Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #394
    Niklas
    Deltagare

      Skall köpa en laddtryck och en oljetemp mätare, nu är bara frågan vilka skall man välja. Tänkte mig mätare från Autometers Phantom serie och har hittat dessa:

      Laddtryck:
      AUTO5701 2tum BOOST, 30 IN. HG/20PSI, PHANTOM 950kr
      AUTO5703 2tum BOOST, 30 IN. HG-VAC/30 PSI, PHANTOM 950kr

      Vad är skillnaden på de två laddtrycksmätarna? Visar bara den undre vacuum (negativt laddtryck är det väl, vid frigång)? Behöver man det eller är det onödigt? 20PSI skall räcka sa Mange, känns lite onödigt att köpa en mätare där man inte använder mer än halva registret. Blir ju inte så noggrant då.

      Oljetemp:
      AUTO5747 2tum OIL TEMP, 100-250F,ELEC, PHANTOM 750kr
      AUTO5741 2tum OIL TEMP, 140-280F,6 TUBING, PHANTOM 1190kr

      Dessa är jag ännu mer osäker på men antar att den övre är den som är intressant för en (standard) Impreza. Skall ju inte behöva högre gradering än 250F (igen enligt Mange) och även vara elektronisk, men vad betyder “6 tubing” som den andra har?

      Slutligen så har Mange och jag snackat storlekar (HUR F-N LÄT DET?!?!). Mätarhuset som jag och han har är 2-1/16″ men mätare i den storleken växer inte på träd och de kostar typ 3000kr minst. Han har sagt åt mig att köpa 2″ och eventuellt ta eltejp runt mätaren så den sitter i hålet. Tycker det låter som en bra idé och tänker göra det. Men varför är det så? Skall hålet vara större än mätaren av nån anledning? Känns konstigt att Autometer endast säljer 2-1/16″ mätarhus men knappt har några mätare av denna storlek. Eller är det så att 2-1/16″ mätare inte passar med 2-1/16″ mätarhus?

      PS: Tur att du inte drunkade i alla frågor Mange! 😀

      Regionsansvarig: Göteborg

      #37479
      Janne248
      Deltagare

        Jag tror 2tum mätare är bara en “avrundning” från 2-1/16″ (=52mm)
        De flesta mätare är väl 52mm?
        Jag har Autometers hus för A-stoplen och DEFI mätare, pasade som handsken vare sig utan att såga mer i hållare eller eltejp.

        Dagens tips: Skippa Autometer, köp DEFI! 🙂 (Iaf om du har pengarna)

        /Janne

        SSI Galleri
        ________________
        Hemsida

        #37481
        Niklas
        Deltagare

          Jag har 900kr att leva för fram till nästa lön. Jag har inte ens råd med bara köpa kartongen till DEFI-mätarna! :p 😀

          Angående storlekar så finns där 2-1/16″, 2-5/8″ och 2″ så det är nog ingen avrundning:
          http://www.bildesign.se/webshop/midicart10/search_prod_list.asp?maingroup=Universal&secondgroup=Autometer%20%20Phantom

          Regionsansvarig: Göteborg

          #37480
          Janne248
          Deltagare

            LAST EDITED ON May-01-03 AT 03:42AM (GMT)
            En kompis till mig köpte Autometer laddtryckmätare (när jag köpte mina Defi mätare)

            Autometer Phantom boost gauge, 52 mm, white face, -30/+20 PSI (Autometer art. no. 5701)

            Å den skall du funka att montera i 52mm hållare……vet inte om art. no. 5701 finns hos bildesign.

            EDIT: 5701 verkar finns hos bildesign “2tum BOOST, 30 IN. HG/20PSI, PHANTOM 950:-”

            Och Vaccum vill du väl ha om du skall köra så billigt som möjligt?

            /Janne

            SSI Galleri
            ________________
            Hemsida

            #37482
            Niklas
            Deltagare

              Ok, 5701 får det väl bli och 5747. Förhoppningsvis i bilen till JAPmeet…

              Regionsansvarig: Göteborg

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.