› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Funderingar på att mappa
- Detta ämne har 13 svar, 1,870 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 9 månader sedan av
.zip.
-
FörfattareInlägg
-
16 juli, 2006 kl. 23:40 #1064
.zip
DeltagareHar läst några trådar om mappning och att folk inte blir besvikna.
Har försökt söka så mkt som möjligt men hittar inte svar på alla frågor som jag undrar över. Så jag drar alla frågor som jag har, det kan ju ha ändrats lite sedan några år tillbaka.
1. Finns det olika typer av mappningar?
2. Pris på de mappningar som finns och vart kan man hitta firmor som mappar?
3. Om man väljer att mappa, behöver man byta något annat?
4. Förstår att man programerar någon styrbox, men vilken och vart sitter den?
5. Vad är det exakt som händer när man mappa? Man verkar få runt 50hp mer, och bara det pga ”mjukvara”?//.zip
17 juli, 2006 kl. 05:54 #42193simo
Deltagare1. Finns det olika typer av mappningar? Ja
2. Pris på de mappningar som finns och vart kan man hitta firmor som mappar? Trollspeed utför ecutek, finns mer info om priser osv på medlemssidorna
3. Om man väljer att mappa, behöver man byta något annat? Aga är bra att byta
4. Förstår att man programerar någon styrbox, men vilken och vart sitter den? Sitter under fötterna på passageraren
5. Vad är det exakt som händer när man mappa?
Man ändra tändningen samt soppan vid givna tryck o varvtal
Man verkar få runt 50hp mer, och bara det pga ”mjukvara”?
Behåller du TD04:an kommer du att sluta på ungefär ~260hk/U
17 juli, 2006 kl. 06:51 #42195Kvarnis
DeltagareHar läst några trådar om mappning och att folk inte blir besvikna.Har försökt söka så mkt som möjligt men hittar inte svar på alla frågor som jag undrar över. Så jag drar alla frågor som jag har, det kan ju ha ändrats lite sedan några år tillbaka.1. Finns det olika typer av mappningar?2. Pris på de mappningar som finns och vart kan man hitta firmor som mappar?3. Om man väljer att mappa, behöver man byta något annat?4. Förstår att man programerar någon styrbox, men vilken och vart sitter den?5. Vad är det exakt som händer när man mappa? Man verkar få runt 50hp mer, och bara det pga ”mjukvara”?//.zip
1. Olika mappning nja, dock olika typer av mjuk alt. hårvaruändringar(ecu), lämpligast är ECUTEK som är en omprog av orginal ecu’n.
2. mappat efter din bil börjar vid ca 10K > beronde på vilken typ at ecu du väljer att använda
3. Avgassytem från turbo med eller utan katalysator, bränslepump skadar inte heller men inte 100 nödvändigt, nytt luftfilter gärna orginal, ta gärna bort snorkeln och mata orginal luftboxen med slang för kallt luft
4. Som Ulrik sa så sttter den på passargerar sidan, det är inget du behöver röra dock det fixar mapparen.
5. det skiljer mest när du mappar en bil med annat avgassytem på bilen mot om du kör med endast höjt laddtryck, är att du får en säkarare bil. Men du får även en hel del mer vrid att tillgå.
Max effekten mot en bil med bara höjt laddtryck och avgssytem skiljer inte mycket. Men jämfört med en orginal bil och en mappad med avgassytem så skiljer det ca 30-50Bhp som bäst. Men du kanske har fått 60-100Nm mer att tillgå 😀17 juli, 2006 kl. 08:30 #42201.zip
DeltagareOk, får tacka för alla svar.
Det som är gjort hittills är 3″ hela vägen från turbo, och sedan har jag en 3″ up-pipe liggandes som inte är monterad ännu.Jag har försökt ta mig in på http://www.trollspeed.se tidigare oxå, men det går bara inte. Har dom bytt adress?
//.zip
17 juli, 2006 kl. 09:04 #42200specialized
DeltagareNej, de har kvar samma adress.De började däremot sin semester idag, (4 V ) så det är möjligt att sidan ligger nere pga. uppdateringar osv..
Prova senare idag.
Har själv gjort min senaste mappning hos dem och är grymt nöjd. Rekomenderas !
Mvh.Mattias
—————————————
Efternamnen på mina flickvänner är
—————————————
Jpg ,wmv och mpg 😉
—————————————17 juli, 2006 kl. 18:37 #42202.zip
DeltagarePga fler projekt utöver bilen så blir billigast bäst.
Kanske fel ställe att fråga på men går det att få arbetet ”svartat”
Skicka pm i stället för att ta det i tråden om någon vet nått om detta.//.zip
20 juli, 2006 kl. 09:36 #42198Turbonauten
DeltagareVilka laddtryck lägger dom sig på när dom mappar en bil med 3″ och originalturbo? Vad laddar en sån vid tex. 6000rpm? Jag kör med dawes och jag tycker att det knappt ger nå mer toppeffekt sen man passerat kilot. Men på lägre varv påverkas vridet enormt. Är det verkligen ”safe” att ladda 1,1 med dawes som det skrivs? Turbon är ju så pluttinuttig. ;(
Mvh Emil
http://www.emilberglund.sePlaylist: Impreza GT, 900 turbo, Minimoto 14E, Pygmécross DB-7
20 juli, 2006 kl. 11:40 #42196Kvarnis
DeltagareI mitten registret kan man nog komma undan med tom 1.4bar, men när man kommer upp på toppen är allt över 0.9Bar rent meningslöst.
Därför finns fördelar med mappnig vs Dawes, förutom att man ställer soppan&tänding efter laddtrycket 🙂
Dawes funkar för vad det är man börjar man bli lite frikostig med laddtrycket och börjar pilla på fuel cuten är man dock faligt ute !!!
20 juli, 2006 kl. 19:01 #42192SecretAgentMan
DeltagareTror inte det var så Kvarnis menade riktigt, som laddtrycksstyrning med ommappat sprut är Dawesen riktigt kul om rapp kärra är prio 1. 🙂
Oavsett vad det är för något i boxen..
/J
20 juli, 2006 kl. 22:38 #42199Turbonauten
DeltagareI mitten registret kan man nog komma undan med tom 1.4bar, men när man kommer upp på toppen är allt över 0.9Bar rent meningslöst.Därför finns fördelar med mappnig vs Dawes, förutom att man ställer soppan&tänding efter laddtrycket :)Dawes funkar för vad det är man börjar man bli lite frikostig med laddtrycket och börjar pilla på fuel cuten är man dock faligt ute !!!
Som jag anade då. Jag kör min på 0,9 nu. Jag tycker den går snyggast så. Hyffsat vrid och fin spets på toppen. Körde 1,1 ett tag. Mycket vrid på mellanregistret. Men det kändes som den storknade ordentligt på toppen. Jag gissar att ECU:n kompenserar det höga trycket med för mycket bränsle och för sen tändning.
Mvh Emil
http://www.emilberglund.sePlaylist: Impreza GT, 900 turbo, Minimoto 14E, Pygmécross DB-7
20 juli, 2006 kl. 23:15 #42203.zip
DeltagareDet jag igentligen bara behöver är en mappning.
Det som sitter på nu är en dawes som laddar ~0,98, 3″dowpipe och 3″hela vägen. sedan har jag även en 3″ up-pipe liggandes som jag funderar på att montera.
Men hur är det med lådan på en GT? Borde inte den ta lite mer stryk?Såg att JRM Racing gör mappningar för 7.900:-. Någon som har gjort någon mappning där?
EDIT: trollspeeds hemsida är fortfarande nere. Har för mig att deras sida har varit nere över en månad nu.
//.zip
21 juli, 2006 kl. 06:49 #42197Kvarnis
DeltagareDet jag igentligen bara behöver är en mappning.Det som sitter på nu är en dawes som laddar ~0,98, 3″dowpipe och 3″hela vägen. sedan har jag även en 3″ up-pipe liggandes som jag funderar på att montera.Men hur är det med lådan på en GT? Borde inte den ta lite mer stryk?Såg att JRM Racing gör mappningar för 7.900:-. Någon som har gjort någon mappning där?EDIT: trollspeeds hemsida är fortfarande nere. Har för mig att deras sida har varit nere över en månad nu.//.zip
Har du en dawes i dag så BÖR du gå på en TEK3 mappning, det går nog lös på ca 10K, TEK2 är ingen mening.
Lådan håller utan problem, det beror mer på hur du hanterar den.
Nix kollade på den bara för ca 2-3 veckor sedan, men f-n vet varför den inte funkar just nu …
Det råd jag kan, är att fundera vad du tänker göra med bilen
Är du ~nöjd med som den är i dag ?-I så fall gör inget åt motorn, utan satsa på bensin, däck lite
bättre krängare, förar utbildninmg etcDu känner att du vill ha mer effekt ?
-Har du klent med pengar gör INGENTING !!!
Det enda som är 100% säkert närt man trimmar bilar är att det
alltid blir dyare än vad man tänkt sig.
Att mappa en bil dawes funakr helt ok, men risken är att man blir
missnöjd med dom pengar man investerat, lägg 10K på en GT i R-däck
och kränagre ger mycket mer glädje.Du vill ha mer effekt och har en bra slant över ?
– Köp en nya turbo, soppa pump, liet slangarn till IC’n alt bättre
IC tmic lr fmic. Mappa sen bilen med dom nya delarna
Ha pengar till hands för för ny koppling…..och ev lådras som kan
komma.Dessa råd, är grattis, och tro mig jag vet vad jag talar om,
jag har ägt/testat mängder med turbo agg på en Impreza, olika låder, och tilvägagångs sätt för att få mer effekt, lurat ecu’n, bytt och mapppat div ecuer, leakt med olika typer av bränsle.Det enda som är säkert att et kostar pengar, man vill ha mer&mer sen blir det dyrt… jag har lagt näramre 50K på en nya motor, lådan vill jag inte ens tänka på vad den kostar… jo tydligen så kan det kosta 10k bara för en tillräkligt bra bränsle pump oxå :o(nu är det så långt från standard som man kan komma nästan).
21 juli, 2006 kl. 07:13 #42194simo
DeltagareKan bara hålla med Kvarnis, e du inte IT-miljonär…skit i trimmet o lägg de surt förvärvade slantarna på att lära dig köra bilen istället.
/U
24 juli, 2006 kl. 18:28 #42204.zip
DeltagareNja rik är jag väl inte direkt 🙂
Men runt 10k har jag ju råd med.Det är inte så att jag är ute efter bankörning, utan jag kör bara på vägar.
Men det här med mappning får bli en sak jag får fundera på.//.zip
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.