SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Fyrhjulsinställning efter sänkning

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Författare
    .zip
    Deltagare

Storträffen är ”snart” här och jag har bara en viktig sak kvar att göra.
      Jag har inte hunnit göra en fyrhjulsinställning efter sänkningssatsen åkte på plats.
      Jag har ringt runt på olika lokala däckfirmor men ingen har gjort något liknande på en Impreza, men som dom själv sa så kan det inte vara så stor skillnad jämnfört med andra bilar.

Vad ska jag välja för vinklar?
      Självklart ska det även funka bra för vanligt vardagskörning, men som vinklarna är idag så blir man livrädd när det börjar på svänga.
      Det är dom orginala fjäderbenen som gäller.

//.zip

FeA
      Deltagare

Jag kör med max camber i fram och och en total toe-in på 0,16 grader(?), i bak är toen på 0. Camber i bak går inte att justera på org benen.

Adam K
        Deltagare

Som Fea säger.
          Populärt är de s.k. Prodrive vinklarna.
          Max camber fram o bak (ca 1,5° fram, mindre bak) och en mm toe in fram o bak.
          Detta ger en ganska stadig bil. Jag har kört med 0 toe in/out bak.
          Vill du ha bättre turn in kan du sätta lite toe out fram, undvik det gärna bak då bilen blir orolig av det…

Lirkus
          Deltagare

Sliter det mycket mer på däcken med dessa inställningar ?

FeA
            Deltagare

Kör du med toe out i fram så kommer det att slitas rätt duktigt på insidan av däcket.

Toen justeras beroende på hur mkt camber du kör med, mer camber = mer toe in. (Om man vill ha så lite däckslitage som möjligt)

Det sliter mindre däck med dom här inställningarna mot orginal, spec om man ska åka bana/konbana.

Ubbe
              Deltagare

Kör du med toe out i fram så kommer det att slitas rätt duktigt på insidan av däcket.Toen justeras beroende på hur mkt camber du kör med, mer camber = mer toe in. (Om man vill ha så lite däckslitage som möjligt)Det sliter mindre däck med dom här inställningarna mot orginal, spec om man ska åka bana/konbana.

Mjae… Mer negativ camber ska väl kompenseras med toe OUT för att minska däckslitage vid vanlig körning? Negativ camber gör att hjulen vill ”svänga mot varandra” och kompenseras med att svänga hjulen utåt = toe out.

Jämför med hur du svänger med en skottkärra, luta den till vänster och skottkärran kommer svänga vänster…

//Ubbe – har iofs haft fel förr… :+

FeA
                Deltagare

Jag är rädd att du har fel igen 😉
                  http://www.michelintransport.com/ple/front/affich.jsp?codeRubrique=41&codePage=PLOE_OUVERTURE&lang=SE

Jag är absolut ingen expert, men det är vad justera-vinklarna-sådet-blir-skitbra-mannen sa till mej :+

Ubbe
                  Deltagare

Jag är rädd att du har fel igen 😉 http://www.michelintransport.com/ple/front/affich.jsp?codeRubrique=41&codePage=PLOE_OUVERTURE&lang=SEJag är absolut ingen expert, men det är vad justera-vinklarna-sådet-blir-skitbra-mannen sa till mej :+

Michelinmodellen funkar inte riktigt i detta fall efterssom den inte kombinerar olika scenario. I detta fall diskuterade vi väl toeinställning givet att vi har mycket negativ camber. Vid ”nära noll” camber håller jag med om att toe out sliter på insidan, men vid mer negativ camber… ska detta verkligen kompenseras med toe in? Mmmm… jag är skeptisk 🙂

specialized
                    Deltagare

Det har inte med bumpsteer att göra då ? 🙂

Vid infjädring på Imprezan rör ju sig hjulen åt toe-out hållet..och detta kompenseras genom att ställa dem toe-in vid 0 infjädring.

Sett framifrån

http://www.miracerros.com/mustang/t_animated_bumpsteer_1.gif

Detta kanske inte spelar nån roll för slitaget vid ”vanlig körning” men ändå 🙂

M – Med mycket camber och 0 toe 🙂

Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

.zip
                      Deltagare

Härligt härligt.
                        Har hört mkt gott om dom s.k prodrive inställningarna så man väljer väl dom kanske 🙂
                        Men eftersom jag har org. benen och inte kan justera camber bak, hur blir det då med övriga vinklar? Galet?
                        Och när ni skriver max camber, menar ni då negativ eller positiv?

//.zip

challe
                        Deltagare

Och när ni skriver max camber, menar ni då negativ eller positiv?//.zip

Det är max negativ camber det är tal om,

FeA
                          Deltagare

Michelinmodellen funkar inte riktigt i detta fall efterssom den inte kombinerar olika scenario. I detta fall diskuterade vi väl toeinställning givet att vi har mycket negativ camber. Vid ”nära noll” camber håller jag med om att toe out sliter på insidan, men vid mer negativ camber… ska detta verkligen kompenseras med toe in? Mmmm… jag är skeptisk 🙂

Vi pratar väl däckslitage vid normal körning?

Ju mer camber man kör med, desto mer sliter det på insidan.
                            Ju mer toe-out man kör med, desto mer sliter det på insidan.

Kombinerar man dessa två, så lär det ju slita ännu mera på insidan?

Jag har hört mej för på Däckia, Rånäs bil- och fjäderservice och Kilafors ind. Och alla säger samma sak;
                            Kör man med negativ camber så kompenserar man det med toe-in för att däckslitaget ska bli jämnt.

Åker man däremot på bana så kan jag tänka mej att man ska köra med 0 grader(hur gör man ett gradertecken?!) eller kanske t.o.m toe-out, just för att på bana så är det ju utsidan som slits mest…

Ubbe
                            Deltagare

Fick det förklarat precis tvärt om när jag gjorde 4-hjulsinställning i våras….

Vi kommer nog inte komma överens så vi får nog lösa detta med en ölhävartävling på Antjärns camping i Juli :D… Eller… det skulle jag nog garanterat förlora :+

//U – :*

FeA
                              Deltagare

vi får nog lösa detta med en ölhävartävling på Antjärns camping i Juli 😀

:7 :7 Jag ligger i hårdträning för tillfället 😉

b20mannen
                                Deltagare

Mitt ”snabbtips” för den som vill bli snabb på bana och i superstage som följer:

Fram:
                                  Negativ camber upp till 5 grader och 0 toe, till ett par millimeters toe-out för mer aggressiv inställning för mer kurvgrepp i tätare svängar och nogrannare spårval på bana, men med större känslighet för målade vägstreck och ojämn asfalt.

Bak:
                                  Negativ camber upp till 6 grader och toe-in på några millimeter. För rapp respons på instyrning, och kursstabilitet, samt bra kurvgrepp. Toe-in anpassas för bilen för att minska däckslitaget.

Detta är för en ”oldage” Impreza med hård fjädersättning. En reservation för kombi, som är tyngre i bak och troligen inte lirar riktigt lika bra med ovanstående inställning.

Generellt råd är att fram går det bra med upp till 4 grader negativ camber och 0 i toe, samt upp till 3 grader negativ camber bak med lite toe-in. Bak vill ha lite toe-in.

Mer negativ camber är generellt mer förlåtande för mycket toe-out fram. Men tänk på att kombinationen extrem negativ camber och toe-out fram gör att bilen hugger som en reptil på ojämnt underlag och kan kasta ganska duktigt.

Även med mycket negativ camber i fram så kan toe-in göra bilen mycket nervös och gör att man tappar väldigt mycket grepp på vinterväg. Negativ camber och 0 i toe fram funkar förvånansvärt bra på vinterväg.

För att hitta det toe som sliter minst på däcken så är det utprovning som gäller. Det är inte alls ett linjärt förhållande mellan camber/toe och slitage. Oftast så ger en mycket liten justering av toe stor skillnad på slitaget.

Sen ett viktigt tips. Har du bra däck med stabil sidostomme så kan du ställa extremare hjulvinklar. Men med sämre däck som har vekare vägg så blir bilen lätt livsfarlig med extrema hjulvinklar.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.