskigt på vägen upplever ja de som mer….

          #44968
          b20mannen
          Deltagare

            Om det luktar glykol:

            Har du fyllt på kylarvätska, eller öppnat och kollat nivån så det har drällt ut några milligram kylvätska på motorn?

            I så fall kan det ryka och lukta glykol läänge. Vet inte varför riktigt, men det är klassiskt problem på boxer och v-motorer att dräll stannar kvar på motorn länge och ryker och har sig.

            En sak du bör kolla är ifall kylfläkten startar nån gång. Den kanske är paj? Då klarar du dig ju oftast. Men i köer eller om du står på tomgång länge så stiger temperaturen och det flödar över i kylsystemet.

            En sak till du bör kolla är ifall nån liten slang sitter löst som har med kylsystemet att göra, eller om det har rostat upp minsta lilla hål på röret som går från uppsamlingstanken på motorn, via kylaren, till expansionskärlet.

            Upptäcker man såna här små söta luktproblem med näsan och åtgärdar dom direkt så slipper man upptäcka dom sen med en klump i magen och en kaffepanna på full kokning under huven. 😉

            #44970
            MariaimprezaGT
            Deltagare

              hehe, vet själv en gång då de hade glömts att sätta tillbaka klämmor på slangar som innehöll glykol, jag var nästan i kinna när världens rökpuff uppenbarade sig, å de vägrade att sluta! jag tänkte att min motor var död, men den fungerade ju som vanligt.. När jag stannade bilen var de som sagt bara två klämmor som inte var där de skulle.. Å jag hade glykol över 30% av motorrummet… De luktade länge å väl efteråt.. Så är inte förvånad om de är de du har råkat ut för, att nån innan dig har kanske haft glykolläckage å de drabbar dig nu när de kommer lite vatten på de å löser upp den härliga odören =)

              Maria

              Audi is teh ####!!

              #44971
              Vio
              Deltagare

                Jag hade ett liknande problem på min… Då vart det skit i den där grejen där man ser kylarveätskenivån, sån det rann över nån droppe då och då när det skumpade och den hamnade på kylaren och då kom det lite “rök” och det började lukta.. 🙂

                #44966
                lunkan
                Deltagare

                  Om det bara uppstår när det är blött eller snö ute så är det förmodligen bara vattenånga! Men som andra sagt kolla så inte kylarvätskan försvinner.

                  #44969
                  b20mannen
                  Deltagare

                    För att skrämma upp er lite så kan jag nämna att jag just kommit in från verkstan där jag rengjort och inspekterat alla dom små rören som sitter på motorn innan återmontering på nya motorn.

                    Resultat:
                    En hel del ytrost. Vet inte om jag betar av och lackar, eller om jag köper alla rör nya.

                    Vattenröret mellan termostathuset och oljekylarkroppen var förvisso tätt. Men ett provkläm med spetstången frambringade ett frasljud.

                    KEXRÖR! morr! x(

                    Hade kunnat brustit när som helst.
                    Så gå ut i till bilen med ficklampa, tandläkarspegel, och lilla rosthammaren och inspektera era rör nu. 😀

                    #44973
                    Rolle
                    Deltagare

                      Ok tack för tipsen ska kolla upp det noga, då ja inte ser att de försvinner något ur kylsystemet.

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.