SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Fundering på grovleken av krängare. ( gt-99 )

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4977
    Just try
    Deltagare

      Sitter som bäst och jämför priser på krängare mm och då kom frågan upp i mitt huvud: Hur blir bilens uppträdande med olika typer av setup?

      tex så vet jag att många i klubben kör med whiteline 22mm fram och bak och är nöjda med det. även 24 mm fram plus bak vet jag någon som kör och det är även det som jag funderat mest på att köpa. Ni som kör med dessa setuper hur upplever ni bilarna? På gatan, i superstage och på bana?? På gatan är nästan minst viktigt hehe.

      Det som får mig att fundera lite extra är om man tex pratar med dom som säljer hr:s krängare så recomenderar dom 22 mm fram och 25 mm bak. vad kan vara andledningen till att dom har olika diameter?
      Om man vänder på det och tex skulle ha 27mm fram och 24 mm bak vad får man för egenskaper då? I alla varianter jag tänkt mig så ska droplinksen bytas.

      En fråga till. när man beställer whiteline får man med nya bussningar till stagen?

      Hoppas någon orkar engagera sig lite i detta!

      Mvh Magnus

      #69614
      OzO
      Deltagare

        En fråga till. när man beställer whiteline får man med nya bussningar till stagen

        Japp! 🙂

        /G
        _____
        ::::: | ~ ”…otrevligast, men framför allt bäst å värst…” ~ | :::::

        #69625
        specialized
        Deltagare

          Sitter som bäst och jämför priser på krängare mm och då kom frågan upp i mitt huvud: Hur blir bilens uppträdande med olika typer av setup?tex så vet jag att många i klubben kör med whiteline 22mm fram och bak och är nöjda med det. även 24 mm fram plus bak vet jag någon som kör och det är även det som jag funderat mest på att köpa. Ni som kör med dessa setuper hur upplever ni bilarna? På gatan, i superstage och på bana?? På gatan är nästan minst viktigt hehe. Det som får mig att fundera lite extra är om man tex pratar med dom som säljer hr:s krängare så recomenderar dom 22 mm fram och 25 mm bak. vad kan vara andledningen till att dom har olika diameter?Om man vänder på det och tex skulle ha 27mm fram och 24 mm bak vad får man för egenskaper då? I alla varianter jag tänkt mig så ska droplinksen bytas.En fråga till. när man beställer whiteline får man med nya bussningar till stagen?Hoppas någon orkar engagera sig lite i detta!Mvh Magnus

          http://www.mamut.net/swedespeed/subdet10.htm

          Där är en sida som förklarar det mesta…:)

          Kort svar på din fråga :

          Hårdare / grövre krängare fram = mer understyrning
          Hårdare / grövre krängare bak = mer överstyrd..

          Orsaken till att de flesta väljer grövre bak än fram är ju att GT´n är något understyrd orginal.Lite grövre bak kompenserar då detta och ger en neutralare bil..:)

          Själv åker jag ställbara 22 mm´s fram och bak.Bägge i hårdaste läget (hårdaste läget bak sägs motsvara 24 mm ) och i kombination med coilovers. Detta ger mig en hyffsat neutral bil 🙂

          Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
          ———————————-
          Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

          #69632
          Just try
          Deltagare

            Tackar för svaren. Då hade jag rätt i mina funderingar på varför, många väljer grövre bak. Med andra ord så borde 24mm runt om med den bakre på hårdaste och främre i mitten nog bli perfekt.

            #69626
            .zip
            Deltagare

              Kapar tråden lite.
              Kan man, eller är det bara dumt att byta den bakre?

              //.zip

              #69624
              Pedersen
              Deltagare

                Liten kompletering till Specializeds excellenta beskrivning:

                Imprezan har framvagn av McPherson typ. Typiskt för en sådan är att kamberkompensationskurvan är helt kass.

                För att prata svenska så betyder det att ju mer framvagnen kränger desto mer positiv (sämre) camber får ytterhjulet. Detta medför att bilen understyr kraftigt. Problemet blir ännu större om bilen är sänkt.

                Ska man få ordning på väghållningen vid inspirerad körning måste man lösa detta först.
                Endera genom en grövre krängare eller genom hårdare fjädring men helst genom en kombination av båda.

                Att bara byta bak kommer m.a.o. inte lösa problemet med understyrning!

                På en new-age verkar 27 fram, 24 bak vara en rätt så optimal kombination på orginaldämparna. Väljer man justerbara krängare har man ju även möjlighet att labba med balansen efter tycke och smak.

                #69616
                STIred
                Deltagare

                  Detta medför att bilen understyr kraftigt. Problemet blir ännu större om bilen är sänkt.Ska man få ordning på väghållningen vid inspirerad körning måste man lösa detta först.

                  Ett tips för sänkta bilar(gäller även de som har coilovers men kör mer sänkt än original) är att skaffa ettt s.k. roll center adjustment kit. Det åtgärdar en del av de problem som en sänkning innebär. Iaf slänge man inte sänker tokmycket. viktigt tänka på att skaffa kvalitetsgrejer ifall man bestämmer sig för nåt sånt. Inte skoj om kulleden skulle råka gå av.

                  /r

                  #69627
                  .zip
                  Deltagare

                    Intressant diskussion.
                    Jag har själv under vinterns gång sänkt bilen rätt så mkt med sänkfjädrar, och innan sänkningen så upplevde jag att bilen understyrde kraftigt.

                    Så vad ska man satsa på? Nya krängare eller ”roll center adjustment kit” som Raul nämner.
                    Har kikat runt lite från butiker i USA/England för mer info och det verkar bara finnas en modell utav ”Whiteline Front Roll-Center Adjustment Kit” Och dom nämner inget om årsmodell på bil etc.
                    Kan det vara så att det är samma på alla?

                    Visserligen skulle man kunna uppgradera båda två, men nu är jag inte en ”ban fanatiker” och det känns lite väl för overkill.

                    //.zip

                    #69615
                    Janne248
                    Deltagare

                      Så vad ska man satsa på? Nya krängare eller ”roll center adjustment kit” som Raul nämner.

                      Diskution ang.roll center adjustment kit på NAIOC som kan vara intresant och läsa.

                      #69628
                      .zip
                      Deltagare

                        Tackar Janne.
                        Det får bli krängare i stället 🙂

                        //.zip

                        #69617
                        STIred
                        Deltagare

                          Intressant diskussion.Jag har själv under vinterns gång sänkt bilen rätt så mkt med sänkfjädrar, och innan sänkningen så upplevde jag att bilen understyrde kraftigt.Så vad ska man satsa på? Nya krängare eller ”roll center adjustment kit” som Raul nämner.Har kikat runt lite från butiker i USA/England för mer info och det verkar bara finnas en modell utav ”Whiteline Front Roll-Center Adjustment Kit” Och dom nämner inget om årsmodell på bil etc.Kan det vara så att det är samma på alla?Visserligen skulle man kunna uppgradera båda två, men nu är jag inte en ”ban fanatiker” och det känns lite väl för overkill.//.zip

                          Whiteline ska ju vara bra grejer. Var nåt annat märke som jag läste hade gått av. Minns fan inte vad de heter.

                          Har du inte bytt krängare så tycker jag absolut att du ska byta dem i första hand framför detta kittet. Glöm ej droplinksen 😉

                          Men har man redan krängare och sänkt bil och vill bränna lite extra pengar 😀 och optimera lite till så är nog inte roll center adjustment kit nån dum idé.

                          /r

                          #69629
                          .zip
                          Deltagare

                            Glöm ej droplinksen

                            Nu är jag inte så värst hemma på Whitelines pryttlar.
                            Men bör man även byta droplinksen om man monterar nya krängare?
                            Mera info 🙂 Sommaren är snart här så det är bäst att passa på att meka medans vinterns gång.

                            //.zip

                            #69618
                            STIred
                            Deltagare

                              Glöm ej droplinksen

                              Nu är jag inte så värst hemma på Whitelines pryttlar.Men bör man även byta droplinksen om man monterar nya krängare?Mera info 🙂 Sommaren är snart här så det är bäst att passa på att meka medans vinterns gång.//.zip

                              Jepp, droplinksen bör bytas ihop med krängare tycker jag iaf. Originalen är jävligt klena. Vet inte vilken årsodell du har. Men originallinksen på GT är ganska skit. Samma gäller STI04(min gamla bil) När jag bytte mina på STIn ihop med krängarna så var bakre länkarna helt böjda. Tor jag har nån bild å det i galleriet. Kan slänga upp den här om en minut 😉

                              /r

                              #69619
                              STIred
                              Deltagare

                                Såhär såg originalen de ut på STIn innan jag bytte

                                http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Nya_bilprylar_2006/rearlink1.jpg

                                /r

                                #69620
                                STIred
                                Deltagare
                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.