SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Generatorstrul och lite (o)nyttig info

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    jraberg
    Deltagare

i måndags när jag startade bilen så av ngn anledning bläddrade jag fram voltmätaren i Linkens handenhet. Till min skräck så visade volttalet 21.6 volt 😮

trött som jag var så tänkte jag att det var säkert bara linken som löjlade sig 🙁
      Efter att ha kört ngra kilometer så gick spänningen ner till de vanliga 14.6
      Hmm! nu blev johan orolig, kanske var inte linkens voltmätare fel ute 😮 😮
      ställde bilen i garaget och provstartade på lunchen med voltmätare inkopplad. Jaaha! nu var det ok, igen.. konstigt.
      Ja då fanns det eg. bara två val.
      1. chansa och köra och hoppas på att det var tillfälligt, men om det skulle komma tillbaka vara beredd att slå av så fort det går
      2. Söka upp ngn bilels-kille och kolla upp vad det var.

Efter lite jagande på nätet efter lämplig kandidat så hittade jag en firma i väsby och lämnade in generatorn. För ett tag sedan så ringde han och berättade att han inte lyckats återskapa problemet men tyckte däremot att regulatorn var lite instabil och att den borde bytas..

Vad vill jag då med den här historien förtälja?

Jo, om du har en gt och tycker att lysena lyser extra starkt när du startar eller kanske rent av när du kör. Kolla upp spänningen från generatorn(med motorn igång)
      Jag kommer iaf. sätta i en voltmätare när jag monterar extramätare.Har alltid tyckt att det varit lite löjligt men nu förstår jag…

Nu vill jag inte skrämma upp Gt ägare att detta kommer hända med er bil för det är ju ganska många olika saker som påverkar slitaget.
      Men det kan vara bra att tänka på om man sitter i köpaxtramätartankar!

-JR skrivglad idag

syke
      Blockerad

Vad kan hända då?

jraberg
        Deltagare

om du nu lyckas få samma problem som jag(vilket var tämligen ovanligt enl. bilel killen) så kan man ju sabba ganska mkt av det elektroniska.Inte kul..
          Meen tillägas bör att jag har poppat lite med ett slutsteg som redan tidigare ätit upp generatorer 😮 i andra bilar, så det kan vara det(inte säkert dock). Även om jag tyckte då att jag inte poppade så länge(med just rädsla för att bränna gen.)

Så, det är säkert inget ngn annan i världen kommer drabbas av(jag är bevisat otursförföljd) men det kan vara bra att tänka på när man ändå lägger pengar på xtra mätare.

-JR vill inte skapa hysteri, bara tala om mina erfarenheter kring ämnet
          🙂

edit stavfle

modulated
          Deltagare

Är det det här som kallas för överladdning? 😉

// Patrick P – Tar semester från världen nu några dagar.

Regionsansvarig Västerås

jraberg
            Deltagare

Är det det här som kallas för överladdning? ;)// Patrick P – Tar semester från världen nu några dagar.Regionsansvarig Västerås

*asg* japp! 😉

jraberg
              Deltagare

Japp, så vart den klar och installerad.. Blev hur fin som helst. Har tyvärr inga bilder före, men jag lovar.. den var skiiitiiig(uäähh)
                http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album318/ProFx_095.thumb.jpg

finns tydligen inga egentliga orsaker(typ fet stereo eller nåt) till att regulatorn muppar sig sådär vilket känns ganska skrämmande. Men nu är den bytt och konditionerad. Kolen var inte mkt slitna(det va ju bra iaf)
                1200 riksdaler slutade det på.
                Phuh! kunde blivit dyrt det där om elektroniken dött ;(

-JR lite tur har jag nog iaf.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.