Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1064
    .zip
    Deltagare

      Har läst några trådar om mappning och att folk inte blir besvikna.

      Har försökt söka så mkt som möjligt men hittar inte svar på alla frågor som jag undrar över. Så jag drar alla frågor som jag har, det kan ju ha ändrats lite sedan några år tillbaka.

      1. Finns det olika typer av mappningar?
      2. Pris på de mappningar som finns och vart kan man hitta firmor som mappar?
      3. Om man väljer att mappa, behöver man byta något annat?
      4. Förstår att man programerar någon styrbox, men vilken och vart sitter den?
      5. Vad är det exakt som händer när man mappa? Man verkar få runt 50hp mer, och bara det pga “mjukvara”?

      //.zip

      #42193
      simo
      Deltagare

        1. Finns det olika typer av mappningar? Ja
        2. Pris på de mappningar som finns och vart kan man hitta firmor som mappar? Trollspeed utför ecutek, finns mer info om priser osv på medlemssidorna
        3. Om man väljer att mappa, behöver man byta något annat? Aga är bra att byta
        4. Förstår att man programerar någon styrbox, men vilken och vart sitter den? Sitter under fötterna på passageraren
        5. Vad är det exakt som händer när man mappa?
        Man ändra tändningen samt soppan vid givna tryck o varvtal
        Man verkar få runt 50hp mer, och bara det pga “mjukvara”?
        Behåller du TD04:an kommer du att sluta på ungefär ~260hk

        /U

        #42195
        Kvarnis
        Deltagare

          Har läst några trådar om mappning och att folk inte blir besvikna.Har försökt söka så mkt som möjligt men hittar inte svar på alla frågor som jag undrar över. Så jag drar alla frågor som jag har, det kan ju ha ändrats lite sedan några år tillbaka.1. Finns det olika typer av mappningar?2. Pris på de mappningar som finns och vart kan man hitta firmor som mappar?3. Om man väljer att mappa, behöver man byta något annat?4. Förstår att man programerar någon styrbox, men vilken och vart sitter den?5. Vad är det exakt som händer när man mappa? Man verkar få runt 50hp mer, och bara det pga “mjukvara”?//.zip

          1. Olika mappning nja, dock olika typer av mjuk alt. hårvaruändringar(ecu), lämpligast är ECUTEK som är en omprog av orginal ecu’n.

          2. mappat efter din bil börjar vid ca 10K > beronde på vilken typ at ecu du väljer att använda

          3. Avgassytem från turbo med eller utan katalysator, bränslepump skadar inte heller men inte 100 nödvändigt, nytt luftfilter gärna orginal, ta gärna bort snorkeln och mata orginal luftboxen med slang för kallt luft

          4. Som Ulrik sa så sttter den på passargerar sidan, det är inget du behöver röra dock det fixar mapparen.

          5. det skiljer mest när du mappar en bil med annat avgassytem på bilen mot om du kör med endast höjt laddtryck, är att du får en säkarare bil. Men du får även en hel del mer vrid att tillgå.
          Max effekten mot en bil med bara höjt laddtryck och avgssytem skiljer inte mycket. Men jämfört med en orginal bil och en mappad med avgassytem så skiljer det ca 30-50Bhp som bäst. Men du kanske har fått 60-100Nm mer att tillgå 😀

          #42201
          .zip
          Deltagare

            Ok, får tacka för alla svar.
            Det som är gjort hittills är 3″ hela vägen från turbo, och sedan har jag en 3″ up-pipe liggandes som inte är monterad ännu.

            Jag har försökt ta mig in på http://www.trollspeed.se tidigare oxå, men det går bara inte. Har dom bytt adress?

            //.zip

            #42200
            specialized
            Deltagare

              Nej, de har kvar samma adress.De började däremot sin semester idag, (4 V ) så det är möjligt att sidan ligger nere pga. uppdateringar osv..

              Prova senare idag.

              Har själv gjort min senaste mappning hos dem och är grymt nöjd. Rekomenderas !

              Mvh.Mattias
              —————————————
              Efternamnen på mina flickvänner är
              —————————————
              Jpg ,wmv och mpg 😉
              —————————————

              #42202
              .zip
              Deltagare

                Pga fler projekt utöver bilen så blir billigast bäst.

                Kanske fel ställe att fråga på men går det att få arbetet “svartat”
                Skicka pm i stället för att ta det i tråden om någon vet nått om detta.

                //.zip

                #42198
                Turbonauten
                Deltagare

                  Vilka laddtryck lägger dom sig på när dom mappar en bil med 3″ och originalturbo? Vad laddar en sån vid tex. 6000rpm? Jag kör med dawes och jag tycker att det knappt ger nå mer toppeffekt sen man passerat kilot. Men på lägre varv påverkas vridet enormt. Är det verkligen “safe” att ladda 1,1 med dawes som det skrivs? Turbon är ju så pluttinuttig. ;(

                  Mvh Emil
                  http://www.emilberglund.se

                  Playlist: Impreza GT, 900 turbo, Minimoto 14E, Pygmécross DB-7

                  #42196
                  Kvarnis
                  Deltagare

                    I mitten registret kan man nog komma undan med tom 1.4bar, men när man kommer upp på toppen är allt över 0.9Bar rent meningslöst.

                    Därför finns fördelar med mappnig vs Dawes, förutom att man ställer soppan&tänding efter laddtrycket 🙂

                    Dawes funkar för vad det är man börjar man bli lite frikostig med laddtrycket och börjar pilla på fuel cuten är man dock faligt ute !!!

                    #42192
                    SecretAgentMan
                    Deltagare

                      Tror inte det var så Kvarnis menade riktigt, som laddtrycksstyrning med ommappat sprut är Dawesen riktigt kul om rapp kärra är prio 1. 🙂

                      Oavsett vad det är för något i boxen..

                      /J

                      #42199
                      Turbonauten
                      Deltagare

                        I mitten registret kan man nog komma undan med tom 1.4bar, men när man kommer upp på toppen är allt över 0.9Bar rent meningslöst.Därför finns fördelar med mappnig vs Dawes, förutom att man ställer soppan&tänding efter laddtrycket :)Dawes funkar för vad det är man börjar man bli lite frikostig med laddtrycket och börjar pilla på fuel cuten är man dock faligt ute !!!

                        Som jag anade då. Jag kör min på 0,9 nu. Jag tycker den går snyggast så. Hyffsat vrid och fin spets på toppen. Körde 1,1 ett tag. Mycket vrid på mellanregistret. Men det kändes som den storknade ordentligt på toppen. Jag gissar att ECU:n kompenserar det höga trycket med för mycket bränsle och för sen tändning.

                        Mvh Emil
                        http://www.emilberglund.se

                        Playlist: Impreza GT, 900 turbo, Minimoto 14E, Pygmécross DB-7

                        #42203
                        .zip
                        Deltagare

                          Det jag igentligen bara behöver är en mappning.
                          Det som sitter på nu är en dawes som laddar ~0,98, 3″dowpipe och 3″hela vägen. sedan har jag även en 3″ up-pipe liggandes som jag funderar på att montera.
                          Men hur är det med lådan på en GT? Borde inte den ta lite mer stryk?

                          Såg att JRM Racing gör mappningar för 7.900:-. Någon som har gjort någon mappning där?

                          EDIT: trollspeeds hemsida är fortfarande nere. Har för mig att deras sida har varit nere över en månad nu.

                          //.zip

                          #42197
                          Kvarnis
                          Deltagare

                            Det jag igentligen bara behöver är en mappning.Det som sitter på nu är en dawes som laddar ~0,98, 3″dowpipe och 3″hela vägen. sedan har jag även en 3″ up-pipe liggandes som jag funderar på att montera.Men hur är det med lådan på en GT? Borde inte den ta lite mer stryk?Såg att JRM Racing gör mappningar för 7.900:-. Någon som har gjort någon mappning där?EDIT: trollspeeds hemsida är fortfarande nere. Har för mig att deras sida har varit nere över en månad nu.//.zip

                            Har du en dawes i dag så BÖR du gå på en TEK3 mappning, det går nog lös på ca 10K, TEK2 är ingen mening.

                            Lådan håller utan problem, det beror mer på hur du hanterar den.

                            Nix kollade på den bara för ca 2-3 veckor sedan, men f-n vet varför den inte funkar just nu …

                            Det råd jag kan, är att fundera vad du tänker göra med bilen
                            Är du ~nöjd med som den är i dag ?

                            -I så fall gör inget åt motorn, utan satsa på bensin, däck lite
                            bättre krängare, förar utbildninmg etc

                            Du känner att du vill ha mer effekt ?
                            -Har du klent med pengar gör INGENTING !!!
                            Det enda som är 100% säkert närt man trimmar bilar är att det
                            alltid blir dyare än vad man tänkt sig.
                            Att mappa en bil dawes funakr helt ok, men risken är att man blir
                            missnöjd med dom pengar man investerat, lägg 10K på en GT i R-däck
                            och kränagre ger mycket mer glädje.

                            Du vill ha mer effekt och har en bra slant över ?
                            – Köp en nya turbo, soppa pump, liet slangarn till IC’n alt bättre
                            IC tmic lr fmic. Mappa sen bilen med dom nya delarna
                            Ha pengar till hands för för ny koppling…..och ev lådras som kan
                            komma.

                            Dessa råd, är grattis, och tro mig jag vet vad jag talar om,
                            jag har ägt/testat mängder med turbo agg på en Impreza, olika låder, och tilvägagångs sätt för att få mer effekt, lurat ecu’n, bytt och mapppat div ecuer, leakt med olika typer av bränsle.

                            Det enda som är säkert att et kostar pengar, man vill ha mer&mer sen blir det dyrt… jag har lagt näramre 50K på en nya motor, lådan vill jag inte ens tänka på vad den kostar… jo tydligen så kan det kosta 10k bara för en tillräkligt bra bränsle pump oxå :o(nu är det så långt från standard som man kan komma nästan).

                            #42194
                            simo
                            Deltagare

                              Kan bara hålla med Kvarnis, e du inte IT-miljonär…skit i trimmet o lägg de surt förvärvade slantarna på att lära dig köra bilen istället.

                              /U

                              #42204
                              .zip
                              Deltagare

                                Nja rik är jag väl inte direkt 🙂
                                Men runt 10k har jag ju råd med.

                                Det är inte så att jag är ute efter bankörning, utan jag kör bara på vägar.
                                Men det här med mappning får bli en sak jag får fundera på.

                                //.zip

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.