SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Framvagns problem!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    tIIMMY
    Deltagare

Tja

Hittade inget bättre ställe att skriva detta på så ber om ursäkt redan nu om det hamnade helt galet.

Nu till saken.

Jag åkte ner i diket i vintras när jag var på väg hem från tjejen. Först så såg det inte ut som att det hade hänt nåt men hade fel. Vänster fram hade tryckts tillbaka och knäckt den undre bärarmen. Bytte den idag och ja däcken står i linje men ratten är fortfarande i samma läge. Dock så drar den inte åt nåt håll utan den åker rakt fram. Min fråga är helt enkelt om det är nån styrled som är knäckt också eller om det ända som behövs är en framvagns inställning ? jag har slitit och dragit i alla leder men hittar liksom inte felet… Hoppas iaf att ni har någon aning om vad det kan vara för fel.

Kollade även alla fälgar i däckmontern… vänster fram var rätt skadad.. 80 på insidan och 100 på utsidan 😀 snacka skev fälg…

Mvh
      Tommie

b20mannen
      Deltagare

Åk till en bra plåtverkstad och be dom mäta upp bilen i riktbänken.

Du kommer med största sannolikhet att få beskedet att ett ramben måste riktas. Det gör dom då gärna åt dig medans bilen är i bänken.

Vill du ha ett bra jobb med rostskydd m.m. så kostar detta riktjobb nånstans 6000-9000 att få gjort beroende på hur illa det är.

Ett tips till er som vill få ut det lilla sista i väghållning är att få karossen riktad. Föregående ägare kan ha haft träff med en dikeskant eller nån betongsugga och kanske inte fattat att bilen blev sned efter det. ”Svensson” märker inte det efter en hjulinställning.

Det är tyvvär också så att bilar sällan är 100% raka när dom är nyproducerade heller.

En rallybil riktas i bänken innan man svetsar i alla förstärkningar.

Det enda biltillverkarna bekymrar sig om är att bilen inte ska slita däck och att den ska ha dräglig väghållning. Dom skiter fullständigt i det där lilla sista väghållning på en seriebil.

tIIMMY
        Deltagare

Tack för svaret men tror nog inte att de riktigt hade med den frågan ja ställde att göra. Du menar alltså att ett ramben blitt helt böjt och att ratten står snett för att ett ramben är snett? mja det tror jag inte riktigt på. Tror med på att man måste ”nolla” servon och kanske se över styrlederna. De där med att rambenet är helt snett o vint.. mja de känns lite overkill…

b20mannen
          Deltagare

Jag åkte ner i diket i vintras när jag var på väg hem från tjejen. Först så såg det inte ut som att det hade hänt nåt men hade fel. Vänster fram hade tryckts tillbaka och knäckt den undre bärarmen.

Det är upp till dig om du vill kolla upp rambenen eller inte. Men om du knäckt en bärarm i en dikeskörning så är det tyvvär troligt att ett ramben kan ha flyttat lite på sig.

tIIMMY
            Deltagare

Tjena!

jo det är mycket sant att de kan ha flyttat på sig. Men problemet ligger ju i att ratten står svängd lite åt höger men båda hjulen pekar rakt fram. Känns som att det är nåt annat som är fel och inte ett ramben? kanske har fel… därför jag tänkte att de var nån som visste vart felet låg här på forumet!

Tänkte att det kanske har nåt med servon att göra eller en styrled… eller är jag ute och cyklar igen? 😛 🙁

b20mannen
              Deltagare

Kan vara både att rambenet ändrat position lite eller att nya bärarmen inte tillverkats i samma jigg som den gamla eller att den gamla bärarmen faktiskt inte var helt 100% redan innan dikescampingen eller att ratten sedan tidigare faktiskt inte sitter helt rakt på stången eller att den som gjort framvagnsinställningen har skruvat på fel styrstag och är en latmask som inte ”gör om och gör rätt”.

En bra början är ju att justera de båda styrstagen lika mycket för att få ratten rak. Kolla också att du kan styra lika mycket på ratten åt vänster som åt höger. Det avgör ju om justeringen ska ske på ratten eller styrstagen. Tyvvär så är det inte alltid som styrutslagsstoppen sitter lika åt vänster som höger.

Har man en bil med styrsensor så är det skitviktigt att ratten inklusive styrutslagssensorn sitter rakt när hjulen står rakt.

För att göra detta ännu jobbigare 🙂 så kan jag tillägga att beroende på vilka hjulvinklar man har, (toe, camber caster…), så är rattens nolläge ibland olika beroende på om man kör ensam eller har en passagerare bredvid sig, samt hur underlaget ser ut. Tänk på att en vanlig landsväg mycket sällan är plan, utan snarare är lite konvex till ytan. Att ratten inte är helt absolut rak när man kör på landsvägen är faktiskt fullt normalt. Prova hellre på en plan asfaltssträcka, som exempelvis en flygraka.

Och naturligtvis så kollar man alltid däckstrycket innan man skruvar på hjulinställningarna. 😉

tIIMMY
                Deltagare

Du verkar redigt kunning inom detta. Jo om ratten hade stått lite snett hade jag ju inte brytt mig alltför mycket men nu är det så att om du tänker dig att den pekar på 12:00 så pekar den nu kanske 12:5-12:10… rätt svårt att förklara men det är alldeles för mycket! innan jag åkte ner i diket så stod den ju rakt… nästan deadstraight! men inte nu längre. Ska göra en framvagns inställning iaf och sen se om de blir bättre! om det inte blir bättre ja då får jag väl helt enkelt kolla upp alla styrleder osv samt åka in o titta om ett ramben åkt på en jäkel!

Tackar så hemskt mycket för all hjälp b20… helt kanoners att du finns till hjälp… återkommer om jag inte får nå klarhet i de hela 🙂

Mvh

Tommie

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.