› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Fyrhjulsinställning efter sänkning
- Detta ämne har 33 svar, 3,660 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 2 månader sedan av
Mumin.
-
FörfattareInlägg
-
22 maj, 2009 kl. 15:46 #69698
b20mannen
Deltagare…Vill du ha bättre turn in kan du sätta lite toe out fram, undvik det gärna bak då bilen blir orolig av det…
Precis.
Med toe-out bak så riskerar man även att bilen i vissa situationer, (fart, last, sidokrafter…), inte alls känner för att styra in i kurvan, utan man fortsätter rakt ut med en maffig drift på bakändan.Toe-out bak är inte rekommenderat.
23 maj, 2009 kl. 11:21 #69696Subarumicke
DeltagareJag har lite toe out i fram och lite toe in i bak sen så kan man kolla upp med däck leverantören vad just din dimetion av däck har för camber rekomendation mm.. och är man riktigt seriös så kollar man däck tempen över hela slitytan och kan genom detta även kolla om man ska öka eller minska cambern.
Men det bästa är kör bara kör :+
24 maj, 2009 kl. 17:30 #69711MariaimprezaGT
DeltagareJag har lite toe out i fram och lite toe in i bak sen så kan man kolla upp med däck leverantören vad just din dimetion av däck har för camber rekomendation mm.. och är man riktigt seriös så kollar man däck tempen över hela slitytan och kan genom detta även kolla om man ska öka eller minska cambern. Men det bästa är kör bara kör :+
Din bil är ju som en svävare i kurvorna, prova å sitt bak en gång så ska du få känna på saker 😉
Vi trimmar inte bara din bil, vi säljer även delarna den vill ha!
Mobil: 0763-498601
Mail: maria@wroom.org31 januari, 2010 kl. 17:20 #69725Torgan
DeltagareHoppar in med en liten fråga! Vad ska man ställa på en -03 wrx för att få en trevlig bil? Förhållanden mellan camber fram och bak? Bilen är ganska mkt sänkt å jag fick fram att det var 3grader bak så ställde det även fram(max på topplagringen på d2 benen) Nån som har bra vinklar?
Jobbar på UG däck i härnösand och vi har nyss fått vår nya 8 sensors hjulinställarmaskin så är det nån som har behov av att ställa in är ni välkommna! Vi ställer efter önskemål eller efter fabriksbörvärden!
1 februari, 2010 kl. 16:25 #69715Mumin
DeltagareHärligt härligt.Har hört mkt gott om dom s.k prodrive inställningarna så man väljer väl dom kanske :)Men eftersom jag har org. benen och inte kan justera camber bak, hur blir det då med övriga vinklar? Galet?Och när ni skriver max camber, menar ni då negativ eller positiv?//.zip
eftersom jag kör med sti ben runt om nu och camber blev typ 2grader possetiv camber och såg kalle anka ut så tillverkade jag egna bultar. jag tog en m12 eller m14 kommer inte ihåg slipade ner 30% av bulten och fick där efter en justerbar camber bak. kör nu med -1,5 bak. men coilisar kommer imorgon :7 kan också slipa ner orginal bulten men inte min rekomendation.
1 februari, 2010 kl. 16:49 #69726Torgan
Deltagare2,5 grader fram och ca 2 grader bak funkar på -03 wrx eller blir det för extremt? sitter d2 ben på bilen
1 februari, 2010 kl. 17:54 #69716Mumin
Deltagare2,5 grader fram och ca 2 grader bak funkar på -03 wrx eller blir det för extremt? sitter d2 ben på bilen
kommer slita däck. kör prodrive vinklarna. jag får mina d2 ben imorgon kommer köra -1,5 fram och – 1,5 eller 2,0 bak. får se 😛
1 februari, 2010 kl. 18:10 #69727Torgan
Deltagarehmm se hur långt man kommer på slipade bultar bak då! bara camberplattor fram! se om man får bygga om framplattorna så dom passarbak när man får nya benen
2 februari, 2010 kl. 20:04 #69717Mumin
Deltagarehmm se hur långt man kommer på slipade bultar bak då! bara camberplattor fram! se om man får bygga om framplattorna så dom passarbak när man får nya benen
jag satte ju på mina d2 ben idag.. och dom har ju ovala hål i övre infästning villket juster camber(Bak). så du kan köra med orginal bultar som jag gör.. har inte hunnit med framvangs inställning än men blir på torsdag.
3 februari, 2010 kl. 16:28 #69728Torgan
DeltagareAh nice de! fanns inge justering på mina vers1 d2 ben iaf!
Ställde om från 3grader till 1,5grader idag å det lilla jag körde på väg hem så kändes bilen trevligare i framändan. Inte lika trög som med 3grader.. se om det blir att prova 2grader med å känna hur de känns.. dock snöväg här så svårt att testa nå alvarligare.
Men folk som har nära till härnösand och som sänkt sin bil eller i behov av hjulinställning kan pm:a mig
3 februari, 2010 kl. 18:26 #69718Mumin
Deltagareaja skönt då.,. imorgon ska jag höjja bilen igen 😮 sen fyrhjuls mätning.. ser så jävla låg ut nu.. blir nog -1,5 fram och bak med att börja med sen toen får jag vad jag hittar på 😛
tänke en sak ni som kör GT’s Kombi eller sedan vad har ni för mått mellan:
så jag har en någorlunda grund att gå på.. gärna kombi 😀
jag har 120mm bak tror jag och 90mm fram.. så ser lite si så där ut.. men gärna tips!!4 februari, 2010 kl. 17:22 #69724robis
DeltagareHej
Jag lånar tråden lite. Ska göra inställning på min sti 2007 imorgon.
Jag har också monterat sänkfjädrar, kör med orginalben. Blir mest vanlig gatkörning. Har ni några rekommendationer eller erfarenheter vilka värden som funkar?Mvh Robban
4 februari, 2010 kl. 18:51 #69719Mumin
DeltagareHejJag lånar tråden lite. Ska göra inställning på min sti 2007 imorgon.Jag har också monterat sänkfjädrar, kör med orginalben. Blir mest vanlig gatkörning. Har ni några rekommendationer eller erfarenheter vilka värden som funkar?Mvh Robban
Som Adam och Fea säger.
Populärt är de s.k. Prodrive vinklarna.
Max camber fram o bak (ca 1,5° fram, mindre bak) och en mm toe in fram o bak.
Detta ger en ganska stadig bil. Jag har kört med 0 toe in/out bak.
Vill du ha bättre turn in kan du sätta lite toe out fram, undvik det gärna bak då bilen blir orolig av det…stälde in mina idag på -1,4 fram – 1,3 bak. och 0 i toe fram och bak.
blev kanon.sen kanske like OT men iaf d2 ben på nu när man svänger så klonkar/knarrar av något slag.. alu top mont fram och bak. kan det vara det? alla bromsslangar och givar sitter rätt och tar ej i någonstans.
kanske är vanligt med coilisar jag vet inte 😛23 februari, 2010 kl. 18:08 #69722Snofi
DeltagareTjosan
Har en fråga ang ”Prodrive” vinklarna. Har nu monterat mina STD r5 ben och har 4 helt nya däck =)
Hur kommer däcken slitas med Prodrive vinklarna? vill gärna ha svar från någon som har kört med dom ett tag både på gata och bana.
Tacksam för svar!
Mvh Kristofer
24 februari, 2010 kl. 08:14 #69708Ubbe
Deltagare”Prodrive vinklarna” är snälla och kommer ge ett ganska jämt slitage på gata. På bana kan det kanske slita lite på utsidan av speciellt framdäcken då man gärna vill ha mer camber. Detta beror på en massa andra saker också som krängning och vilka däck man har t.ex. Mindre krängning = mindre camberförlust i kurvorna…
Jag skulle dock precis som Johan skippa toe in och köra +/-0 toe runt om…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.